تسلای آسمانها در راه است؟

ایسنا/ شرکت «آرچر اوییشن» (ACHR) با ارزش ۵.۵ میلیارد دلار، در حال توسعه هواپیماهای برقی عمودپرواز (eVTOL) است که اساسا تاکسیهای هوایی برای سفرهای کوتاه شهری و منطقهای هستند.
برای اینکه این شرکت هوافضای ناشناخته به تسلای آسمانها تبدیل شود، باید کاری بیش از صرفا عملی کردن تاکسیهای هوایی انجام دهد.
صنعت هواپیماهای برقی عمودپرواز، زمانی آیندهنگرانه تلقی میشد، اما به سرعت به یک واقعیت تبدیل میشود. محصول شاخص «آرچر اوییشن»، هواپیمای «میدنایت» است. این شرکت در حال حاضر، ۶ فروند «میدنایت» دیگر در حال تولید دارد که سه فروند آن در مرحله مونتاژ نهایی است و ناوگان این شرکت را به هشت فروند هواپیما میرساند.
«آرچر اوییشن» به سرعت به تجاریسازی هواپیمای «میدنایت» خود نزدیک میشود. «آرچر اوییشن» در نیمه دوم سال میلادی جاری، قصد دارد آزمایشهای خلبانی و پرواز را تسریع کند، پارامترهای عملکرد را گسترش دهد و عملیات کامل هواپیماهای برقی عمودپرواز را آغاز کند. از آنجا که این شرکت، هنوز هیچ درآمدی ندارد، در سه ماهه دوم، زیان خالص ۱۱۹ میلیون دلاری و زیان خالص تعدیل شده ۱۱۴ میلیون دلاری را گزارش کرده است.
شاید قابل توجهترین دستاورد «آرچر اوییشن»، تصمیم دولت آمریکا برای نمایش تاکسیهای هوایی در المپیک ۲۰۲۸ لسآنجلس باشد. این شرکت، ارائهدهنده رسمی و انحصاری تاکسیهای هوایی برای این رویداد است.
«آرچر اوییشن» برای شروع درآمدزایی از «میدنایت» منتظر تایید سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) نماند. هواپیمای «میدنایت» در امارات عربی متحده، تحویل داده شده و منتظر مجوز پرواز تجاری است. این امر به شرکت کمک میکند تا درآمد کسب کند. تحلیلگران انتظار دارند «آرچر اوییشن» درآمد ۱.۴۲ میلیون دلاری را در سال ۲۰۲۵ گزارش کند که تا سال ۲۰۲۶، به ۱۰۳.۴ میلیون دلار افزایش مییابد.
توسعه زیرساختها، اعتماد عمومی، ادغام ترافیک هوایی و صدور گواهینامه ایمنی، چالشهایی هستند که «تسلا» هرگز در صنعت خودرو با آنها مواجه نشده است. اگر «آرچر اوییشن» بتواند بر این چالشها غلبه کند، صنعتی با رقبای مستقیم احتمالی کمتر از بازار شلوغ خودروهای برقی که «تسلا» در حال حاضر با آن روبرو است، ایجاد خواهد کرد.
اگر «آرچر اوییشن» به وعدههایش، مانند راهاندازی عملیات تاکسی هوایی در مقیاس المپیک و ورود به بازارهای دفاعی عمل کند، پتانسیل تعریف اولین نسل از حمل و نقل هوایی شهری کاربردی و سودآور را دارد. اگر این شرکت موفق شود، دیگر خودروهای پرنده، به عنوان یک داستان علمی تخیلی در نظر گرفته نخواهند شد.
بر اساس گزارش یاهو فایننس، سرمایهگذاران اولیهای که به پتانسیل شرکت اعتقاد دارند و مایل به پذیرش ریسک کوتاهمدت هستند، ممکن است پس از رسیدن به پتانسیل کامل، سود قابلتوجهی کسب کنند.