فتیله فعالیت بزرگترین خودروساز روسیه پایین کشیده میشود

ایسنا/ آوتوواز روسیه، سهشنبه اعلام کرد با توجه به اینکه نرخ بهره بالا و رقابت از سوی چین، فروش این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است ممکن است هفته کاری خود را از پنج روز، به چهار روز کاهش دهد.
آوتوواز، بزرگترین خودروساز روسیه که برای یافتن خریداران کافی خودرو با مشکل مواجه است، ماه میلادی گذشته اعلام کرد پیشبینی میکند فروش در بازار خودروی روسیه، طی سال میلادی جاری، ۲۵ درصد کاهش یابد و نرخ بهره بالای بانک مرکزی را که باعث کاهش تمایل به دریافت وام خودرو و افزایش هزینههای تولید میشود، به عنوان یک مشکل مهم مقصر دانست.
نرخ بهره کلیدی روسیه برای چندین ماه در بالاترین سطحش در بیش از ۲۰ سال گذشته بوده و بانک مرکزی، تحت فشار مقامات دولتی و رهبران تجاری قرار گرفته است تا هزینههای استقراض را سریعتر کاهش دهد. انتظار میرود این بانک، جمعه، نرخ بهره را ۲۰۰ واحد پایه کاهش داده و به ۱۸ درصد برساند.
آوتوواز در بیانیهای اعلام کرد: ما در مورد نرخ بهره بالا و درخواستهای سختگیرانهتر نهاد ناظر برای وام گیرندگان خودرو، گفتوگو میکنیم. علاوه بر این، تعداد قابلتوجهی خودرو به روسیه وارد شده است و برندهای وارداتی از سیاست دامپینگ قیمت پیروی میکنند.
این شرکت خودروسازی، بیش از ۳۰ هزار نفر را استخدام کرده است. طبق گزارش اتواستات، فروش این خودروساز روسی در نیمه اول سال میلادی جاری، ۲۵ درصد کاهش یافته و به ۱۵۵ هزار و ۴۸۱ دستگاه رسیده است.
این خودروساز پس از اعمال تحریمهای غرب بر سر جنگ در اوکراین و خروج خودروسازان خارجی از بازار روسیه، در سال ۲۰۲۲ به مدت سه ماه، به هفته کاری چهار روزه روی آورد. فروش خودروی پرچمدار «لادا» در آن سال با ۴۸.۲ درصد کاهش، به ۱۷۴ هزار و ۶۸۸ دستگاه رسید.
تولید داخلی روسیه به شدت به تولیدکنندگان خارجی متکی بود و بازار در سال ۲۰۲۲ قبل از ورود سریع خودروسازان چینی که به احیای این بخش کمک کرد، با رکود مواجه شد.
رقبای چینی اکنون بیش از ۵۰ درصد از فروش در روسیه را تشکیل میدهند که نسبت به کمتر از ۱۰ درصد قبل از شروع جنگ افزایش یافته است.
طبق گزارش رویترز، آوتوواز اعلام کرد: در مورد ارائه برنامه هفته کاری چهار روزه پاره وقت پس از تجزیه وتحلیل روند بازار و عوامل اقتصادی، تصمیم نهایی گرفته خواهد شد. در صورت اجرای این طرح، هفته کاری کوتاه از اواخر سپتامبر آغاز خواهد شد.