هوآوی مقابل رولزرویس

دنیای اقتصاد/ شرکت فناوری چینی هوآوی همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی شنژن در چین، خودرو لوکسی را که با همکاری کارخانه JAC تولید کرده به بازار عرضه کرد.
به گزارش بی بی سی، مکسترو S۸۰۰ در دو مدل هیبرید-الکتریکی و الکتریکی و با امکاناتی ساخته شده که با محصولات مایباخ، بنتلی و رولزرویس رقابت میکند. مکسترو S۸۰۰ از نظر اندازه از مرسدس-مایباخ کلاس S بزرگتر است و طراحی بدنه با ترکیبی از خطوط عمودی و افقی آن را شبیه به محصولات رولزرویس کرده است.
خودرو به امکاناتی مجهز است که معمولا فقط در لیموزینهای لوکس دیده میشود. اتاق با ترکیبی از چرم طبیعی، چوب مرغوب و قطعات کریستالی دستساز تزئین شده است. لامپهایی ریز در سقف نمایی از آسمان پرستاره و عبور شهاب سنگ را شبیهسازی میکنند.سراسر داشبورد با سه نمایشگر پوشانده شده که با سیستمعامل هوآوی کار میکنند. سیستم صوتی خودرو ۴۳ بلندگو دارد که تعدادی از آنها در پشتسری صندلیها است.
صندلیهای عقب به ماساژور و سیستم تهویه مجهز است و میتوان آنها را کاملا خواباند. سرنشینان عقب همچنین میز تاشو، گاوصندوق و یخچال دارند. قویترین مدل مکسترو قوای محرکه هیبرید-الکتریکی با قدرت ۸۵۱ اسب بخار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۴.۶ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با باک پر و باتری شارژ شده میتواند تا ۱۳۳۳ کیلومتر حرکت کند. مدل الکتریکی مکسترو با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت میکند. هوآوی این خودرو را به جدیدترین سیستم رانندگی خودرانش مجهز کرده است. این سیستم با کمک چهار رادار لیزری و بیش از ۳۰ دوربین و حسگر اطراف خودرو را زیر نظر میگیرد.
قیمت پایه گرانترین مدل مکسترو، یک میلیون و ۱۸۰ هزار یوآن (حدود ۱۶۰ هزار دلار) است که از محصولات مایباخ، بنتلی و رولزرویس ارزانتر است. برای مقایسه، بهای گرانترین مدل مایباخ حدود ۳میلیون و ۶۰۰ هزار یوآن است و خریداران رولزرویس برای مدل گوست باید تا ۶میلیون یوآن پرداخت کنند. هوآوی علاوه بر قیمت رقابتی، روی علاقه خریداران چینی به خودروهای ساخت این کشور حساب باز کرده است.
این شرکت پیشتر با همکاری یک خودروساز نوپای چینی به نام «سرس» (Seres) خودروهای لوکس برقی با قیمت میانگین ۵۰۰ هزار یوآن به بازار عرضه کرده که میگوید سال گذشته فروش آنها از بنز و بامو بهتر بود. سایر خودروسازان چینی از جمله BYD هم با تاسیس برندهای لوکس و تولید خودروهایی با قیمت بیش از یک میلیون یوآن میخواهند بخشی از بازار خودروهای لوکس چین را از رقبای خارجی بگیرند.