بالهای ردبول ؛ ورشتپن را به پرواز درآوردند!

آخرین خودرو/ورشتپن با غلبه بر نوریس و پیاستری، برنده جایزه بزرگ ایتالیا شد و بدین ترتیب او روز یکشنبه با نمایشی قدرتمند در مونزا، سومین پیروزی خود در فصل ۲۰۲۵ را کسب کرد.
به گزارش آخرین خودرو، مکس ورشتپن راننده تیم ردبول، در جریان گرندپری ایتالیا در روز یکشنبه، جایگاه اول را به پیروزی تبدیل کرد و پس از یک شروع و پایان دراماتیک در مونزا، از لاندو نوریس و اسکار پیاستری، دو راننده مکلارن، پیش افتاد. ورشتپن و نوریس تقریباً بلافاصله پس از خاموش شدن چراغهای آغاز مسابقه، در رقابت تنگاتنگی قرار گرفتند و در پیچ ابتدایی مسابقه به یکدیگر نزدیک شدند اما راننده هلندی اولین chicane را به اصطلاح cut کرد و پیشتازی خود را به شکل غیرقانونی حفظ کرد!
اگرچه ورشتپن در ابتدای دور دوم برای جلوگیری از جریمه احتمالی، جایگاه خود را به نوریس واگذار کرد اما خیلی زود به دنبال رقیب خود عقب افتاد و تنها با چند دور دیگر توانست جایگاه اول را پس بگیرد. از آن لحظه به بعد، به نظر میرسید ورشتپن همه چیز را تحت کنترل دارد و در طول دورهای ابتدایی، فاصله را با هر دو مک لارن حفظ کرد، زودتر از نوریس و پیاستری به خط پایان رسید تا این برتری را تقویت کند و سپس به سمت پرچم شطرنجی پایان مسابقه حرکت کرد.
در حالی که مسیر مسابقهای ورشتپن تا خط پایان نسبتاً آرام بود، در میان پیامهای مکرر تیم ردبول برای جلوگیری از هرگونه ریسک غیرضروری، در مک لارن درامایی عجیب ایجاد شد؛ یک pit stop آهسته برای نوریس، پیاستری را به جایگاه دوم رسانید. با توجه به شرایط غیرمعمول، مک لارن از پیاستری خواست که به جای نوریس، در جایگاه دوم قرار گیرد و پس از آن، آنها آزاد بودند تا مسابقه دهند. این دستوری بود که صدرنشین مسابقات قهرمانی در ابتدا آن را زیر سوال برد اما در نهایت از آن اطاعت کرد. در نهایت پیاستری به جایگاه سوم رضایت داد، به این معنی که اختلاف امتیاز او نسبت به نوریس از ۳۴ به ۳۱ کاهش یافت. چارلز لکلرک (Charles Leclerc) چند ثانیه عقب تر در رتبه پنجم قرار گرفت و رویاهای تیفوسی ها برای یک پیروزی خانگی یا حتی کسب یک سکو، امسال محقق نشد.
جورج راسل یک رانندگی قوی دیگر با مرسدس خود انجام داد و در جایگاه پنجم از خط پایان عبور کرد، در حالی که لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) با داشتن جریمه پنج رتبهای، به عنوان نفر ششم مسابقه را تمام کرد. الکس آلبون با یک ریکاوری خوب و کسب جایگاه هفتم، امتیازات مهمی را در نبرد خط میانی برای ویلیامز به ارمغان آورد و پس از او گابریل بورتولتو از کیک سائوبر و کیمی آنتونلی از مرسدس (پنج ثانیه جریمه به دلیل رانندگی نامنظم) قرار گرفتند.
ایزاک هاجار ستاره یکشنبه بود که شروع pit lane خود را به جایگاه دهم تبدیل کرد و ویلیامز کارلوس ساینز و هاس اولی بیرمن، ردبول یوکی سونودا و ریسینگ بولز لیام لاوسون، رتبه های یازدهم الی چهاردهم را کسب کردند. استبان اوکان دیگر راننده جریمه شده بود، پس از اینکه در اوایل مسابقه لنس استرول را مجبور به خروج از خط کرد، که در جایگاه پانزدهم قرار گرفت، پیر گسلی و فرانکو کولاپینتو به ترتیب شانزدهم و هفدهم را در یک بعد از ظهر آرام برای آلپین کسب کردند. آستون مارتین در مقطعی هر دو خودرو را در جایگاههای امتیازگیری قرار داده بود اما بعدازظهر آنها با افت شدید استرول در اواخر مسابقه و نقص سیستم تعلیق فرناندو آلونسو تلخ شد و نیکو هالکنبرگ از سائوبر نیز به دلیل مشکل هیدرولیک نتوانست مسابقه را شروع کند.
در جدول کلی فصل ۲۰۲۵، اسکار پیاستری با ۳۲۴ امتیاز صدرنشین است و لاندو نوریس با ۲۹۳ امتیاز و مکس ورشتپن با ۲۳۰ امتیاز در تعقیب عنوان قهرمانی فصل هستند.