موتور فیدل ۴ ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ فیدل ۴ یکی از موتورهای عرضه شده طرح وسپا توسط دینو موتور محسوب میشود و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
در حال حاضر موتورهای کلاس اسکوتر و به ویژه موتورهای طرح وسپا طرفداران زیادی پیدا کردهاند و یکی از دلایل محبوبیت این موتورها، ظاهر نسبت جذاب محسوب میشود. همان طور که میدانید موتورهای وسپا از جمله موتورهای محبوب در سطح جهان هستند و با گذشت سالها همچنان محبوبیت خود را حفظ کردهاند و روز به روز شاهد عرضه مدلهای جدیدی از این برند هستیم. یکی از برندهایی که به طراحی موتورهای وسپا علاقه مند است، برند اس وای ام محسوب میشود که یک سری از محصولات خود را با طراحی یا کپی برداری از وسپا تولید و عرضه کرده است. اسکوترهای فیدل از محصولات برند SYM با طرح وسپا هستند که در ایران توسط دینو موتور ارائه میشوند و هدف ما از ارائه این مقاله بررسی موتور سیکلت فیدل ۴ است. ما در این مقاله به طراحی فیدل ۴ میپردازیم و اطلاعاتی را درباره انجین این اسکوتر، سواری و رقبای آن در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی ظاهری اسکوتر فیدل ۴

اسکوتر فیدل ۴ از اسکوترهای طرح وسپا محسوب میشود و طبیعی است که ظاهر این اسکوتر شباهت زیادی به اسکوترهای وسپا داشته باشد. در واقع برند اس وای ام از آن دسته برندهایی است که در طراحی اسکوترهای طرح وسپا حساسیت زیادی به خرج داده و طراحی مشابهی را عرضه کرده است. فیدل ۴ در رنگهای آبی، سرمهای، مشکی، سفید و طوسی به صورت متالیک و مات عرضه میشود. در نمای جلویی فیدل ۴ شاهد فلاپ سینه مشابه با وسپا هستیم و در وسط این فلاپ نسبتا پهن از یک نوار کرومی برای تزیین استفاده شده و نماد SYM نیز قابل مشاهده است. چراغ اصلی به صورت گرد و کلاسیک طراحی شده و روی فرمان قرار گرفته است. چراغهای راهنما به صورت عمودی طراحی شدهاند و در سمت راست و چپ فلاپ جلویی قرار گرفتهاند و تا حدودی جذاب به نظر میرسند.
فرمان این اسکوتر مانند سایر اسکوترهای وسپا یا طرح وسپا طراحی شده و شاهد یک فرمان لولهای با پوششی از فلاپ هستیم و جزئیات و اتصالات قابل مشاهده نیستند. روی فرمان فیدل ۴ دکمههای ضروری تعبیه شدهاند و در سمت راست شاهد دکمه چراغ و شستی استارت هستیم و همچنین در سمت چپ فرمان دکمههای سوئیچ قفل زین، کلید نورپایین / نوربالا، کلید راهنما و شستی بوق تعبیه شدهاند. صفحه کیلومتر این موتور یک صفحه کیلومتر کوچک از نوع دیجیتالی است که سرعت، ساعت، میزان بنزین و مسافت طی شده را همراه با چراغهای هشدار نمایش میدهد. دکمه S موجود در صفحه کیلومتر، مربوط به نمایش ولتاژ و دکمه M مربوط به تنظیم ساعت است که برای استفاده از آنها باید چند ثانیه دکمهها را فشار داده و نگه دارید.

در بخش کنسول یک قلاب برای قرار دادن کلاه ایمنی تعبیه شده که میتوانید پس از پیاده شدن کلاه خود را روی آن قرار دهید. باک در فضای کنسول قرار گرفته که تقریبا ۵.۵ لیتر ظرفیت سوخت دارد و تا حدودی با سایر اسکوترهای بازار از نظر حجم مخزن سوخت مشابه است. فضای جاپایی محدود به نظر نمیرسد و تا حدودی میتوان گفت فضای مناسبی برای پای راکب در نظر گرفته شده است. زین اسکوتر دینو فیدل ۴ شبیه به زین اسکوترهای وسپا طراحی شده و شاهد یک زین یک تکه با طراحی نسبتا مناسب و نرم هستیم که در انتهای آن دستگیره کرومی نیز تعبیه شده است. ارتفاع زین این اسکوتر تا سطح زمین ۷۷۰ میلیمتر محسوب میشود که ارتفاع بدی به نظر نمیرسد و میتواند برای افراد مختلف مناسب باشد. در بخش زیر زین اسکوتر فیدل ۴ شاهد یک فضای ذخیره سازی و فیوز هستیم که نهایت بار مجاز فضای ذخیره سازی ۱۰ کیلوگرم محسوب میشود. بهتر است اشیا یا وسایلی که به دمای بالا حساس هستند را در این فضا قرار ندهید، چرا که با حرکت موتور، دمای این بخش نیز افزایش پیدا میکند.
در نمای جانبی این اسکوتر شاهد جاپایی ترک نشین، جک وسط، جک بغل، نام موتور و قطعات کرومی و هواکش هستیم و به طور کلی نمای جانبی نیز همان طراحی تخم مرغی را دارد و ترکیبی از طراحی کلاسیک و مدرن محسوب میشود. در نمای عقب فیدل ۴ شاهد چراغ خطر عقب هستیم که ابعاد مناسبی دارد و راهنماها نیز در بدنه عقب و در سمت راست و چپ چراغ خطر به صورت عمودی تعبیه شدهاند. وزن این اسکوتر ۱۲۱ کیلوگرم است که نسبت به بعضی از اسکوترهای طرح وسپا کمی بالاتر به نظر میرسد، ولی همچنان نمیتوان گفت وزن بالایی دارد.
ابعاد فیدل ۴ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۷۵ میلیمتر، عرض: ۶۶۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۳۱۶ میلیمتر.
مشخصات فنی دینو فیدل ۴

در دینو فیدل ۴ شاهد یک انجین ۴ زمانه، تک سیلندر با دو سوپاپ هستم که به سیستم هوا خنک مجهز شده و حجم آن ۲۰۰ سی سی محسوب میشود. انجین این اسکوتر قادر است قدرتی معادل ۹.۳ کیلووات را در ۷۷۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۲.۶ نیوتنمتر را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه به ارمغان آورد. گیربکس و جعبه دنده اسکوتر فیدل ۴ از نوع CVT است و سیستم راه انداز آن استارتی محسوب میشود. در سیستم تعلیق جلوی این اسکوتر کمک فنر تلسکوپی استفاده شده و در سیستم تعلیق عقب شاهد کمک فنر مونوشاک گازی هستیم. ترمز جلو و عقب دیسکی ترکیبی هستند و سایز تایر جلو و عقب هر دو ۱۲۰/۷۰ محسوب میشوند که روی رینگهای اسپرت ۱۲ اینچی سوار شدهاند. برند لاستیکهای استفاده شده ایران یاسا است و انجین فیدل ۴ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ محسوب میشود.
تجربه سواری با فیدل ۴
موتورسیکلت فیدل ۴، تجربه سواری مشابهی با سایر فیدلها ارائه میدهد و تا حدودی میتوان گفت تفاوت خاصی بین سواری این دسته از اسکوترها وجود ندارد. ارتفاع زین این اسکوتر تا حدودی قابل قبول است و میتواند هندلینگ و کنترل مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد و زین نیز تقریبا نرم محسوب میشود و راحتی راکب را در طول مسیر فراهم میکند. بخش جاپایی طراحی خوبی دارد و با وجود تعبیه شدن باک در بخش جلو، شاهد مزاحمت یا محدودیت فضا نیستیم و طبق معمول فضای جاپایی ترک نشین محدود طراحی شده است. فضای ذخیره سازی قابل قبول است، ولی بهتر است هر وسایلی را در این فضا قرار ندهید، چرا که داخل زین به مرور گرم میشود. قلاب تعبیه شده میتواند برای قرار دادن کلاه ایمنی کاربردی باشد، ولی قرار دادن کلاه حین رانندگی باعث برخورد با پا خواهد شد. سیستم تعلیق عملکرد مناسبی دارد و فقط امکان تجربه لرزشهای ریز وجود خواهد داشت که عادی به نظر میرسد و در حالت کلی ترمزها بد به نظر نمیرسند، ولی خبری از ABS نیست. حداکثر سرعت گزارش شده برای فیدل ۴، ۹۸ کیلومتر بر ساعت محسوب میشود که سرعت قابل قبولی برای یک موتور در کلاس اسکوتر است.
رقبای اسکوتر فیدل ۴
بازار اسکوتر ایران تقریبا غنی به نظر میرسد و اگر بخواهیم به دنبال رقبایی برای فیدل ۴ باشیم، باید به مواردی مثل کلیک، فیدل ۳ یا وسپا پریماورا اشاره کنیم که تقریبا در سطح یکسانی قرار دارند. سایر موتورهای موجود در بازار از جمله اسکوترهای طرح وسپا نیز میتوانند با این اسکوتر رقابت کنند.
نقاط ضعف و مثبت اسکوتر دینو فیدل ۴
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، زین نسبتا راحت
معایب: نبود ترمز ABS، نبود دیلایت یا چراغ روز
در پایان باید بگوییم که فیدل ۴ اسکوتری است که توسط دینو موتور عرضه میشود و مانند نسخه اصلی عرضه شده توسط SYM کیفیت و طراحی ظاهری مطلوبی دارد. شتاب، سرعت و وضعیت انجین این موتور قابل قبول است و در حالت کلی سیستم تعلیق میتواند عملکرد نسبتا مناسبی را ارائه دهد. سواری با اسکوتر فیدل ۴ قابل قبول به نظر میرسد و این اسکوتر میتواند با زین، سیستم تعلیق و لاستیکهای خود، سواری نسبتا نرمی را ارائه دهد. در حالت کلی اسکوتر فیدل ۴ گزینه مناسبی برای سواری در سطح شهر و تردد روزانه محسوب میشود و میتواند گزینهای محبوب در بین جوانان باشد.

















