موتور وسپا مدلی ۱۵۰ ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ وسپا مدلی ۱۵۰ محصولی از پیاجیو ایتالیا است که در ایران توسط کویر موتور عرضه میشود و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
پیاجیو یکی از مشهورترین شرکتهای فعال در زمینه موتورسازی است که موتورهای وسپا را خلق کرده و پس از آن به شهرت جهانی رسیده است و حتی در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. این برند، از جمله برندهایی است که موتورسیکلتهای باکیفیتی تولید میکند و علاوه بر وسپا پروژههای دیگری را نیز خلق کرده است. یکی از محصولات این برند، موتورسیکلت وسپا مدلی ۱۵۰ محسوب میشود که موتوری در کلاس اسکوتر است و به پیاجیو مدلی نیز شهرت دارد. این موتور محصولی از وسپا یا همان پیاجیو محسوب میشود، ولی در طراحی ظاهری آن شباهت زیادی به اسکوترهای وسپا مشاهده نمیشود و بیشتر به سایر اسکوترهای بازار شباهت دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری وسپا مدلی ۱۵۰ پرداخته و اطلاعاتی درباره انجین یا مشخصات فنی این موتور و تجربه سواری آن در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری وسپا مدلی ۱۵۰
اسکوتر وسپا مدلی ۱۵۰ طراحی نسبتا جذابی دارد و طراحی آن تا حدودی متمایز و نوآورانه به نظر میرسد و در رنگبندی قهوهای-مشکی توسط کویر موتور عرضه میشود. در فلاپ سینه جلویی این موتور شاهد یک فلاپ نسبتا کوتاه هستیم و خبری از فلاپ کشیده یا پهن نیست و چراغهای راهنما به صورت عمودی روی فلاپ سینه تعبیه شدهاند که ابعاد کوچکی هم ندارند. چراغ اصلی روی فرمان قرار گرفته و در یک قاب کرومی نسبتا جذاب تعبیه شده است که به جذابیت نمای جلو افزوده و با چرخش فرمان میچرخد. فرمان پیاجیو مدلی ۱۵۰ یک فرمان لولهای نسبتا کوتاه محسوب میشود که مانند سایر اسکوترها با فلاپ پوشانده شده و اتصالات را پوشانده است. روی این فرمان شاهد کلیدهای استارت، چراغ، راهنما، بوق، تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا و آیدلینگ استاپ هستیم که در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند.
صفحه کیلومتر این اسکوتر، یک صفحه کیلومتر ترکیبی است و ابعاد نسبتا بزرگی دارد و در کنارههای آن نوار کرومی تعبیه شده است. آمپر آب، آمپر بنزین و میزان سرعت به صورت آنالوگ طراحی شده و در بخش پایین به صورت مختصر شاهد ساعت و دور موتور به شکل دیجیتالی هستیم که از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار است. در بخش کنسول شاهد باک پیاجیو مدلی ۱۵۰ هستیم که بر خلاف بسیاری از اسکوترها در بخش زیر زین قرار نگرفته و در بخش جلویی قرار دارد. ظرفیت باک این اسکوتر تقریبا ۷ لیتر محسوب میشود و تا حدودی برای یک موتور در کلاس اسکوتر قابل قبول به نظر میرسد. فضای جاپایی نسبتا مناسب است و تا حدودی این فضا به صورت دو تکه طراحی شده و فضای پای ترک نشین محدود به نظر میرسد.
زین اسکوتر مدلی ۱۵۰ یک زین یک تکه نسبتا نرم و راحت است که تا سطح زمین ۷۹۹ میلیمتر ارتفاع دارد و میتواند هندلینگ قابل قبولی را با این ارتفاع در اختیار افراد با قد متوسط و حتی مختلف قرار دهد. لازم به ذکر است که افراد زیر ۱۷۰ سانتیمتر احتمالا با زین و هندلینگ این موتور چالشهایی را تجربه کنند، ولی در حالت کلی ارتفاع زین مشکل بزرگی ایجاد نمیکند. در بخش زیر زین شاهد فضای بیشتری نسبت به بعضی از اسکوترها هستیم، چرا که باک به جلو منتقل شده و در زیر زین تقریبا برای دو کلاه کاسکت فضا وجود دارد.
در نمای جانبی مدلی ۱۵۰ شاهد یک طراحی نسبتا جمع و جور هستیم و برجستگیها و فرورفتگیهای موجود در بدنه باعث جذابیت بصری شدهاند. اگزوز به صورت پوشیده طراحی شده و خبری از دیزاین اگزوز با قطعات کرومی نیست و شاهد یک اگزوز نسبتا ساده با ابعاد متوسط هستیم. در نمای عقب این اسکوتر شاهد دنباله زین هستیم و چراغهای عقب طراحی اسپرت و نسبتا جذابی دارند و به صورت دو تکه طراحی شدهاند. به طور کلی وزن مدلی ۱۵۰ برابر با ۱۳۶ کیلوگرم است و تقریبا وزن متوسطی دارد.
طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
۲۰۲۲ | ۷۲۰ | ۱۱۸۹ |
مشخصات فنی پیاجیو مدلی ۱۵۰
اسکوتر MEDLEY 150S مجهز به یک انجین تک سیلندر، ۴ سوپاپ، چهار زمانه و سیستم آب خنک محسوب میشود و حجم این انجین تقریبا ۱۵۰ سی سی گزارش شده است. انجین این موتور میتواند قدرتی معادل ۱۲.۴ کیلووات را در ۷۸۵۰ دور بر دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۱۵ نیوتنمتر در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه دست پیدا کند. نوع روشن کننده اسکوتر پیاجیو مدلی ۱۵۰ استارتر الکتریکی است و شاهد یک گیربکس اتوماتیک هستیم که نیرو را با تسمه به چرخ عقب منتقل میکند. سیستم سوخت رسانی این موتور از نوع انژکتور برقی است و در سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک هستیم و در بخش عقب از جفت کمک فنر هیدرولیک استفاده کردهاند.
ترمزهای جلو و عقب هر دو از نوع دیسکی محسوب میشوند و در بخش جلو شاهد دیسک ۲۶۰ میلیمتری و در بخش عقب شاهد دیسک ۲۴۰ میلیمتری هستیم که هر دو دیسک یا هر دو ترمز به سیستم ABS مجهز شدهاند. سایز تایر جلو در موتورسیکلت مدلی ۱۵۰ برابر با ۸۰/۱۰۰ و سایز تایر عقب برابر با ۷۰/۱۲۰ محسوب میشود که تایر جلو روی رینگ ۱۶ اینچی و تایر عقب روی رینگ ۱۴ اینچی سوار شده است.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت پیاجیو مدلی ۱۵۰
زین اسکوتر پیاجیو مدلی ۱۵۰ تا حدودی قوس دارد و میتوان گفت ارگونومیک طراحی شده تا راحتی راکب را در طول سواری فراهم کند. وجود درگاه شارژ USB و چراغهای ال ای دی میتوانند تجربه سواری بهتری را فراهم کنند و همچنین وجود یک فضای ذخیره سازی نسبتا مطلوب میتواند رضایت بخش باشد. فرمانپذیری و هندلینگ این موتور در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، ولی شاید ارتفاع زین برای بعضی از افراد مناسب نباشد و همچنین قسمت ترک نشین کمی تخت طراحی شده که میتواند آزار دهنده به نظر برسد. علاوه بر این مورد فضای جاپایی راکب تقریبا مناسب است، ولی فضای جاپایی ترک نشین چندان جالب به نظر نمیرسد و احتمالا ترک نشین تجربه سواری نسبتا خوبی را نداشته باشد. سیستم تعلیق از طراحی مناسبی برخوردار شده و لرزش و ضربات به حداقل رسیده است که در کنار زین نرم میتواند تجربه سواری نسبتا راحتی را برای راکب فراهم کند. سایز تایرها و رینگها تا حدودی مناسب به نظر میرسد و وجود سیستم ABS ایمنی راکب و ترک نشین را به خوبی تامین میکند و از ریسک سواری میکاهد. در حالت کلی موتور مدلی ۱۵۰ میتواند حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعته داشته و تجربه سواری نسبتا نرم و قابل قبولی را در اختیار راکب قرار دهد، ولی شاید سواری برای ترک نشین آزار دهنده باشد.
رقبای VESPA MEDLEY 150S
در حال حاضر شاهد بازار غنی و تنوع بی نظیری در بازار اسکوتر در جهان و حتی در ایران هستیم و با توجه به این مسئله میتوان گفت یافتن رقبای مناسب برای اسکوتر VESPA MEDLEY 150S نباید چندان سخت باشد. از رقبای این اسکوتر میتوان به یاماها آیروکس و همچنین یاماها ان مکس اشاره کرد که تقریبا با یک حجم انجین ارائه شدهاند، ولی طراحی اسکوتر مدلی ۱۵۰ فانتزیتر به نظر میرسد و شاید جذابیت بیشتری داشته باشد.
نقاط ضعف و مثبت مدلی ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، فضای ذخیره سازی قابل قبول
معایب: فضای محدود برای پای ترک نشین، شتاب نسبتا پایین
در پایان باید بگوییم که موتور پیاجیو مدلی ۱۵۰ با نام وسپا مدلی ۱۵۰ نیز شناخته میشود و در ایران توسط کویر موتور عرضه میشود. طراحی ظاهری این موتور تقریبا جذاب است و میتوان گفت در ظاهر مدلی ۱۵۰ شاهد یک طراحی نسبتا فانتزی هستیم که نسبت به رقبا متفاوت دیده میشود. عملکرد انجین این موتور بد به نظر نمیرسد و در حالت کلی میتواند تجربه سواری نسبتا مطلوبی را ارائه دهد. فضای ذخیره سازی مدلی ۱۵۰ قابل قبول است و نسبت به سایر اسکوترها شاهد فضای نسبتا بیشتری هستیم، ولی در این موتور نیز توجهی به راحتی ترک نشین نشده و احتمالا در طول مسیر، ترک نشین برای قرار دادن پای خود دچار چالش شود. در حالت کلی میتوان گفت پیاجیو مدلی ۱۵۰ موتور جذابی است و میتواند برای بسیاری از جوانان و حتی قشر مختلف گزینه مناسبی باشد و در ترافیکهای شهری خوب ظاهر شود.
نظر شما درباره پیاجیو مدلی ۱۵۰ چیست؟ به نظر شما این اسکوتر از ظاهر جذابی برخوردار است؟