نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آسودگی خودروسازان ژاپنی دوام نیافت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آسودگی خودروسازان ژاپنی دوام نیافت

ایسنا/ خودروسازان ژاپنی پس از نهایی‌ شدن توافق تجاری دونالد ترامپ در هفته گذشته، نفس راحتی کشیدند، اما کارشناسان صنعت، هشدار دادند که این آسودگی با تشدید رقابت، به ویژه از سوی چین، کمرنگ خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ۲۲ جولای، اعلام کرد که تعرفه‌های خودرو بر واردات خودروهای تولید ژاپن به آمریکا، از ۲۵ درصد فعلی، به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

«استفان انگریک»، کارشناس موسسه مودیز آنالیتیکس، گفت: توافق تجاری منعقد شده با آمریکا، قطعا مایه آسودگی خاطر است زیرا تا حدودی این اطمینان را ایجاد می‌کند که تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای تولید ژاپن، به سطوح تنبیهی افزایش نخواهد یافت. تعرفه ۱۵ درصدی واردات به آمریکا، هنوز به طور قابل‌توجهی برای ژاپن بالا است و مطمئنا نرخی بالاتر از آن چیزی است که اکثر مردم انتظار داشتند.

به گفته تحلیلگران، چالش بزرگتر، از رشد خیره کننده چین در صنعت خودروسازی جهانی ناشی می‌شود. چین که زمانی بازار رو به رشد مهمی برای برندهای ژاپنی بود، به رقیبی غالب تبدیل شده است.

«آنگریک» گفت: یک چالش کلیدی برای تولیدکنندگان ژاپنی، رقابت فزاینده از سوی چین است. او افزود: تلاش چین برای تولید پیشرفته، این کشور را به یک رقیب قدرتمند تبدیل کرده  و این تحولات در زمانی روی داده که تقاضای داخلی برای خودروهای تولید ژاپن، کاهشی بوده است.

«کارل براور»، تحلیلگر وب سایت «آی سی کارز» (iSeeCars)، با تایید این دیدگاه، اظهار کرد که خودروهای چینی ارزان‌ قیمت، همچنان بزرگترین تهدید برای صنعت خودروسازی و چشم‌انداز اقتصادی ژاپن هستند.

چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در جهان، به‌ویژه خودروهای برقی است. تسلط روزافزون این کشور در قطعات حیاتی و نوآوری در خودروهای برقی، خودروسازان خارجی را به طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار داده است.

خودروسازان چینی همچنین به جنوب شرقی آسیا و منطقه‌ای که مدت‌هاست تحت سلطه برندهای ژاپنی مانند تویوتا، هوندا و نیسان بوده است، ورود می‌کنند و این امر، نبردی دشوار را برای خودروسازان ژاپنی در جهت حفظ سهم بازار جهانی رقم زده است.

طبق گزارش سال ۲۰۲۵ شرکت «پرایس واتر هاوس کوپرز» (PwC)، سهم بازار تولیدکنندگان خودرو ژاپنی در اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام و سنگاپور که معمولا به عنوان «انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا» (ASEAN-۶) شناخته می‌شوند، از ۶۸.۲ درصد در سال ۲۰۲۳، به ۶۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

فراتر از آسیای جنوب شرقی، استرالیا به عنوان دومین بازار بزرگ صادرات خودرو ژاپن نیز توسط چین هدف رقابت قرار گرفته است.

یک بررسی جدید که توسط انجمن فروشندگان خودرو استرالیا انجام شده است، پیش‌بینی می‌کند که چین در دهه آینده، از سایر کشورها به عنوان منبع اصلی واردات خودرو به استرالیا پیشی خواهد گرفت و ۴۳ درصد از کل خودروهای وارداتی به استرالیا تا سال ۲۰۳۵، در چین تولید خواهند شد که نسبت به ۱۷ درصد پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۵ بالاتر خواهد بود. در مقابل، پیش‌بینی می‌شود  واردات ژاپن از ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۵، به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۳۵ کاهش یابد.

علاوه بر رقابت خارجی، بخش خودروسازی ژاپن با چالش‌های اقتصادی داخلی، از جمله تورم بالا و هزینه‌های پایین مصرف‌کننده مشابه سایر اقتصادهای توسعه‌یافته، دست و پنجه نرم می‌کند.

«کارل براور» اظهار کرد: در حالی که خودروسازان بزرگی مانند تویوتا همچنان در داخل ژاپن به موفقیت دست می‌یابند، نیسان به دلیل تهدید فزاینده صنعت خودروسازی چین، آسیب‌پذیر است. نیسان قصد دارد تا سال مالی ۲۰۲۷، هفت کارخانه از ۱۷ کارخانه‌اش را تعطیل کند و نیروی کار جهانی خود را به عنوان بخشی از یک طرح تجدید ساختار، حدود ۱۵ درصد کاهش دهد.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، موسسه «مودیز آنگریک» گفت: در مجموع، چشم‌انداز صنعت خودروسازی ژاپن بسیار چالش‌برانگیز است.

کارشناسان نیز تاکید کردند اگرچه هنوز برای نتیجه‌گیری کامل در مورد تاثیر بلندمدت توافق تجاری جدید بین آمریکا و ژاپن خیلی زود است، اما داشتن یک توافق تعرفه‌ای تایید شده، به خودروسازان ژاپنی این امکان را می‌دهد که از قیمت‌گذاری و ساختار هزینه‌هایشان در آینده مطلع شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره