پورشه به جای ۱۲۰ پروتوتایپ واقعی ؛ عملکرد کاین برقی را با کمک هوش مصنوعی ارزیابی می کند

آخرین خودرو/ استفاده از شبیهسازی در صنعت خودرو موضوع تازهای نیست، اما پورشه در نسخه برقی کراس اوور محبوب کاین پا را یک گام فراتر گذاشته است. این برند بالا رده آلمانی برای نخستین بار موفق شده با اتکا به فناوری روز، یکی از مراحل سنتی توسعه خودرو را به طور کامل کنار بگذارد و مستقیم از آزمایشهای مجازی به مرحله پیشتولید برسد.
از طراحی دیجیتال تا پیشتولید
دکتر میشائیل اشتاینر، نایب رئیس هیئت مدیره و مسئول بخش تحقیق و توسعه پورشه، اعلام کرده این پروژه اولین موردی است که در آن کل خودرو مستقیماً از تستهای دیجیتال به مرحله پیشتولید میرسد.
شاید بدانید در گذشته خودروسازان پس از طراحی، ناچار بودند نمونههای اولیه واقعی بسازند تا آزمایشها در شرایط جادهای و مشابه با رانندگیهای روزمره روی آنها انجام شود. اما در پروژه کاین برقی، مهندسان پورشه از همان فاز طراحی، نمونههای مجازی را به جاده دیجیتال فرستادهاند.
حذف ۱۲۰ نمونه واقعی و صرفهجویی در زمان
پورشه درباره میزان صرفهجویی مالی این روش حرفی به میان نیاورده، اما تأکید دارد که چنین فرایندی، نیاز به ساخت حدود ۱۲۰ نمونه واقعی آزمایشی از کاین برقی را حذف کرده است. این تغییر نه تنها هزینهها را کاهش داده، بلکه زمان توسعه را نیز تا ۲۰ درصد بهبود بخشیده است.
شبیهسازی پیست نوربرگرینگ تا ترافیک شهری
تستهای مجازی پورشه کاین برقی تنها محدود به پیست نبودند. پورشه علاوه بر پیست نوربرگرینگ، شرایط ترافیکی روزمره و سناریوهای مختلف جادهای را نیز شبیهسازی کرده است. یکی از مزایای بزرگ این روش، امکان تغییر سریع اجزایی مانند لاستیک، کمک فنر و بوشها در نرمافزار است تا بهترین ترکیب در کوتاهترین زمان مشخص شود. پس از تأیید مجازی، قطعات انتخابی به مرحله تولید و آزمایش واقعی میرسند.
آزمایش بدون راننده و نقش هوش مصنوعی
بخش قابل توجهی از شبیه سازی های پورشه کاین برقی بدون حضور راننده و به طور کامل توسط کامپیوترهای پیشرفته انجام شده است. پورشه حتی مرکز تست جدیدی توسعه داده تا موتور، سیستم مدیریت باتری و شارژرها را تحت شرایط کاملاً واقعی بررسی کند. مارکوس یونیگه از مهندسان ارشد پورشه در این رابطه اظهار کرده:
«دستگاههای موجود آنقدر پیشرفته هستند که میتوانیم سطح آسفالت یا میزان لغزش لاستیک را شبیهسازی کنیم. یکی از اهداف اصلی این بوده که قوای محرکه همیشه در هر شرایطی حداکثر توان را ارائه دهد، چیزی که نیازمند مدیریت حرارتی بسیار دقیقی است.»
آزمایشهای واقعی همچنان حیاتی
با وجود این پیشرفتها، تستهای فیزیکی همچنان بخش مهمی از فرایندهای توسعه یک خودروی جدید هستند. به گفته پورشه، نمونههای پیشتولید کاین برقی در شرایط سخت آب و هوایی از جمله در گرمای ۵۰ درجه سانتیگراد دره مرگ گرفته تا سرمای منفی ۳۵ درجه اسکاندیناوی آزمایش شدهاند. آنطور که این برند آلمانی اعلام کرده هر کدام از این نمونهها به طور متوسط ۱۵۰ هزار کیلومتر مسافت را پیموده تا دوام و کیفیت نهایی تضمین شود.
کارشناسان معتقدند رویکرد دیجیتال به سایر خودروسازان غربی نیز سرایت خواهد کرد. در کنار قیمت رقابتی، سرعت بالای توسعه مدلهای جدید توسط خودروسازان چینی، کمپانیهای مطرح بینالمللی را با چالش مواجه کرده است. از این رو، استفاده از هوش مصنوعی و تستهای مجازی، میتواند در مقابله با خودروسازان نوظهور چینی بسیار مفید و راهگشا باشد.
مشخصات فنی پورشه کاین برقی
پورشه کاین برقی زمستان امسال رونمایی و اوایل سال ۲۰۲۶ وارد بازار میشود. این کراس اوور بر اساس پلتفرم PPE که از معماری ۸۰۰ ولتی پشتیبانی میکند، ساخته شده و از باتری ۱۰۸ کیلووات ساعتی بهره میبرد. به لطف این باتری حجیم، طبق استاندارد معتبر WLTP امکان پیمایش مسافتی در حدود ۶۰۰ کیلومتر فراهم خواهد بود. سیستم تعلیق Active Ride، تولید صدای مشابه موتور V8 در حالت پیست و عرضه در سه نسخه مختلف، ویژگیها و اطلاعاتی هستند که تاکنون تأیید شدهاند. در نسخه پایه قدرت پیشرانه پورشه کاین برقی ۳۹۴ اسب بخار خواهد بود. در نسخه S این رقم به ۵۹۲ اسب بخار افزایش مییابد. قدرت پیشرانه نسخه پرچمدار توربو هم ۷۹۴ اسب بخار گزارش شده است.