آر دی اس رپتور (RDS Raptor) معرفی شد؛ سه چرخه برقی ژاپنی با قابلیت تغییر شکل

آخرین خودرو/ نمایشگاه حمل و نقل ژاپن امسال میزبان ایدههای نوینی در رابطه با وسایل نقلیه آینده است. یکی از این ایدهها آر دی اس رپتور (RDS Raptor) نام دارد. این وسیله نقلیه دارای سه چرخ و پیشرانه تمام الکتریکی بوده و برداشت متفاوتی نسبت به حمل و نقل شهری ارائه میکند. نکته جالب اینکه این وسیله نقلیه میتواند تغییر شکل دهد و بسته به نیاز کاربر، به مدلهای گوناگون تبدیل شود.
پلتفرمی ماژولار برای شهرهای آینده
ایده اصلی ار دی اس رپتور بر پایه طراحی ماژولار نهاده شده؛ بدنه این وسیله نقلیه به دو بخش بالا و پایین تقسیم میشود. بخش پایینی شامل شاسی، چرخها، موتور و باتری است و بخش بالایی میتواند به سادگی تعویض گردد. سیستم قفل اختصاصی طراحیشده برای اتصال این دو بخش، به گونهای است که هم استحکام بالا و هم کاربری آسان را فراهم میکند. به این ترتیب، کاربران یا شرکتها قادرند با حفظ یک ساختار فنی ثابت، شکل کلی خودرو را برای کاربردهای مختلف تغییر دهند.
به گفته شرکت ژاپنی RDS، هدف از این پروژه آن است که «طراحان و کسب و کارها از صنایع گوناگون بتوانند بدون شروع از صفر، فرمهای جدیدی از وسایل نقلیه را خلق کنند.»

اسپارو (Sparrow) ؛ نسخه مسابقهای رپتور
شرکت آر دی اس چند کانسپت بر اساس پلتفرم رپتور طراحی کرده که یکی از جذابترین آنها، اسپارو (Sparrow به معنای گنجشک) نام دارد. این مدل در همکاری با تیم MIE Racing فعال در مسابقات جهانی FIM Superbike توسعه یافته و چهرهای شبیه موتورسیکلتهای اسپرت دارد.
طراحی بالای بدنه آر دی اس اسپارو شامل فرمان، صندلی تکی و بدنه فشرده آیرودینامیک است که حس یک موتورسیکلت مسابقهای را تداعی میکند. با این حال، تناسب ارتفاع کلی بدنه با اندازه چرخها کمی نامتعارف به نظر میرسد.
نسخه ویژه یوکی سونودا؛ ادغام هنر، مسابقه و فناوری
شرکت RDS از نسخهای خاص با نام اسپارو سونودا ادیشن (Sparrow Tsunoda Edition) نیز رونمایی کرده؛ این نسخه توسط یوکی سونودا، راننده تیم فرمول یک ردبول ریسینگ طراحی شده و به دلیل تزئین با طرحی از برگهای پاییزی در رنگهای نارنجی، آبی و سفید، حال و هوایی شاد، فصلی و البته اسپرت دارد. طراحی خاص این نسخه نمادی از پیوند میان فناوری، مسابقات و هنر ژاپنی است.

مشخصات فنی ار دی اس رپتور
تمام نسخههای آر دی اس رپتور از یک ساختار فنی مشترک بهره میبرند. بخش پایینی از سه چرخ تشکیل شده که توسط یک موتور برقی به حرکت در میآیند. این موتور را باتری لیتیوم-یونی ۴۸ ولتی تغذیه میکند. سیستم تعلیق هر دو محور جلو و عقب از نوع بازوی آزاد(swing-arm) بوده و به فناوری خم شدن در پیچها مجهز است. رینگهای جلو ۱۲ اینچی و رینگ عقب ۱۰ اینچی هستند و هر سه از ترمز دیسکی هیدرولیکی بهره میبرند. حداکثر سرعت این سه چرخه برقی حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و امکان محدودسازی سرعت برای کاربردهای خاص نیز وجود دارد.
دستهبندی و برنامههای آینده
به گفته شرکت آر دی اس، رپتور در ژاپن به عنوان یک دوچرخه موتوردار طبقهبندی خواهد شد. جزئیات مربوط به قیمت و زمان عرضه هر نسخه در آینده منتشر میشود. این شرکت در حال توسعه یک سامانه رانندگی خودکار نیز میباشد که برای استفادههای تجاری و لجستیکی رپتور کاربرد خواهد داشت.

خلاقیتی جدید در صنعت حمل و نقل
آر دی اس رپتور را میتوان نمونهای جسورانه از ترکیب طراحی صنعتی، حمل و نقل برقی و خلاقیت مهندسی دانست. این پروژه نه تنها محدود به کاربرد شخصی نیست، بلکه میتواند در صنایع خدماتی، آموزشی و حتی تفریحی نیز به کار گرفته شود.


















