نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

داستان فی‌یرو مرا، پونتیاکی که می‌خواست فراری باشد!

منبع
پدال
بروزرسانی
داستان فی‌یرو مرا، پونتیاکی که می‌خواست فراری باشد!

پدال/ مرا نسخه‌ای خاص از پونتیاک فی‌یرو بود که ظاهری شبیه فراری 308 GTB داشت و در سال‌های 1987 و 1988 تنها در 247 دستگاه ساخته شد.
 
خودروهای زیادی را دیده‌ایم که با کیت‌های بدنهٔ دست‌ساز در ظاهر شبیه به خودروهای گران‌قیمت می‌شوند اما این پونتیاک فی‌یرو مرا داستان متفاوتی دارد. این خودرو برخلاف اکثر رپلیکاها (Replica خودروهایی با ظاهر کپی‌شده از خودروهای گران‌قیمت) پروژه‌ای کارگاهی و دست‌ساز نبود بلکه از پشتیبانی کارخانه برخوردار بود و از طریق نمایندگی‌های پونتیاک عرضه می‌شد. این ماشین با همکاری شرکت Corporate Concepts در میشیگان ظاهری شبیه فراری 308 GTB پیدا کرد و در سال‌های 1987 و 1988 در 247 دستگاه ساخته شد.

این یعنی در اواخر دههٔ 80، خریداران می‌توانستند به نمایندگی پونتیاک مراجعه کنند و خودرویی شبیه یک سوپراسپرت ایتالیایی بخرند. فی‌یرو مرا بدنهٔ فایبرگلاس شبیه فراری را با گارانتی کارخانه‌ای پونتیاک ارائه می‌کرد! حال یک نمونه از این خودرو برای فروش گذاشته شده است. این مرا بر پایه پلتفرم فی‌یرو فرمولا 1988 ساخته شده که آخرین و پیشرفته‌ترین سال تولید فی‌یرو بود. این نمونه با رنگ قرمز فلش جذاب و کابین بژ، کمیاب و چشمگیر به نظر می‌رسد.

فی‌یرو مرا به یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری V6 مجهز است که با تنها 135 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور، برخلاف ظاهر هیچ شباهتی به فراری ندارد. یک گیربکس پنج سرعته دستی هم قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. به گفتهٔ فروشنده، پیشرانهٔ این ماشین اواخر دههٔ 90 به‌طور کامل بازسازی شده و خودرو از آن زمان تاکنون حدود 40 هزار کیلومتر را پیموده درحالی‌که کارکرد کلی خودرو 194 هزار کیلومتر است.

این فی‌یرو مرا تا حد زیادی فابریک است و صرفاً چند ارتقاء معقول مثل دارای سیستم اگزوز جدید، مبدل‌های کاتالیزوری مطابق با استاندارد CARB، صندلی مسابقه‌ای ریکارو برای راننده را تجربه کرده است. این خودرو از کارخانه با کولر، کروز کنترل و شیشه‌ها و آینه‌های برقی عرضه شده است. این خودرو در حال حاضر در کالیفرنیا قرار دارد و از سال 1992 هیچ تصادفی نداشته است.

بااین‌حال، خودرو بی‌نقص نیست و خراش‌ها و مشکلات رنگ مثل ترک روی سپر جلو و مقداری آسیب لبه رینگ دیده می‌شود. علاوه بر این، چراغ جلوی سمت سرنشین بالا نمی‌آید و آمپر آب گاهی درست عمل نمی‌کند. همچنین به خاطر آفتاب‌سوختگی، سقف، کاپوت، کاور موتور و محفظه‌های چراغ جلو رنگ شده‌اند درحالی‌که بقیه خودرو رنگ اصلی کارخانه را حفظ کرده است. بالاترین رقمی که تا این لحظه برای این پونتیاک فراری مانند پیشنهاد شده، 14 هزار دلار است. قیمت پونتیاک فی‌یرو مرا در سال 1988 معمولاً بین 24 تا 28 دلار بود درحالی‌که فراری 308 GTB تقریباً دو برابر این قیمت داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره