نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

همه چیز درباره اینووی؛ سدان ملی ایران خودرو

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
همه چیز درباره اینووی؛ سدان ملی ایران خودرو

آخرین خودرو/اینووی نام محصول جدید گروه بهمن و ایران خودرو است که در حقیقت محصولی از شرکت چانگان بوده و قرار است با داخلی سازی بالا در ایران تولید شود.

درباره سدان اینووی
سال ها است که گروه بهمن رویای تولید محصولی با داخلی سازی بالا را در سر می پروراند و در نشست ها و جلسات مختلف از این هدف صحبت می کرد تا اینکه این رویا کم کم رنگ واقعیت به خود گرفت و خبر هایی از محصول جدید این شرکت با نام اینووی در رسانه های مختلف منتشر شد. اینووی در حقیقت نام سدانی است که بر مبنای پلتفرم چانگان ایدو DT توسعه داده شده و پیش از این قرار بود توسط بهمن موتور به بازار ایران بیاید. دقت داشته باشید که بهمن موتور تا ماه ها قبل داخلی سازی این خودرو را به بیش از ۵۰ درصد رسانده بود و حالا قطعا بالاتر است. پس با خودرویی طرف هستیم که از نظر داخلی سازی قرار است در رده خودروهای ملی قرار گیرد با این تفاوت که این خودرو قرار است در دو نسخه تمام بنزینی و هیبریدی به فروش برسد. همچنین به این نکته هم باید توجه داشت که امتیاز استفاده از این پلتفرم توسط گروه بهمن کسب شده و اساسا تولید این خودرو با محصولاتی نظیر شاهین، تارا و خودرویی نظیر ایگل تفاوتی ندارد و از این جهت می توان آن را نخستین محصول ملی بهمن موتور نامید.


اما با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی و روی کار آمدن مدیریتی که از عملا از گروه بهمن بود، برنامه های عرضه این خودرو تغییر کرد و حالا قرار است سدان اینوی نه فقط در بهمن موتور بلکه در ایران خودرو هم به تولید برسد. این دقیقا مشابه همان روندی است که در زمان عرضه تندر۹۰ شاهد بودیم که توسط ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسید.

طراحی بدنه سدان اینوی
اینووی یا همان چانگان ایدو DT سدانی کاملا اقتصادی است و در بازارهای جهانی به هیچ عنوان قیمت بالایی ندارد پس بنابراین نمی توان انتظار سبک طراحی خودروهای روز و مدرن را از آن داشت. به طور کلی اگر نگاهی به سبک طراحی بیرونی این سدان جدید بازار ایران بیاندازیم، نمی توانیم اِلمان های مورد استفاده در خودروهای روز را مشاهده کنیم و به طور کلی سبک طراحی سدان ENVOY بسیار ساده و به دور از پیچیدگی های طراحی است.


در نمای جلو این خودرو اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند، کاسه چراغ های کشیده و نسبتا عریض جلو است. نکته ای که در طراحی کاسه چراغ های جلوی اینووی طراحی دیده می شود این است که در طراحی آنها از گوشه های تیز استفاده شده که طراحی آنها را کمی از سادگی خارج کرده است. از طرفی استفاده از خطوط کرومی رنگ و همچنین جلو پنجره بزرگ باعث می شود که سبک طراحی آن کمی از رقبا جذابتر باشد.
در طراحی بخش های جانبی نیز اِلمان های طراحی خاص و ویژه ای را نمی بینیم و طراحی بخش های جانبی اینووی صرفا سعی می کند نوعی هماهنگی نسبی را میان طراحی بخش های جلو و عقب ایجاد کند. البته خطوط طراحی برآمده کارشده بر روی درها و گلگیرهای عقب و جلو توانسته کمی از سادگی طراحی این قسمت ها بکاهد. نکته ای دیگری که می تواند یکی از نکات مثبت طراحی سدان اینوی باشد، فرم طراحی نسبتا خوب رینگ های آلومینیومی آن است که جلوه خوبی را به نماهای جانبی داده است.


در طراحی بخش های عقب نیز از چراغ های کشیده استفاده شده که گرافیک بسیار ساده داشته و احساس خوبی را به بیننده انتقال می دهد. نکته ای که در این بخش می توانیم به آن اشاره کنیم این است که به دلیل طول و ارتفاع مناسب در صندوق عقب و به طور کلی بخش عقب، صندوق عقب زاویه ورود مناسبی دارد. در بخش سپر نیز اِلمان و مشخصه طراحی خاصی نداشته اما استفاده از تریم دو رنگ در این بخش جلوه خوبی را بخش عقب اینووی داده است.

مشخصات فنی ENVOY
در نسخه هیبرید یک پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی را داریم که در کنار یک پیشرانه برقی سیستم هایبرید را تشکیل می دهند. این دو موتور به صورت ترکیبی نهایت قدرت ۲۲۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۱۲ نیوتن متر را تولید می کنند. قدرت از طریق جعبه دنده DHT به چرخ های جلو می رسد و این خودرو با فناوری هایبرید خود مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد و شتاب کمتر از ۸ ثانیه را در اختیار راننده قرار می دهد.


اما در نسخه بنزینی پیشرانه آشنای TU5 پلاس را زیر کاپوت داریم که در محصولاتی مثل تارا و پژو ۲۰۷ هم بکار می رود. پیشرانه ۱.۶ لیتری که ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را را تولید می کند و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد. این همان گیربکسی است که قرار است در آینده ای نه چندان دور در باقی محصولات ایران خودرو مثل تارا، ری را و حتی پژو ۲۰۷ هم مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس شنیده ها، نسخه هیبرید توسط هر دو خودروساز به تولید می رسد اما نسخه بنزینی تنها توسط ایران خودرو عرضه خواهد شد.
در بخش سیستم تعلیق این خودرو شاهد استفاده از سیستم مک فرسون در محور جلو و توییست بیم در محور عقب هستیم که انتظار می رود عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

طراحی داخل کابین و امکانات
با پا گذاشتن به داخل کابین سدان اینووی می توانیم بفهمیم که این خودرو به لحاظ طراحی، سبک طراحی بروزتر و کمی مدرن تری را در مقایسه با رقبا به نمایش می گذارد. با این حال اگر سبک طراحی این سدان جدید گروه بهمن را با FMC 511 مقایسه کنیم می توانیم شباهت های طراحی بسیاری را مشاهده کنیم که دلیل آن این است که هر دو این محصولات جزو خودروهای اقتصادی چانگان به حساب می آیند. در بخش داشبورد یکی از چیزهایی که می تواند توجه ها را به خود جلب کند، استفاده از نمایشگر سیستم مولتی مدیا در بالای داشبورد است که جزو قابلیت های خوب آن به حساب می آید و طراحی داشبورد این خودرو را بروزتر کرده است. از طرفی استفاده از خطوط کرومی و رنگ مشکی پیانویی در بخش های مختلف داشبورد می تواند کمی احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا کند.


نکته مهم دیگری که در مورد فضای داخل کابین سدان اینووی باید بدانیم این است که در این خودرو به دلیل فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی متری می توانیم فضای نسبتا خوبی را مشاهده کنیم اما باید بدانیم که در رقیبی مانند تارا، به دلیل فااصله محوری بیشتر می توانیم فضای کابین بزرگتری را تجربه کنیم. نکته دیگری که باید در مورد ENVOY بدانیم این است که این خودرو قرار است با داخلی سازی بسیار بالا به دست مصرف کنندگان برسد که همین موضوع باعث شده است تا امکانات ایمنی و رفاهی اینووی در مقایسه با چانگان EADO DT بیشتر باشد. به عنوان مثال در چانگان EADO TD آپشن هایی نظیر صندلی های برقی جلو و یا دوربین ۳۶۰ درجه دیده نمی شود اما می توانیم چنین آپشن هایی را در سدان اینووی تجربه کنیم.


از نظر امکانات هم اینووی راضی کننده به نظر می رسد و سدان جدید ایران خودرو و بهمن موتور به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی، ۲ کیسه هوای جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، دسته دنده الکترونیکی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، آینه تاشو برقی و رینگ آلومینیومی و… مجهز است.

رقبای سدان اینووی
همانطور که گفته شد اینوی قرار است در دو نسخه بنزینی و هیبریدی در بازار ایران عرضه شود که نسخه بنزینی آن می تواند با خودروهایی نظیر؛ تارا، شاهین پلاس و کی ام سی ایگل رقابت کند. اما در مورد نسخه هایبرید قضیه کمی متفاوت است چرا که در در حال حاضر در این بازه قیمتی محصولی با پیشرانه هیبرید حضور ندارد و از این جهت می توان این خودرو را بی رقیب دانست. البته در صورت تولید تارا هیبرید می توانیم این خودرو را رقیب اینووی هیبرید دانست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره