کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودروهای برقی با طرح فورد

ایسنا/ طرح پنج میلیارد دلاری فورد، میتواند قیمت خودروهای برقی را به نصف کاهش دهد.
«جیم فارلی»، مدیرعامل فورد، دوشنبه از یک رویکرد جدید در طراحی و تولید خودروهای برقی، رونمایی کرد و وعده داد رویکرد مذکور به این خودروساز اجازه میدهد با ورود خانواده جدیدی از خودروهای برقی به نمایشگاههای فورد در سال ۲۰۲۷، قیمتها را کاهش دهد.
مقامات این شرکت، رویکرد جدید را به فرآیندهای تولید اساسی که توسط «هنری فورد»، بنیانگذار فورد، هنگام شروع تولید «مدل تی» (Model T) از اولین خط مونتاژ متحرک در سال ۱۹۱۳ معرفی شد، تشبیه کردند. «فارلی» گفت: خودروهای برقی جهانی جدید، علاوه بر یک طرح کارخانهای کاملا جدید، به قطعات و اتصالات بسیار کمتری و همچنین حدود ۴۰ درصد کارگاههای کمتری نیاز خواهند داشت.
فورد پنج میلیارد دلار برای توسعه و تولید خودروهای برقی جدید سرمایهگذاری خواهد کرد که اولین مجموعه، یک وانت چهار در متوسط خواهد بود و به گفته این خودروساز، «قیمت هدفگذاری شده ۳۰ هزار دلار» یا حدود نصف قیمتی خواهد بودکه امروزه برای یک خودروی تمام برقی باتریدار معمولی در نظر گرفته میشود.
فورد یک سال پیش، برنامههای اولیه خودروهای برقیاش و از جمله دو شاسیبلند سه ردیفه را که در فرآیند توسعه محصول به خوبی پیش میرفتند، کنار گذاشت. در عوض، «فارلی» یک تیم نوآورانه مستقر در شهر لانگ بیچ کالیفرنیا، تشکیل داد.
«فارلی» پیش از کنفرانس خبری دوشنبه برای رونمایی برنامه جدید خودروهای برقی، گفت: ما رویکردی رادیکال در برابر یک چالش بسیار دشوار اتخاذ کردیم تا خودروهای مقرونبهصرفهای تولید کنیم که از نظر طراحی، نوآوری، انعطافپذیری، فضا، لذت رانندگی و هزینه مالکیت مشتریان را راضی کنند.
بیش از یک قرن پس از آغاز به کار اولین خط مونتاژ فورد در کارخانه میشیگان، خودروها عمدتا به یک روش تولید شدهاند. در طول دههها، تغییراتی ایجاد شده است، فورد ادعا میکند که به سمت مسیری جدید حرکت میکند. این تحول با فرآیندهای طراحی و مهندسی اولیه آغاز میشود.
پلتفرم جهانی خودروهای برقی فورد
خودروهای امروزی از دهها هزار قطعه مجزا تشکیل شدهاند. کنار هم قرار دادن همه آنها فرآیندی پیچیده و پرهزینه است. طرحی که این خودروساز «پلتفرم جهانی خودروهای برقی فورد» نامیده است، با حذف یا به عبارت دقیقتر، تجمیع بسیاری از این قطعات، قصد دارد فرآیند تولید را ساده کند.
فورد اعلام کرد: قطعات یکپارچه آلومینیومی بزرگ جایگزین دهها قطعه کوچکتر میشوند. یکی از دلایلی که خودروهای برقی جدید این شرکت ۲۰ درصد قطعات کمتری نسبت به مدلهای سنتی دارند این است که به ۲۵ درصد اتصالدهندههای کمتر و ۴۰ درصد کارگاههای کاری کمتر نیاز دارند.
این خودروساز آمریکایی ادعا میکند با تغییر به یک سیستم محاسباتی متمرکز و معماری الکتریکی، ساختار کامیون برقی متوسط، ۴۰۰۰ فوت سیم را حذف میکند و حدود ۲۲ پوند از وزنش کاهش مییابد. این موضوع نه فقط پیچیدگی تولید را کاهش میدهد، بلکه باعث کاهش هزینه نیز میشود. قیمت مس در سال میلادی جاری، افزایش یافته است و انتظار میرود با اعلام تعرفه ۵۰ درصدی از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا بر واردات این فلز، حتی بالاتر هم برود. آمریکا نیمی از مس مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین میکند.
سیستم تولید جهانی فورد
رویکرد جدید به جای استفاده از خط مونتاژ مرسوم که تولید خودرو مرحله به مرحله انجام میشود، یک درخت مونتاژ ایجاد میکند. سه زیر مجموعه هر کدام در امتداد خط خود کار میکنند و در نهایت برای تکمیل خودرو به هم میپیوندند.
فورد مدعی شد رویکرد جدید، حدود ۱۵ درصد از زمان معمول برای مونتاژ یک خودروی برقی را کاهش میدهد.
خانواده جدید خودروهای برقی
فورد میگوید پلتفرم جهانی خودروهای برقی این شرکت، به اندازه کافی انعطافپذیر خواهد بود تا با انواع سبکها و اندازههای مختلف بدنه خودرو قابل استفاده باشد. استفاده از این پلتفرم در سال ۲۰۲۷ با یک پیکاپ سایز متوسط که انتظار میرود به عنوان جایگزین تمام برقی برای تولید رنجر امروزی عمل کند، آغاز خواهد شد. قیمت هدفگذاری شده ۳۰ هزار دلار، حداقل بر اساس قیمتهای امروز، آن را به یکی از مقرونبهصرفهترین خودروهای برقی باتریدار موجود در بازار تبدیل خواهد کرد.
طبق گزارش شرکت «کاکس اتوموتیو»، میانگین قیمت فروش یک خودروی برقی در ژوئن، حدود ۵۸ هزار دلار بود که حدود ۱۰ هزار دلار بیشتر از یک مدل بنزینی مشابه بود.
خودروهای برقی جدید فورد برای کاهش بیشتر هزینهها، از باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) استفاده خواهند کرد. اگرچه این باتریها اندکی از برد مسافتی، کم میکنند، اما باتری لیتیوم آهن فسفات به طور قابلتوجهی ارزانتر از فناوری رایج لیتیوم یون بوده و احتمال آتش گرفتن آنها بسیار کمتر است.
بر اساس گزارش سایت اتوبلاگ، فورد سه میلیارد دلار برای راهاندازی این کارخانه سرمایهگذاری میکند و همزمان، دو میلیارد دلار دیگر نیز برای تغییر کارخانه مونتاژ خود در شهر لوییویل، کنتاکی و جایی که اولین خودروهای برقی جدید مونتاژ خواهند شد، سرمایهگذاری خواهد کرد. این خودروساز اعلام کرده است که عملیات جدید خودروهای برقی، ۴۰۰۰ شغل برای فورد ایجاد خواهد کرد.