نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چرا رکوردهای کوروت ZR1 و ZR1X در نوربرگ‌رینگ ضعیف‌تر از انتظار بود؟

منبع
پدال
بروزرسانی
چرا رکوردهای کوروت ZR1 و ZR1X در نوربرگ‌رینگ ضعیف‌تر از انتظار بود؟

پدال/ هرچند کوروت‌های ZR1 و ZR1X رکورد سریع‌ترین خودروی آمریکایی نوربرگ‌رینگ را شکستند اما لپ تایم آن‌ها چندان چشمگیر نبود، دلیل این موضوع چیست؟
 
شورلت سه مدل کوروت را به نوربرگ‌رینگ برد و سه زمان ثبت کرد که دوتای آن‌ها از موستانگ GTD پیشی گرفتند. کوروت Z06 با زمان ۷ دقیقه و ۱۱.۸۲ ثانیه، رکورد ۷ دقیقه و ۱۲.۱۳ ثانیه‌ای دوج وایپر ACR در سال ۲۰۱۰ را شکست. کوروت ZR1 با رانندگی برایان والاس (مهندس دینامیک خودرو) زمان ۶ دقیقه و ۵۰.۷۶ ثانیه و کوروت ZR1X با رانندگی درو کتل (مهندس دینامیک خودرو) زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۲۷ ثانیه ثبت کردند. شورلت ادعا می‌کند این سریع‌ترین زمان ثبت‌شده توسط راننده‌های غیرحرفه‌ای در نوربرگ‌رینگ است که کنایه‌ای ظریف به فورد و پورشه دارد که از رانندگان حرفه‌ای برای ثبت زمان‌هایشان استفاده کردند. به‌طور خلاصه، ZR1 و ZR1X به ترتیب حدود ۲ و ۳ ثانیه از موستانگ GTD سریع‌تر بودند. اگرچه این زمان‌ها قابل‌توجه هستند اما وقتی به خودروهای دیگر زیر ۷ دقیقه نگاه کنیم، کوروت‌ها از خودرویی با قدرت بسیار کمتر تایم کندتری ثبت کرده‌اند.

نگاهی دقیق‌تر به کوروت‌ها
هر سه کوروت تا جایی که نوربرگ‌رینگ اجازه می‌دهد استاندارد بودند اما به دلیل الزامات ایمنی (رول هوپ، صندلی‌های مسابقه‌ای پیشرفته، کپسول آتش‌نشانی و کمربند ایمنی شش‌نقطه‌ای)، افزایش وزن داشته‌اند. Z06 به پکیج پرفورمنس Z07 و ZR1 و ZR1X به پکیج پرفورمنس ZTK مجهز بودند. قیمت ZR1 با این گزینه‌ها کمی بیش از 200 هزار دلار و Z06 کمی بیش از 150 هزار دلار است و بنابراین، از نظر ارزش در برابر قیمت این شورلت‌ها بی‌رقیب هستند.

مقایسه با پورشه
پورشه 911 GT3 RS نسل 992.1 با راننده حرفه‌ای زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۳۲ ثانیه ثبت کرد که تنها ۰.۰۵ ثانیه از ZR1X کندتر است. پورشه 911 GT2 RS نیز با کیت تیونینگ منثی زمان ۶ دقیقه و ۴۳.۳۰ ثانیه ثبت کرده که حدود 6 ثانیه از کوروت هیبریدی سریع‌تر است؛ بنابراین، سؤال اینجا است که چرا کوروت‌ها با وجود قدرت زیاد، در برابر پورشه‌های ضعیف‌تر عملکرد چشمگیری نداشته‌اند؟ قدرت زیاد مهم است اما مهم‌تر این است که چقدر از این قدرت به مسیر منتقل می‌شود. پورشه GT2 RS تنها 55 درصد قدرت ZR1X را دارد (700 اسب بخار در برابر 1250 اسب بخار) اما حدود ۶ ثانیه سریع‌تر است. مقایسه با GT3 RS حتی از این هم عجیب‌تر است. این ماشین با تنها 41 درصد قدرت ZR1X یعنی 525 اسب بخار، فقط 0.05 ثانیه کندتر است. البته بخشی از این عملکرد ضعیف به خاطر راننده‌های غیرحرفه‌ای است و در صورت استفاده از راننده‌های حرفه‌ای ممکن بود رکورد کوروت‌ها حتی تا 10 ثانیه بهبود پیدا کند اما به نظر می‌رسد فقدان سیستم آیرودینامیکی فعال هم لطمه بزرگی به عملکرد کوروت در پیست زده است.

مسئلهٔ قیمت
پورشه خودروهای RS را در تعداد محدود تولید می‌کند که قیمت‌های بالایی هم دارند. 911 GT2 RS در سال 2019 قیمتی در حدود 293 هزار دلار داشت و 911 GT3 RS در سال 2023 با قیمت 240 هزار دلار عرضه می‌شد. در مقابل، قیمت ZR1X هنوز مشخص نیست اما احتمالاً با آپشن‌های کامل نزدیک به دلار خواهد بود درحالی‌که قیمت ZR1 از تنها 178 هزار دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد کوروت حتی با این تایم‌ها هم در بازهٔ قیمتی خود در نوربرگ‌رینگ بی‌رقیب باشد.

برندهٔ واقعی، Z06!
هرچند باید برندهٔ واقعی این رقابت را پورشه 911 GT3 RS بدانیم چون نشان می‌دهد ۵۰۰ اسب بخار کافی است و رقابت برای قدرت‌های چهاررقمی بی‌فایده است اما شورلت هم با زمان Z06 همین موضوع را ثابت می‌کند. درحالی‌که ZR1 و ZR1X بیشترین توجهات را جلب کرده‌اند، Z06 با زمان ۷ دقیقه و ۱۱.۸۲ ثانیه و موتور تنفس طبیعی، قهرمان واقعی است. این کوروت با قیمت 130 دلار با تمام آپشن‌ها، چندین خودروی بالای یک میلیون دلار مثل پورشه کاررا GT، پورشه ۹۱۸ اسپایدر، لکسوس LFA و فراری 488 GTB را شکست داده و کوروت C8 استینگری با پکیج Z51 را هم با اختلافی نزدیک به ۲۰ ثانیه مغلوب کرده است. درنتیجهٔ ستارهٔ واقعی این رقابت‌ها را باید Z06 دانست چون با قیمت خودروهای اسپرت در قلمروی سوپراسپرت‌ها قرار دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره