کی تی ام DUKE 200 ؛ مشخصات فنی و تجربه سواری

آخرین خودرو/ یکی از موتورهای عرضه شده توسط کویر موتور در کلاس نیکد، موتور کی تی ام دوک ۲۰۰ است که در تعداد محدودی عرضه شده و طراحی جذابی دارد.
موتور سیکلتهای کی تی ام دوک توسط کمپانی باجاج هندی تولید میشوند که شریک کمپانی اتریشی کی تی ام محسوب میشود. با توجه به اینکه در حال حاضر به طور رسمی شاهد موتورهای سنگین وزن در ایران نیستیم، موتورهایی که انجین ۲۰۰ سی سی دارند، محبوبیت نسبتا بیشتری کسب کردهاند. موتور سیکلت KTM DUKE 200 نیز از جمله موتورسیکلتهای ۲۰۰ سی سی محبوب محسوب میشود که در ایران شاهد حضور آن هستیم. از آنجایی که شرکت کی تی ام از جمله تولید کنندگان اروپایی مطرح است، انتظارات بالایی از طراحی موتورسیکلتهای آن وجود دارد و خوشبختانه این برند موتور سیکلتهای خود را با ظاهری مهندسی شده ارائه میدهد.
طراحی ظاهری کی تی ام دوک ۲۰۰
طراحی موتور سیکلت دوک ۲۰۰ در واقع یک طراحی توسعه یافته از دوک ۱۲۵ محسوب میشود و این تصمیم ناشی از فروش نسبتا مناسب دوک ۱۲۵ بوده است. در حالت کلی در ظاهر این موتور سیکلت شاهد شباهت بسیار زیادی با دوک ۱۲۵ هستیم و تمرکز اصلی طراحان موتور سیکلت بیشتر بر انجین آن بوده است. طراحی ظاهری کیتیام دوک ۲۰۰ حالت عضلانی و جوان پسند دارد و شاهد اجزای اسپرت در بخشهای مختلف این موتور سیکلت هستیم. در نمای جلو، چراغ جلو حالت کشیدهای دارد و به طور کلی شاهد یک کاسه چراغ مدرن با طراحی جسورانه هستیم. در طراحی این موتور سیکلت از رنگهای نارنجی و مشکی به صورت هنرمندانه استفاده شده و نمای نسبتا جذابی را ایجاد کردهاند. در نمای جانبی شاهد رینگهای ۱۰ پره و گلگیرها هستیم که نمای جذابی ایجاد کردهاند و حالت هیجانی بیشتری را به موتور بخشیدهاند. در قسمت زیرین بدنه، فلاپهایی با زوایای شکسته و همچنین خطوط صاف تعبیه شده که در کنار طراحی هندسی باک، نمای خشن و اسپرت کیتیام دوک ۲۰۰ را دوچندان میکند.
فرمان این موتور سیکلت مانند بسیاری از موتورسیکلتهای دیگر لولهای ساده محسوب میشود و از هیچ فلاپی برای پوشاندن آن استفاده نشده است. آینهها طراحی شکستهای دارند و با ارتفاع بیشتری نصب شده و دید مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند. در سمت راست فرمان شاهد کلیدهایی مثل دکمه استارت و قطع و وصل برق هستیم و در سمت چپ آن کلید بوق، تعویض نور پایین به نور بالا، دکمه پسینگ و همچنین راهنما تعبیه شده است. تا حدودی میتوان گفت کیفیت کلیدهای استفاده شده در موتور سیکلت دوک ۲۰۰ قابل قبول است و صفحه کیلومتر آن یک صفحه کیلومتر السیدی نسبتا کوچک محسوب میشود. اطلاعات مورد نیاز راکب در این ال سی دی نمایش داده میشود و خوانایی آن قابل قبول به نظر میرسد، هرچند که از نظر طراحی میتوانست نمای جذابتری داشته باشد.
باک این موتور سیکلت با زوایای عضلانی خود به جذابیت موتور سیکلت افزوده است و حجم کلی آن ۱۳.۵ لیتر محسوب میشود. طراحی باک ارگونومیک محسوب میشود، چرا که در طراحی آن به تماس زانوی راکب در دور زدنها توجه شده است و حجم آن میتواند برای سواریهای نسبتا طولانی مناسب باشد. در کی تی ام دوک ۲۰۰ شاهد یک زین دو تکه با ارتفاع ۸۰۰ میلیمتر هستیم که ارگونومی مناسبی دارد و میتواند برای راکب و همچنین ترک نشین آن مناسب باشد. در قسمت ترک نشین این موتور سیکلت شاهد فضای نسبتا محدودتری هستیم، ولی در حالت کلی طراحی زین به شکلی است که به طراحی نمای تهاجمی موتور سیکلت کمک کرده است.
در نمای عقب دوک ۲۰۰ نیز شاهد اشکال هندسی مهیج هستیم که ظاهر جذاب و همچنین مدرنی را ایجاد کرده و با سایر بخشها هماهنگی خاصی دارد. چراغ عقب و همچنین چراغهای راهنما مشابه چراغ جلو طراحی مناسبی دارند و میتوانند در تاریکی و محیطهای کم نور عملکرد مناسبی را ارائه دهند. وزن خشک این موتور سیکلت ۱۳۱ کیلوگرم محسوب میشود که تا حدودی وزن مناسبی است و میتواند هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد.
ابعاد KTM دوک ۲۰۰ عبارت است از:
طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
۱۹۸۰ | ۷۹۴ | ۱۰۷۳ |
مشخصات فنی موتورسیکلت KTM DUKE 200
در موتور سیکلت کی تی ام دوک ۲۰۰ شاهد یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر و چهار سوپاپ هستیم که ۱۹۹.۵ سیسی ظرفیت دارد و مجهز به سیستم آب خنک محسوب میشود. این انجین قادر است ۲۵.۶ اسب بخار قدرت را در ۱۰۰۱۷ دور در دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۹.۵ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه داشته باشد. در این موتور سیکلت شاهد یک جعبه دنده شش سرعته هستیم که نیرو را به چرخ عقب منتقل میکند. شتاب صفر تا صد دوک ۲۰۰، ۷ ثانیه گزارش شده و به عبارتی این موتور سیکلت میتواند در مدت زمان تقریبی ۷ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. علاوه بر این، حداکثر سرعت گزارش شده برای موتور سیکلت کیتیام دوک ۲۰۰، ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است که نشان دهنده چابکی مناسب آن است. مصرف سوخت این موتور سیکلت ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده و سیستم سوخت رسانی آن انژکتور الکترونیکی است و یک باتری ۱۲ ولتی ۸ آمپر ساعتی برای آن تعبیه شده است.
سطح آلایندگی دوک ۲۰۰ یورو ۴ محسوب میشود و برای سیستم تعلیق آن در بخش جلو از کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی وارونه اتریشی استفاده شده و برای سیستم تعلیق عقب از دو شاخ مونوشوک گازی اتریشی استفاده کردهاند. سیستمهای تعلیق دو شاخ فوق العاده سبک محسوب میشوند و میتوانند عملکرد مناسبی را در شرایط سخت ارائه دهند و با توجه به این مسئله میتوانید از این موتورسیکلت برای گشت و گذار و حتی پیست مسابقه استفاده کنید. در سیستم ترمز جلو از دیسک تکی ۳۰۰ میلیمتری و در ترمز عقب از دیسک تکی ۲۳۰ میلیمتری استفاده شده و هر دو دیسک به سیستم ضد قفل مجهز شدهاند. عرض چرخ جلو ۱۱۰ میلیمتر و عرض چرخ عقب ۱۵۰ میلیمتر محسوب میشود و هر دو چرخ بر روی رینگهای ۱۷ اینچی از جنس آلیاژ سبک سوار هستند.
تجربه سواری و رانندگی با کی تی ام دوک ۲۰۰
در هنگام سوار شدن روی موتور سیکلت کیتیام دوک ۲۰۰ متوجه هماهنگی طراحی اجزای آن خواهید بود، چرا که زین و باک به صورت هماهنگ طراحی شدهاند و به طور کلی در طول مسیر عملکرد رضایت بخشی را ارائه میدهند. ارتفاع موتور تا حدودی مناسب است، ولی ممکن است افرادی که قد کوتاهتری دارند در هندلینگ آن با چالشهایی مواجه شوند. تا حدودی میتوان گفت کی تی ام دوک ۲۰۰ با صدای نرمی شروع به حرکت میکند و گیربکس آن وضعیت مطلوبی دارد. وزن این موتور سیکلت مطلوب به نظر میرسد و میتواند شتاب مناسبی را ارائه دهد و عملکرد قابل قبولی در پارک کردن، مانور و ترافیکهای شهری داشته باشد. عملکرد سیستم تعلیق کی تی ام دوک ۲۰۰ در جذب ضربات رضایت بخش محسوب میشود، چرا که از سیستم تعلیق مناسبی برای آن استفاده شده است. به طور کلی مانند بسیاری از موتورسیکلتهای آلمانی در این موتور نیز شاهد هندلینگ نسبتا مناسبی هستیم و چسبندگی تایرها در وضعیت مطلوبی قرار دارند و میتوانند احساس امنیت را همراه با ترمز abs منتقل کنند.
رقبای کی تی ام دوک ۲۰۰
در بازار ایران نمیتوان رقبای متعددی را برای KTM DUKE 200 معرفی کرد، چرا که امکانات فنی آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. از موتورسیکلتهایی که میتوانند با این موتور سیکلت رقابت کنند، میتوان به موتور سیکلت ان اس ۲۰۰ یا حتی کاوازاکی زد ۲۵۰ و یاماها ام تی ۲۵ اشاره کرد که تا حدودی حجم انجین بیشتری دارند، ولی شتاب آنها با دوک ۲۰۰ مشابه محسوب میشود.
نقاط ضعف و مثبت کی تی ام دوک ۲۰۰ و جمع بندی
مزایا: سواری نسبتا نرم، شتاب مناسب، سیستم تعلیق با کیفیت
معایب: فضای محدود در بخش ترک نشین، قیمت نسبتا بالا، قیمت نسبتا بالای قطعات
در پایان باید بگوییم موتور سیکلت کی تی ام دوک ۲۰۰ از جمله موتور سیکلتهای محبوب بازار ایران محسوب میشود، چرا که یک موتور سیکلت اروپایی است و طراحی قابل قبول و انجین نسبتا قوی دارد. طراحی زین، باک، سیستم تعلیق و عملکرد فنی مناسب این موتور سیکلت باعث میشود تا سواری راحت و نسبتا نرمی را تجربه کنید و در نهایت با استفاده از ترمز abs از ایمنی خود اطمینان حاصل نمایید. با توجه به اطلاعات ارائه شده میتوان گفت کیتیام دوک ۲۰۰ میتواند یک گزینه وسوسه کننده برای خرید در بازار ایران باشد.
نظر شما درباره این محصول از برند کی تی ام چیست؟ به نظر شما آیا کیتیام دوک ۲۰۰ بهتر است یا موتورهای برندهای ژاپنی؟