نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سوپراسپرت دیزلی آلمانی

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
سوپراسپرت دیزلی آلمانی

عصر ایران/ آئودی R8 V12 TDI (که بعدها با نام آئودی R8 TDI لمانز شناخته شد)، یک خودروی مفهومی با موتور دیزلی بود که برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۰۸ و سپس در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه مارس همان سال به نمایش درآمد.

این خودرو مجهز به یک موتور V12 به حجم ۵۹۸۴ سی‌سی بود که از فناوری توربودیزل تزریق مستقیم (TDI) گروه فولکس‌واگن بهره می‌برد.

این پیشرانه قدرتمند، ۴۹۶ اسب‌بخار در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در محدوده ۱۷۵۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کرد. خودرو از سیستم چهار چرخ متحرک دائمی کوآترو و یک گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کرد. آئودی R8 TDI لمانز قادر بود در ۴.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز به بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

به دلیل قدرت و وزن اضافی (۳۰۰ کیلوگرم) ناشی از جایگزینی موتور استاندارد V8 با موتور V12 TDI، سیستم تعلیق و ترمزهای خودرو تغییر یافتند. موتور V12 TDI به سیستم خنک‌کننده قوی‌تری نیاز داشت، به همین دلیل یک ورودی هوای NACA در سقف خودرو تعبیه شد تا هوای بیشتری به موتور برسد.

همچنین، ابعاد دریچه‌های ورودی و خروجی هوا در جلو و عقب خودرو نیز ۲۰ درصد افزایش یافت. چراغ‌های جلوی خودرو کاملاً از نوع LED بودند که برای اولین بار در کانسپت آئودی لمانز کوآترو دیده شده بودند. در نمایشگاه دیترویت، آئودی این خودرو را با رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی به نمایش گذاشت. محفظه عقب خودرو به دلیل جای‌دادن موتور V12 که ابعاد بزرگ‌تری داشت، به جلو منتقل شد و فضای پشت صندلی‌های عقب که در مدل استاندارد وجود داشت، حذف گردید.

در می ۲۰۰۹، آئودی اعلام کرد که برنامه‌های تولید R8 TDI را متوقف کرده است. دلیل اصلی این تصمیم، هزینه بسیار بالای مهندسی مجدد شاسی R8 برای جای‌دادن موتور دیزلی توربوشارژر دوقلو و عدم امکان جبران این سرمایه‌گذاری از طریق فروش به تنهایی بود.

این خودروی مفهومی در حال حاضر در موزه آئودی فروم در شهر اینگولشتات به نمایش گذاشته شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره