حمله مجدد آکیو تویودا به خودروهای برقی؛ مدل های هیبریدی پاک تر هستند!

آخرین خودرو/ در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا مسیر حرکت به سوی خودروهای تمام برقی را در پیش گرفتهاند، تویوتا همچنان بر مواضع متفاوت خود پافشاری میکند. آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس هیئت مدیره فعلی این شرکت ژاپنی، سالهاست صراحتاً اعلام میکند که اجبار به استفاده فراگیر از پیشرانه های تمام الکتریکی نه تنها تصمیم درستی نیست، بلکه میتواند تبعاتی جبرانناپذیر برای صنعت خودرو داشته باشد.
به گفته آقای تویودا، حذف شتابزده پیشرانه های درونسوز، میلیون ها شغل در زنجیره تأمین صنعت خودرو را تهدید میکند. وی در عین حال اعتقاد دارد خودروهای برقی از نظر زیست محیطی لزوماً پاکتر از مدلهای هیبریدی نیستند.
خودروهای هیبریدی ، قهرمانان مقابله با آلودگی
آکیو تویودا که نوه بنیانگذار تویوتا یعنی کیشیرو تویودا است، اعلام کرده این شرکت از زمان عرضه نسل اول پریوس در سال ۱۹۹۷ تاکنون، حدود ۲۷ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی به فروش رسانده است. وی میگوید این تعداد از نظر آلایندگی کربنی، اثری مشابه با ۹ میلیون خودروی تمام برقی دارد.
به زبان سادهتر، آقای تویودا معتقد است یک خودروی برقی به اندازه سه خودروی هیبریدی آلایندگی کربنی دارد! این موضوع زمانی بیشتر نمایان خواهد شد که بدانیم انرژی مورد استفاده برای شارژ خودروهای الکتریکی از منابع حرارتی مانند سوختهای فسیلی تأمین شود؛ همانطور که در کشور ژاپن چنین است. آقای تویودا در این باره گفته:
«اگر ما مجبور بودیم ۹ میلیون خودروی تمام برقی تولید کنیم، در واقع باعث افزایش انتشار گازهای گلخانهای میشدیم، نه کاهش آن؛ چرا که منبع تأمین برق در ژاپن همچنان نیروگاههای حرارتی هستند.»
تویوتا و پاسخ به منتقدان
در سالهای اخیر، موضع محافظهکارانه تویوتا در برابر خودروهای الکتریکی مورد انتقاد شدید تحلیلگران و علاقهمندان خودرو قرار گرفته است. بسیاری از آنها آینده شرکت را در هالهای از ابهام میدیدند. اما واقعیت خلاف این پیشبینیها پیش رفت؛ چرا که تویوتا برای پنجمین سال پیاپی در سال ۲۰۲۴، بزرگترین خودروساز جهان باقی ماند.
هرچند فروش خودروهای تمام برقی تویوتا از رقبا عقب مانده، اما موفقیت مدلهای هیبریدی و درونسوز این فاصله را جبران کرده است.
نگاه به آینده ؛ از سوخت مصنوعی تا لذت رانندگی
آکیو تویودا پیش از این گفته بود خودروهای برقی هرگز بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را کسب نخواهند کرد. وی بر استفاده از سوختهای مصنوعی و پیشرانههای هیبریدی تأکید دارد. اگرچه تویوتا پذیرفته که مدل هیدروژنی میرای از نظر تجاری موفق نبوده، اما همچنان به توسعه پیشرانههای هیدروژنی متعهد است. شاید بدانید تویوتا در توسعه این نوع پیشرانه با ب ام و همکاری میکند و نخستین مدل هیدروژنی تولید انبوه کمپانی آلمانی تا سال ۲۰۲۸ معرفی خواهد شد.
در کنار توسعه فناوریهای پاک، تویوتا همچنان بر لذت رانندگی به عنوان یکی از ارکان اصلی طراحی خودرو تاکید دارد. به گفته مدیرعامل کمپانی ژاپنی، «یک خودرو، اگر سرگرمکننده نباشد، خودرو نیست!» بر این اساس، مدلهای جذابی نظیر نسل جدید سوپرا، نسخهای تازه از سلیکا و احتمالاً MR2 در راه هستند. همچنین برند لوکس لکسوس نیز قصد دارد خودروی جادهای الهامگرفته از مسابقات GT3 با پیشرانه هشت سیلندر عرضه کند. بازگشت قریبالوقوع اف جی کروزر نیز مهر تأییدی بر جامع بودن سبد محصولات تویوتا در تمامی کلاسهاست.