نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور پیشتاز D4 ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور پیشتاز D4 ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ پیشتاز D4 یکی از محصولات شرکت پیشتاز و از جمله محصولات ایرانی صنعت موتورسیکلت محسوب می‌شود و ما در این مطلب به آن می‌پردازیم.

تا حدودی می‌توان گفت در حال حاضر در صنعت موتور سیکلت ایران، تولید کنندگان متعددی مشغول به کار هستند و با توجه به همین مسئله شاهد تنوع در زمینه موتور سیکلت‌های برقی و همچنین بنزینی هستیم که طرفداران خاص خود را دارند. یکی از شرکت‌های فعال در صنعت موتور سیکلت ایران، شرکت پیشتاز موتور محسوب می‌شود که موتور سیکلت‌های قابل قبولی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند و برای مشتریانی که به دنبال نسل‌های جدید و نسخه‌های ایرانی موتور سیکلت هوندا هستند می‌تواند محصولات قابل ارائه‌ای داشته باشد. یکی از این محصولات، موتور سیکلت D4 محسوب می‌شود که نسل جدیدی از هوندا به نظر می‌رسد و از موتور سیکلت‌های نسبتا محبوب پیشتاز می‌شود و یک موتور سیکلت خیابانی است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ پرداخته و اطلاعاتی را درباره طراحی، مشخصات فنی، سواری و همچنین رقبای این موتور سیکلت در اختیار شما قرار دهیم.
 
طراحی ظاهری موتور پیشتاز D4

طراحی و همچنین رنگ بندی موتور سیکلت دی ۴ تا حدود چشم نواز به نظر می‌رسد و اکثرا این موتور سیکلت در رنگ‌های زرد و قرمز عرضه می‌شود. طراحی‌ این موتور سیکلت مناسب افرادی است که به دنبال موتورهای قدیمی نیستند و خواهان موتورسیکلتی نسبتا مدرن با قیمت مناسب هستند. در نمای جلویی موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ شاهد یک کاسه چراغ نسبتا بزرگ هستیم که نسبت به رقبای هم رده خود متفاوت‌تر دیده می‌شود و این چراغ می‌تواند پرتاب نور مناسبی را با نور پایین و نور بالا در اختیار راکب قرار دهد. فاصله تقریبی نور پایین این موتور سیکلت ۸ متر و فاصله تقریبی نور بالای آن تقریبا ۱۶ متر محسوب می‌شود که در حالت کلی برای استفاده درون شهری مناسب به نظر می‌رسد، ولی در تونل‌های تاریک عملکرد فوق العاده‌ای نخواهد داشت‌. چراغ‌های راهنما با ابعاد مناسبی طراحی شده‌اند و تقریبا سطح روشنایی زیادی دارند و با پایه‌های پلاستیکی خود می‌توانند انعطاف تقریبا بالایی را نشان دهند. برای چراغ‌های راهنمای این موتور سیکلت از لامپ‌های ال ای دی استفاده نشده و شاهد لامپ‌های ساده رشته‌ای هستیم که طبیعتا طول عمر کمتری نسبت به ال ای دی خواهند داشت، ولی در حالت کلی راهنماها بد به نظر نمی‌رسند.

فرمان موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ یک فرمان معمولی لوله‌ای است که طراحی خاصی ندارد و دکمه‌هایی مثل استارت، چراغ، تنظیم روشنایی نور پایین و نور بالا، بوق و همچنین فلاشر روی این فرمان در سمت راست و همچنین سمت چپ قرار گرفته‌اند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر آنالوگ محسوب می‌شود و از سه بخش تشکیل شده که در سمت راست شاهد نشانگر حجم بنزین و همچنین دور موتور هستیم و در بخش میانی این صفحه کیلومتر وضعیت دنده و فلاشر نمایش داده می‌شود. در سمت چپ صفحه کیلومتر موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ شاهد میزان سرعت و مسافت شمار هستیم که به صورت رقمی در یک کادر کوچک نشان داده می‌شود.

باک طراحی شده برای این موتور سیکلت تقریبا بزرگ به نظر می‌رسد و تا حدودی نمای زیبایی دارد و ظرفیت آن ۱۲ لیتر گزارش شده که دو و نیم لیتر نیز بنزین ذخیره آن محسوب می‌شود و مجهز به سیستم فیلتر کاغذی است. زین موتور سیکلت پیشتاز D4 نرم و نسبتا پهن دیده می‌شود و تا حدودی می‌توان گفت اندازه مناسبی دارد که باعث می‌شود راکب و سرنشین در طول سواری احساس راحتی داشته باشند. در انتهای زین یک ترک‌بند برای حمل بار تعبیه شده که از روکش استیل محسوب می‌شود و می‌توان به عنوان یک دستگیره نگهدارنده نیز از آن استفاده کرد.

 در نمای جانبی شاهد رینگ‌های پنج پره نسبتا جذاب و اگزوز پوشیده شده با قطعات کرومی هستیم که با استفاده از فلاپ‌های استفاده شده در بخش زیر زین نمای نسبتا جذابی را به موتور سیکلت بخشیده‌اند و در حالت کلی نمای جانبی قابل قبول به نظر می‌رسد. در نمای عقب این موتور سیکلت شاهد چراغ خطر و چراغ‌های راهنما هستیم که با ابعاد و طراحی تقریبا مناسبی تعبیه شده‌اند و می‌توانند روشنایی مناسبی را ارائه دهند. وزن خالص یا وزن خشک این موتور سیکلت ۱۳۶ کیلوگرم محسوب می‌شود که تا حدودی مناسب است و چندان سنگین به نظر نمی‌رسد.

ابعاد موتور سیکلت پیشتاز D4 به شرح زیر است:

طول(میلی‌متر)عرض(میلی‌متر)ارتفاع(میلی‌متر)
۲۰۱۰۷۲۰۱۱۱۰

مشخصات فنی موتورسیکلت D4 پیشتاز

موتور سیکلت پیشتاز D4 از انجین تک سیلندر، ۴ زمانه هوا خنک با حجم ۱۲۴.۱ سی سی بهره می‌برد و نسبت تراکم آن ۹.۵ به یک گزارش شده است. سیستم استارت این موتور سیکلت از نوع الکتریکی هندلی محسوب می‌شود و قادر است ۱۱ اسب بخار قدرت را در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۹.۶۵ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه برسد. گیربکس موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ از نوع ۵ دنده با کلاچ غوطه ور در روغن محسوب می‌شود و سیستم جرقه آن تخلیه الکتریکی cdi است. در سیستم تعلیق جلوی این موتور سیکلت شاهد کمک فنر تلسکوپی هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از جفت کمک فنر استفاده کرده‌اند که ترمز جلو از نوع دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای محسوب می‌شود. حداکثر سرعت اسمی گزارش شده برای موتور سیکلت پیشتاز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است و حداکثر سرعت ثبت شده آن ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود که در طول مسیر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند. سایز لاستیک جلو ۲.۷۵ و سایز لاستیک عقب ۹۰/۹۰ محسوب می‌شود و هر دو لاستیک روی رینگ‌های ۱۸ اینچی ۵ پره‌ای نسبتا جذاب سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت پیشتاز D4

طراحی زین موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ به شکلی است که راکب و سرنشین در طول سواری احساس راحتی می‌کنند و تا حدودی می‌توان گفت زین این موتور سیکلت طراحی ارگونومیک دارد. وجود ترک بند در انتهای زین می‌تواند کاربردی باشد و بخش مناسبی برای قرار دادن باکس یا حمل بار محسوب شود. جاپایی استفاده شده برای سرنشین و راکب روی موتور تعبیه شده و یک جاپایی راحت محسوب می‌شود که حتی در صورت برخورد با سطح زمین از آسیب جلوگیری می‌کند. سیستم تعلیق این موتور سیکلت تا حدودی قابل قبول است و موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ از تعادل خوبی برخوردار شده، ولی سیستم ترمز آن ارتقاء چندانی پیدا نکرده و این مسئله یکی از نقطه ضعف‌های این موتور سیکلت محسوب می‌شود. علاوه بر این مسئله، عدم وجود ترمز abs می‌تواند ایمنی راکب و ترک نشین را به خطر بیندازد و در حالت کلی ریسک سواری را افزایش دهد. گیربکس، قدرت موتور و سیستم استارت آن قابل قبول به نظر می‌رسند و مصرف سوخت این موتور سیکلت کم محسوب می‌شود، چرا که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۲.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند که عدد قابل توجهی است. به طور کلی سیستم موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ برای شرایط جوی ایران طراحی شده است و می‌تواند موتور سیکلتی محسوب شود که علاوه بر کاربردی بودن یک سواری نرم دارد و لذت سواری را در اختیار راکب قرار می‌دهد.

رقبای موتورسیکلت پیشتاز D4
با توجه به ظاهر موتورسیکلت پیشتاز D4 و همچنین حجم انجین آن می‌توان به موتورهایی مثل TVS HLX و باجاج باکسر به عنوان رقبای این موتور اشاره کرد. شاید بازار ایران چندان غنی از چنین موتورهایی نباشد و به همین دلیل در معرفی رقبا با محدودیت نسبی روبرو هستیم.

نقاط ضعف و مثبت موتور پیشتاز D4 و جمع بندی
مزایا: مصرف سوخت اقتصادی، سرعت نسبتا بالا، سیستم تعلیق قابل قبول
معایب: مشکل در تامین قطعات، صفحه کیلومتر نسبتا قدیمی، ترمزهای نسبتا ضعیف

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ یکی از موتور سیکلت‌های نسبتا اقتصادی بازار ایران محسوب می‌شود و به عنوان یک موتور سیکلت استریت یا خیابانی می‌تواند گزینه مناسبی محسوب شود. طراحی ظاهری این موتور بد به نظر نمی‌رسد و با مصرف سوخت مناسب و اقتصادی خود می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و با سرعت بالای خود سواری نسبتا هیجان انگزی را ایجاد کند. سیستم تعلیق موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ قابل قبول است، ولی طبق نظر بعضی از افراد در تامین قطعات این موتور سیکلت مشکلاتی وجود دارد و به راحتی نمی‌توان تمامی قطعات آن را تامین کرد و ترمزهای آن نیز با توجه به عدم تجهیز به سیستم abs نسبتا ضعیف به نظر می‌رسند‌.

نظر شما درباره موتور سیکلت پیشتاز دی ۴ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت کاربردی و جذاب است؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره