نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور هوندا ۱۵۰ ADV ؛ مشخصات فنی امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور هوندا ۱۵۰ ADV ؛ مشخصات فنی امکانات

آخرین خودرو/ هوندا ۱۵۰ adv ترکیبی از ویژگی‌های موتور سیکلت کلاس اسکوتر و ادونچر است که می‌توان از آن در مسیرهای مختلف شهری استفاده کرد.

درباره هوندا ۱۵۰ ADV
انتخاب یک موتور سیکلت مناسب همواره با چالش‌هایی همراه است و با توجه به تنوع بازار موتور سیکلت و برندهای مختلف انتخاب به شدت سخت محسوب می‌شود. یکی از برندهای موجود در بازار موتور سیکلت، برند ژاپنی هوندا است که نیازی به معرفی ندارد و بسیاری از افراد به ویژه علاقمندان به موتور سیکلت و خودرو با آن آشنایی دارند. هوندا محصولات مختلفی را عرضه کرده و در زمینه موتور سیکلت در تمامی کلاس‌ها فعال است. یکی از موتور سیکلت‌های تولید شده توسط کمپانی هوندا، موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv محسوب می‌شود که ترکیبی از ویژگی‌های موتور سیکلت کلاس اسکوتر و ادونچر است. موتور سیکلت هوندا adv برای افرادی که به دنبال تنوع و تجربه جدید هستند، گزینه نسبتا مناسبی محسوب می‌شود، چرا که می‌توان از این موتور سیکلت در مسیرهای مختلف شهری استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv پرداخته و با بررسی طراحی، مشخصات فنی و رقبای آن اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی Honda 150 ADV

موتور هوندا ۱۵۰ ای دی وی در دو نسخه وارد ایران شده و نسخه‌های آن شامل نسخه abs و cbs است و در طراحی این موتور سیکلت، از مدل X-ADV کپی برداری شده، ولی هوندا ۱۲۵ ADV ویژگی‌های بهینه‌تری دارد. هوندا همواره در طراحی موتور سیکلت‌های خود اهل ریسک نیست و امضای خود را در بخش چراغ‌ها حفظ می‌کند. در واقع به همین دلیل است که در موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv  نیز شاهد همان چراغ‌های ثابت اسکوترهای هوندا هستیم. طراحی چراغ این موتور سیکلت نیز مانند سایر موتور سیکلت‌های هوندا نسبتاً جذاب بوده و شاهد چراغ‌هایی متقارن هستیم که شامل دو دی لایت هستند. در قسمت بالایی چراغ‌های اصلی، دو راهنمای ال ای دی تعبیه شده که در سایر محصولات هوندا مانند سی بی ۱۳۰۰ و همچنین CBR 250 RR که مدل‌های جدیدی هستند، نیز مشاهده می‌شود.

در بخش جلویی این موتور، از یک طلق محافظ باد استفاده شده که می‌توان آن را به صورت دستی تنظیم کرد. آینه‌های این موتور سیکلت نیز مانند سایر اسکوترهای هوندا طراحی شده‌اند و تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. فرمان موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv به صورت لوله‌ای بوده و شبیه به موتورهای ادونچری و موتورهای کراس طراحی شده است. فرمان این موتور سیکلت نسبت به سایر اسکوترها کمی متفاوت است و عرض و ارتفاع بیشتری دارد و همچنین می‌توان گفت تا حدودی به سمت راکب مایل شده است. سبک طراحی فرمان این موتور سیکلت باعث تسلط بیشتر راکب بر موتور سیکلت شده و در نهایت هندلینگ موتور نیز نسبتا بهتر می‌شود.

در بخش راست فرمان این موتور سیکلت، شاهد کلیدهایی مثل جفت راهنما، استارت و Idling Stop هستیم و در قسمت چپ نیز کلیدهایی مثل کلید راهنما، تعویض نورپایین به نوربالا به و بوق وجود دارند. صفحه کیلومتر موتور هوندا ۱۵۰ adv شامل یک پنل ال‌سی‌دی است که اطلاعات نسبتا کاملی را در اختیار راکب قرار می‌دهد، ولی صفحه آن شلوغ به نظر نمی‌رسد. در صفحه نمایش این موتور سیکلت شاهد اطلاعات مفیدی مثل دور موتور، سرعت، آمپر بنزین، کیلومتر طی شده، ولتاژ باتری، ساعت، تاریخ و حتی متوسط مصرف سوخت هستیم. در بخش زیر کیلومتر نیز به صورت مجزا چراغ‌های هشدار راهنما و چراغ abs قرار گرفته‌اند.

طراحی کنسول موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv نسبتا خلاقانه به نظر می‌رسد، چرا که در سمت راست آن شاهد سیستم کی لس و همچنین در سمت چپ آن شاهد درب داشبورد با شکل متفاوتی هستیم. در این بخش یک پورت usb نیز تعبیه شده که می‌توانید تلفن همراه خود را با استفاده از آن شارژ کنید.

باک این موتور سیکلت در بخش جلویی و بین پاهای راکب قرار گرفته و این طراحی باعث می‌شود دسترسی به مخزن سوخت نسبتا راحت‌تر باشد و فضای اضافی در بخش زین بیش از حد اشغال نشود. لازم به ذکر است که قرار دادن باک در بخش جلویی موتور سیکلت باعث می‌شود تا فضای راننده محدود شود، ولی هوندا به این مسئله نیز فکر کرده و در بخش جای پای راکب شاهد دو قسمت مختلف در دو حالت معمولی و درازکش برای پای راکب و سرنشین هستیم. حجم باک موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv تقریباً ۸ لیتر محسوب می شود و مصرف سوخت آن ۲.۲ لیتر در ۳۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

خوشبختانه زین این موتور سیکلت نسبتا نرم و بزرگ طراحی شده و تا حدودی می‌توان گفت زین هوندا adv 150 از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. ارتفاع زین این موتور از سطح زمین ۷۲.۵ سانتی‌متر است و افرادی که بالای ۱۷۰ سانتی‌متر قد دارند، می‌توانند سواری خوبی را تجربه کنند. در قسمت زیر زین هم شاهد فضای بزرگی هستیم و شما می‌توانید کلاه فول فیس خود را در این بخش قرار دهید و در مواقع ضروری، از آچار و پیچ گوشتی که به صورت فابریک در این بخش قرار گرفته، استفاده کنید. وزن خشک موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv تقریباً ۱۳۳ کیلوگرم گزارش شده و ابعاد آن به ترتیب زیر است:

طول: ۱۹۵۰ میلی‌متر، عرض: ۷۶۲ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۵۳ میلی‌متر.

مشخصات فنی هوندا ۱۵۰ ADV

در موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv شاهد همان انجین موتور سیکلت‌های کلیک و  pcx 150 هستیم و به عبارتی این موتور از پیشرانه‌ای تک سیلندر چهار زمانه، دو سوپاپ همراه با رادیاتور آب خنک بهره می‌گیرد. به طور دقیق انجین این موتور سیکلت ۱۴۹.۳ سی‌سی حجم داشته و می‌تواند قدرتی معادل ۱۴.۷ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۳.۹ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه داشته باشد. روغن مورد نیاز برای انجین موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv برابر با ۹۵۰ سی‌سی است و در هنگام تعویض روغن لازم است ۸۵۰ سی‌سی روغن داخل این انجین ریخته شود.

در بخش گیربکس و سیستم انتقال قدرت این موتور سیکلت شاهد کلاچ اتوماتیک هستیم. شتاب صفر تا صد هوندا ۱۵۰ adv حدود ۱۶ ثانیه است و حداکثر سرعت ثبت شده برای آن ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود. شاسی و سیستم تعلیق هوندا ۱۵۰ adv نسبتا مطلوب به نظر می‌رسد و در سرعت‌های مختلف لرزش نسبتا کمی را به راکب وارد می‌کند. در قسمت جلو این موتور سیکلت از دو کمک فنر ۳۱ میلیمتری تلسکوپی معمولی استفاده شده است و در بخش عقب نیز شاهد دو کمک فنر گازی هستیم که هر دوی آن‌ها از برند شووا ژاپن محسوب می‌شوند.

 سایز لاستیک جلو در موتور هوندا ۱۵۰ ADV، ۱۳۰/۸۰-۱۴ و سایز لاستیک عقب ۱۳-۷۰/۱۳۰ گزارش شده است. رینگ عقب این موتور کوچک طراحی شده و این مسئله ناشی از الهام گرفتن از کلاس ادونچر است، زیرا در موتورهای کلاس ادونچر از رینگ‌های کوچکتری برای عقب استفاده می‌شود. برای چرخ‌های جلو و عقب موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv از ترمز نوع دیسکی استفاده شده و قطر دیسک جلو ۲۴۰ میلی‌متر و همچنین قطر دیسک ترمزهای عقب ۲۱۰ میلی‌متر است.

تجربه سواری و رانندگی Honda 150 ADV

با موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ adv تقریباً می‌توان گفت می‌توانید سواری نسبتا مطلوبی را تجربه کنید، چرا که ارتفاع زین آن مناسب بوده و صدای آزاردهنده‌ای ندارد. هنگام سواری شاهد لرزش و تکان‌های زیاد نخواهید بود و می‌توان به سیستم تعلیق این موتور سیکلت اعتماد کرد. هرچند ظرفیت باک موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ ADV، برای سفرهای طولانی چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد، ولی می‌توان از آن برای مسیرهای شهری استفاده کرد.

نحوه قرار گیری پا در این موتورسیکلت نسبتا راحت است و زین نسبتا بزرگ و راحت آن نیز باعث می شود سواری تک نفره لذت بخشی داشته باشید.

رقبای هوندا ۱۵۰ ADV
در بازار ایران موتورهای زیادی وجود دارند و رقابت بسیار تنگاتنگ است، ولی در این سبک ترکیبی احتمالا با بازار رنگینی مواجه نباشیم. در حالت کلی از رقبای موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ ADV، می توان به یاماها N Max، هوندا PCX 160 و یاماها آیروکس اشاره کرد.

نقاط ضعف و قوت Honda 150 ADV و جمع بندی
مزایا:
هندلینگ نسبتا مناسب، مصرف سوخت پایین، سیستم خنک سازی رادیاتور.

معایب:
قیمت نسبتا بالا، سرعت پایین، حجم پایین باک.

در پایان می‌توان گفت موتور هوندا ۱۵۰ ADV، با توجه به کلاس خود توانایی‌های نسبتا خوبی دارد. هر چند حجم باک این موتورسیکلت بسیار کم است و نمی‌توان برای مسیرهای طولانی به آن اعتماد کرد، ولی برای سواری در داخل شهر گزینه بدی به نظر نمی رسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir