نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

زیان انباشته خودروسازی به ۲۵۵ همت رسید

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
 زیان انباشته خودروسازی به ۲۵۵ همت رسید

دنیای اقتصاد/ صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خودروسازان از تداوم روند زیان‌دهی در نیمه نخست امسال حکایت دارد. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی سامانه کدال زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ معادل ۲۲۸.۷۲همت بوده که در شش‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۱.۸درصدی به بیش از ۲۵۵ همت رسیده است. این در حالی است که زیان عملیاتی نیز که هر شش ماه یک‌بار اعلام می‌شود، در همین بازه زمانی ۲۱.۴درصد افزایش یافته و به ۱۷.۲۹همت رسیده است.
 
البته باید توجه داشت که این ارقام مربوط به صورت‌های مالی غیرتلفیقی دو خودروساز بزرگ است یعنی سود و زیان شرکت‌های زیرمجموعه در آن لحاظ نشده است. اگر این صورت‌های مالی به صورت تلفیقی بودند احتمالا ارقام ثبت شده برای زیان انباشته و عملیاتی خودروسازان بسیار بیشتر بود. در این بین تنها پارس‌خودرو صورت مالی خود را به صورت تلفیقی منتشر کرده است.

آنچه مشخص است عوامل مختلفی دست به دست هم دادند که زیان خودروسازان از ابتدای امسال تاکنون روند صعودی پیدا کند. در واقع خودروسازان تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ به شدت درگیر نااطمینانی‌های مختلف بودند. شروع این نااطمینانی‌ها از همان روزهای ابتدایی سال بود که خودروسازان انتظار رشد قیمت داشتند اما وزارت صمت و به طور خاص سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کرد. تعلل در اصلاح قیمت در سال جدید خودروسازان را در فضای بلاتکلیفی فروبرده بود. ماجرا به همین شکل جلو آمد تا خردادماه که اوج ‌نااطمینانی‌های حاکم بر صنعت خودرو آغاز شد، اواخر این ماه ایران‌خودرو به دلیل تعلل سازمان حمایت در اعلام قیمت‌ها، خود به طور مستقل قیمت‌های مصوب هیات‌مدیره این شرکت‌ را اعلام کرد که این موضوع یکی از پیچیده‌ترین و شدیدترین اختلافات خودروسازان با سیاستگذاران را کلید زد. این اختلافات موجب شد که در یک بازه زمانی فروش ایران‌خودرو نیز متوقف شود.

علاوه بر این ۲۳ خردادماه جنگ ۱۲ روزه نیز آغاز شد که کار را برای همه صنایع از جمله صنعت خودرو سخت کرده بود. خودروسازان یک بار در طی جنگ خط تولید را متوقف کرده و به تعطیلات تابستانه رفتند. البته این تنها تعطیلات آنها نبود و یک بار دیگر در مردادماه به خاطر بازسازی خطوط تولید آنها تعطیلات تابستانه دیگری را تجربه کردند. بنابراین علاوه بر مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری، اختلاف با وزارت صمت و جنگ ۱۲ روزه، دوبار تعطیلی خطوط تولید هم از مشکلات خودروسازان بود.

اما در تابستان امسال مشکل دیگری به لیست چالش‌های خودروسازان اضافه شد. قطعی‌های گسترده برق و رشد قابل‌توجه نرخ ارز در تابستان امسال کار را بیش از پیش برای تولیدکنندگان خودرو سخت کرده بود.

اما اگر ایران‌خودرو در ۶ ماهه امسال درگیر اختلافات با سیاستگذار بود، سایپا مشکل دیگری داشت. این شرکت به شدت درگیر واگذاری سهام خود بود و تمام این ۶ ماه را به نوعی بلاتکلیف بود. از طرف دیگر این شرکت با کمبود جدی قطعات نیز مواجه بوده و تولیدش به شدت کاهش پیدا کرده است. نکته قابل‌توجه در این مورد اینکه سایپا در ۶ ماهه امسال افت محسوسی در زیان عملیاتی خود تجربه کرده است. احتمالا این موضوع به دلیل افت شدید تولید این شرکت بوده است.

جزئیات زیان خودروسازان
طبق آمار و اطلاعاتی که سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور در سامانه کدال ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در نیمه ابتدایی امسال با رشد قابل‌توجهی در زیان‌ عملیاتی خود مواجه بوده‌اند اما از طرف دیگر سایپا افت محسوسی را در زیان عملیاتی خود در این بازه زمانی تجربه کرده است.

ابتدا سری به بزرگ‌ترین خودروساز کشور بزنیم. ایران‌خودرو از ابتدای سال‌جاری تا انتهای شهریورماه 10.6 همت زیان داشته است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 7.95 همت بود. بنابراین آبی‌‌‌پوشان جاده مخصوص در این مدت زمان 2.65 همت معادل 33.3 درصد بیشتر زیان کرده‌‌‌اند.

اما زیان انباشته بزرگ‌ترین خودروساز کشور در 6 ماهه امسال 11.2 ‌‌‌درصد بیشتر شده است. بنا بر اطلاعات و آمار ثبت‌‌‌شده در سازمان بورس زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال 1403 به میزان 120 ‌‌‌هزار و 540‌میلیارد تومان بود، اما حالا این رقم به 134 ‌‌‌هزار و 120‌میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس زیان انباشته آبی‌پوشان جاده مخصوص 13 هزار و 580‌میلیارد تومان معادل 11.2 درصد در مدت زمان یاد شده بیشتر شده است.

البته ایران‌خودرو روز گذشته اعلام کرد که این شرکت به سوددهی 1.2 همتی رسیده است. اما سودی که ایران‌خودرو از آن یاد می‌کند سود ناخالص است که با سود و زیان عملیاتی یا انباشته متفاوت است. در واقع سود و زیان ناخالص بیانگر تفاوت میان درآمد فروش و بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته است و میزان سودآوری فعالیت اصلی شرکت را نشان می‌دهد. در مقابل، سود و زیان عملیاتی پس از کسر هزینه‌های اداری، عمومی، فروش و بازاریابی از سود ناخالص محاسبه می‌شود و شاخصی جامع‌تر برای ارزیابی عملکرد واقعی شرکت در عملیات روزمره به‌شمار می‌آید.

سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 256 هزار‌میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها تقریبا نصف این سرمایه است و بزرگ‌ترین خودروساز ایران حالا مشمول ماده 141 قانون تجارت نیست. این ماده قانونی تاکید می‌کند: «اگر بر اثر زیان‌‌‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌‌‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.»

البته خودروسازان تاکنون توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند با تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود از این اتفاق جلوگیری کنند. اواخر سال گذشته بود که تجدید ارزیابی برای خودروسازان انجام شد. تجدید ارزیابی به بیان ساده به معنای به‌روز کردن ارزش دارایی‌های یک سازمان و شرکت است. با توجه به اینکه از آخرین تجدید ارزیابی خودروسازان زمان زیادی نگذشته فعلا عدم شمول آنها در ماده 141 قانون تجارت طبیعی است اما با همین روند زیان‌دهی احتمالا زیاد طول نمی‌کشد که آنها دوباره نیاز به ارزیابی دارایی‌های خود پیدا می‌کنند.

دومین خودروساز کشور اما تنها شرکت تولیدکننده خودرو است که زیان عملیاتی آن به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. البته همان‌طور که اشاره شد این موضوع بیشتر به دلیل افت تولید شدید این خودروساز است. در ۶ ماه ابتدایی سال سایپا ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که این رقم در مدت مشابه پارسال به میزان ۱۲۵ هزار و ۶۲۴ دستگاه بوده است. بنابراین در این مدت زمانی نارنجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مخصوص ۴۱ هزار و ۲۹ دستگاه، معادل 32.6 درصد کمتر، تولید خودروی سواری داشته‌اند.

بنابر آمار و اطلاعات کدال دومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تا انتهای شهریورماه کمتر از یک همت یعنی 910.8‌میلیارد تومان زیان را به ثبت رسانده است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 2.83 همت بود. بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این شرکت 1.92 همت معادل 67.8 ‌درصد کاهش را ثبت کرده است.

زیان انباشته این شرکت در این مدت زمان 6.85 همت معادل 9.7‌درصد بیشتر شده و به 70.84 همت رسیده است. این در شرایطی است که سایپایی‌ها در این مدت زمان سود غیرخالص 624.2‌میلیارد تومانی داشته است. سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده سایپایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 162همت است؛ بنابراین زیان انباشته آنها بسیار کمتر از سرمایه ثبت شده آنهاست. بر این اساس نارنجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان جاده مخصوص هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیستند که علت آن تجدیدارزیابی در اواخر سال گذشته است.

طبق آمار و اطلاعاتی که پارس خودرو به سازمان بورس ارائه داده این شرکت در 6 ماه امسال 5.78 همت زیان کرده، در مدت مشابه سال1403 این رقم به 3.46 همت می‌‌‌رسید. بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این زیرمجموعه سایپا 2.32 همت معادل 67 ‌درصد افزایش داشته که نسبت به دو شرکت دیگر رشد قابل‌توجهی به نظر می‌‌‌رسد. همچنین پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو 43.91 همت زیان انباشته را تا پایان شهریورماه به ثبت رسانده است.

در مقایسه با انتهای سال 1403، پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با رشد 6.57 همتی زیان انباشته مواجه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. به عبارت بهتر، در مقایسه با انتهای سال 1403، زیان انباشته پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو 17.6‌درصد رشد را تجربه کرده است. سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 11هزار و 300میلیارد تومان است که نشان می‌دهد تجدید ارزیابی در مورد این شرکت انجام نشده و این زیرمجموعه سایپا همچنان مشمول ماده 141 قانون تجارت است. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره