مسابقه لمان 2025 به نیمه رسید؛ پیشتازی پورشه، فراری و تویوتا در تعقیب

پدال/ در نیمه مسابقه ۲۴ ساعته لمان ۲۰۲۵، پورشه ۹۶۳ شماره ۶ از جایگاه ۲۱ به صدر رسید درحالیکه تویوتا و فراری با فاصلهای نزدیک در تعقیب هستند.
نود و سومین دوره مسابقه ۲۴ ساعته لمان به نیمه خود رسیده و تا این لحظه، انتظارات از این رقابت نفسگیر برآورده شده است. برخلاف پیشبینیها، این پورشه است که با مدل ۹۶۳ شماره ۶ تیم پنسکه موتوراسپرت که از جایگاه ۲۱ شروع کرده بود، در صدر جدول قرار دارد. در جایگاه دوم، تویوتا شماره ۸ با رانندگی رائو هیراکاوا، راننده ذخیره تیم هاس، قرار دارد و فراری شماره ۸۳ تیم AF Corse با رانندگی ییفئی یه که برای مدتی در صدر بود، اکنون در جایگاه سوم است. در دسته LMP2، تیم VDS Panis Racing پیشتاز است، درحالیکه در دسته LMGT3، پورشه منثی در رقابتی پرچالش صدرنشین است.
کلاس هایپرکار
ژولین اندلاور، راننده پورشه شماره ۵ پنسکه که از جایگاه سوم شروع کرده بود، با سبقت از هر دو خودروی کادیلاک تیم جوتا، در دورهای ابتدایی پیشتاز شد. هموطن او، کوین استره، نیز حرکت چشمگیری داشت و از جایگاه ۲۱ به هشتم رسید. وقتی دورهای ابتدایی تمام شد و مسابقه روی ریتم افتاد، فراری چالش خود را آغاز کرد و آنتونیو فوکو با فراری شماره ۵۰ با سبقت از متیو ژامینه در پورشه شماره ۵ پنسکه، صدر را تصاحب کرد. بااینحال، پیت استاپهای ناشی از اولین خودروی ایمنی مسابقه، پورشه را دوباره به صدر بازگرداند. در نیمه مسابقه (۱۲ ساعت)، پورشه شماره ۶ پنسکه با رانندگی لورنس ونتور که به دلیل نقض وزن از مرحله هایپرپول حذف شده و از جایگاه ۲۱ شروع کرده بود، در صدر قرار گرفت. تویوتا نیز در موقعیت قدرتمندی است؛ خودروی شماره ۸ هیراکاوا در جایگاه دوم و فراری شماره ۸۳ تیم AF Corse با رانندگی ییفئی یه در جایگاه سوم قرار دارند.
پاسکال ورلاین، قهرمان فرمول E، با پورشه شماره ۴ پنسکه در رده چهارم و رافائل مارچیلو، راننده سوئیسی، با بامو در رده پنجم قرار دارند. الساندرو پیر گوئیدی با فراری شماره ۵۰ کارخانهای در رده ششم، پیش از میگل مولینا با فراری شماره ۵۱ و کادیلاک شماره ۱۲ تیم جوتا با رانندگی الکس لین که از پل پوزیشن شروع کرده بود، قرار دارد. تیمهای فرانسوی مسابقهٔ چندان خوبی نداشتند. پژو شماره ۹۳ پس از برخورد پل دی رستا با دیوار در پیچهای پورشه، مجبور به توقف زودهنگام برای تعمیر شد. هر دو خودروی آلپین به دلیل تخلفت در پیت لین جریمه شدند و زمان زیادی از دست دادند. اوضاع پس از شش ساعت بدتر شد؛ زمانی که پژو شماره ۹۴ با رانندگی لوییک دووال در پیچ موسان با آلپین شماره ۳۵ با رانندگی پل-لوپ شاتن برخورد کرد و هر دو زمان ارزشمندی را از دست دادند. مسابقه کادیلاک شماره ۱۰۱ تیم وین تیلور ریسینگ نیز به دلیل نقص موتور درست پس از شروع مجدد به پایان رسید.
کلاس LMP2
در دسته LMP2، اورکای شماره ۴۸ تیم VDS Panis Racing با رانندگی اولیور گری پیشتاز است؛ اما این راننده بریتانیایی با فاصلهٔ اندکی توسط اورکای شماره ۴۳ اینتر یوروپل با رانندگی تام دیلمان و اورکای شماره ۹ آیرون لینکس-پروتون با رانندگی رشاد دو ژروس تعقیب میشود. پشت این سه تیم پیشرو، دو خودروی تیم IDEC Sport قرار دارند که شماره ۱۸ از شماره ۲۸ پیشی گرفته است.
کلاس GT3
در دسته GT3، پورشه شماره ۹۲ منثی با رانندگی ریکاردو پرا پیشتاز است و پسازآن، شورلت کوروت شماره ۸۱ تیم TF Sport با رانندگی روی آندراده، راننده آنگولایی، قرار دارد. در رده سوم، لکسوس RC F شماره ۷۸ تیم آکودیس ASP با رانندگی فین گرسیتز و پسازآن، فراری ۲۹۶ GT3 شماره ۲۱ تیم ویستا AF Corse با رانندگی سایمون من قرار دارند. بامو M4 GT3 Evo شماره ۴۶ تیم WRT که والنتینو روسی با کلوین ون در لینده و احمد الحارثی شریک بود تا ساعت سیزدهم در کورس رقابت برای کسب مقام بود اما ون در لینده در پیچهای پورشه در شنها گیر کرد و نیاز به کمک جرثقیل داشت. اگرچه این راننده آفریقای جنوبی خودرو را به پیت بازگرداند اما بهسرعت برای خروج از مسابقه به گاراژ برگشت.
دیگر خودروی این تیم یعنی بامو M4 GT3 Evo شماره ۳۱، نیز پس از برخورد با یک خرگوش مجبور به توقف برای تعمیر شد. فورد موستانگ شماره ۸۸ تیم پروتون کامپتیشن نیز با رانندگی جیامارکو لوراتو در نزدیکی ترتر روژ یک لاستیک را از دست داد. این راننده ایتالیایی سپس به موانع برخورد کرد و اولین خودرویی شد که از مسابقه کنارهگیری کرد. مرسدس SLS شماره ۶۰ تیم آیرون لینکس نیز به دلیل مشکل دینام از مسابقه خارج شد. مکلارن شماره ۹۵ تیم یونایتد اتواسپرتس هم سومین خروجی این دسته بود.