بهترین نسل بی ام و سری ۳ کدام است؟ نگاهی به ۵۰ سال تکامل یک افسانه

پدال/ بامو سری ۳ در ۵۰ سال و هفت نسل، تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. از E21 کلاسیک تا G20 مدرن، کدام نسل بهترین ترکیب طراحی و مهندسی را ارائه داد؟
تصور دنیای خودرو بدون بامو سری ۳ دشوار است. این مدل که دقیقاً 50 سال پیش متولد شد، در این مدت هفت نسل پر از تغییرات را پشت سر گذاشته است؛ اما کدام نسل سری ۳ بهترین عملکرد را داشته است؟ مقایسه مستقیم سری ۳ اولیه E21 با مدل کنونی G20 منطقی نیست اما میتوان بر اساس رقابت هر نسل با رقبا و پیشرفت در طراحی و مهندسی قضاوت کرد. در ادامه، نگاهی به هفت نسل سری ۳ میاندازیم و شما میتوانید در بخش نظرات بگویید کدام نسل بهترین است.
نسل اول، E21 سالهای 1975 تا 1982
E21 نخستین نسل سری ۳ بود. این خودرو کاملاً پیشرفتهتر از سری 02 بود که جایگزینش شد. E21 فقط بهصورت سدان دودر تولید شد و تا سال 1977 فقط با پیشرانههای چهار سیلندر عرضه میشد تا اینکه سرانجام موتور شش سیلندر خطی هم ارائه شد. البته هنوز یک دهه با M3 فاصله داشتیم ولی بااینحال، شروع بدی نبود.
نسل دوم، E30 سالهای 1982 تا 1994
بامو در طراحی E30 محافظهکارانه عمل کرد و این خودرو در سالی معرفی شد که فورد با طراحی رادیکال سییرا توجهات زیادی را جلب کرده بود اما این تصمیم درست بود. با وجود فضای محدود عقب و فرمان کند، E30 با اضافه شدن نسخههای چهاردر، دیزلی، چهارچرخ محرک، استیشن، اولین M3 و یک کابریولت واقعی، موفقیت بزرگی کسب کرد.
نسل سوم، E36 سالهای 1990 تا 1998
سری ۳ با E36 بالاخره روند آیرودینامیک را در پیش گرفت و به محور عقب چند اتصالی پیشرفتهای مجهز شد که رانندگی در جادههای خیس و پرپیچوخم را ایمنتر کرد. در این نسل نسخه هاچبک کوتاه با نام سری ۳ کامپکت، به خانواده اضافه شد و مدل M3 نیز تغییر بزرگی کرد زیرا از یک مدل چهار سیلندر مخصوص همولوگیشن به خودروی اسپرت قدرتمند شش سیلندری تبدیل شد که بهصورت چهاردر هم تولید میشد.
نسل چهارم، E46 سالهای 1998 تا 2005
E46 تمام ویژگیهای خوب E36 را گرفت و در بستهای زیباتر ارائه داد. حتی پس از نزدیک به ۳۰ سال، این خودرو همچنان فوقالعاده به نظر میرسد. موتورها به فناوری تنظیم متغیر سوپاپ مجهز شدند، گزینه چهارچرخ محرک پس از غیبت در E36 بازگشت و نسخه کامپکت بالاخره به محور عقب چند اتصالی مجهز شد. مدل M3 با موتور ۳.۲ لیتری عالی بود، اما بامو با M3 CSL یک شاهکار به یادگار گذاشت.
نسل پنجم، E90 سالهای 2005 تا 2012
به عقیدهٔ برخی، طراحی E90 یک عقبگرد محسوب شد اما این نسل مسیر سری ۳ را به روشهای مهمی تغییر داد. این اولین نسلی بود که به سیستم iDrive بامو مجهز شد و از موتورهای شش سیلندر توربوشارژ جدید بهره برد. M3 نیز در این نسل به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 مجهز شد که اولین و آخرین M3 تاریخ با موتور هشت سیلندر بود.
نسل ششم، F30 سالهای 2011 تا 2019
در نسل ششم، بامو نسخههای کوپه و کابریولت سری 3 را جدا کرد و تحت نام سری 4 به بازار فرستاد و حالا سری 3 فقط در نسخههای سدان، استیشن و مدل ناموفق گرن توریسمو تولید میشد. در این نسل بامو همچنین یک نسخه پلاگینهیبریدی را هم معرفی کرد که نشاندهنده تمرکز قوی بر کاهش مصرف سوخت بود. توربوشارژرها امکان استفاده از موتورهای چهار سیلندر با عملکرد بهتر از شش سیلندرهای قبلی را فراهم کردند و مدلهای پایه حتی به موتورهای سه سیلندر مجهز شدند.
نسل هفتم، G20 سالهای 2019 تا 2026
بامو در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ نسل هفتم سری 3 را با کد G20 و طراحی تهاجمیتر و کابین جادارتر رونمایی کرد. در این نسل، M3 برای اولین بار به سیستم چهارچرخ محرک xDrive مجهز شد درحالیکه در نسخهٔ پایه همچنان با گیربکس دستی قابل خریداری است. مدل جدید M340i هم با موتور شش سیلندر توربو، پرفورمنسی در حد نسلهای قبلی M3 دارد. فیسلیفت ۲۰۲۲ نیز یک صفحه آمپر دیجیتال پیشرفته با تمرکز بر iDrive را معرفی کرد.
نسل هشتم، نئو کلاس سالهای 2026 تا...
با مرور هفت نسل سری 3، دیدیم که این خودرو طی نیم قرن تغییرات زیادی را تجربه کرده اما تغییرات سال آینده شاید از همیشه بزرگتر باشد زیرا سری ۳ بعدی به پلتفرم نئو کلاس بامو منتقل میشود که از پیشرانههای درونسوز و الکتریکی پشتیبانی میکند. طراحی خودرو نیز کاملاً بازنگری شده و در عین مدرن بودن، به گذشته بامو ادای احترام میکند. M3 هم از این تحول بینصیب نمیماند و برای اولین بار یک نسخه الکتریکی در کنار مدل شش سیلندر عرضه خواهد شد.
کدام نسل سری ۳ موردعلاقه شماست و فکر میکنید کدامیک در طراحی و مهندسی واقعاً بازی را تغییر داد؟ لطفاً نظر خود را در بخش کامنتها بنویسید.