تویوتا تاکوما هیدروژنی معرفی شد؛ پیکاپ آفرودی که با آب اگزوز آن می توان دوش گرفت

آخرین خودرو/ تویوتا بار دیگر نگاه خود را به پیشرانه هیدروژنی معطوف کرده و این بار تصمیم گرفته آن را در قالب خودرویی خشن و ماجراجو به نمایش بگذارد. در نمایشگاه SEMA امسال، این خودروساز ژاپنی از یک کانسپت جدید بر پایه نسخه آفرودی پیکاپ تاکوما رونمایی کرده که از پیشرانه سلول سوختی بهره میبرد. این پروژه خاص در مدت زمانی بسیار کوتاه و با همکاری تیمهای شاخه TRD کمپانی در ایالتهای کالیفرنیا و کارولینای شمالی و همچنین بخش تحقیق و توسعه تویوتا موتور آمریکای شمالی توسعه یافته است.
تویوتا تاکوما هیدروژنی و ترکیب ماجراجویی با فناوری پاک
چالشبرانگیزترین بخش این پروژه، نصب پیل سوختی مدل میرای روی شاسی نردبانی تویوتا تاکوما هیدروژنی بوده، امری که نیاز به بازطراحی و مهندسی گسترده دارد. ماحصل تلاشهای مهندسان یک پیکاپ هیجانانگیز و بدون آلایندگی است که تلاش تویوتا برای کشف مرزهایی فراتر از خودروهای برقی معمول را نشان میدهد.
نیروی مورد نیاز تویوتا تاکوما هیدروژنی توسط دو موتور الکتریکی تأمین میشود. این دو موتور با همکاری هم در مجموع ۵۴۷ اسب بخار قدرت تولید میکنند. وظیفه تغذیه این موتورها به باتری لیتیوم-یونی ۲۴.۹ کیلووات ساعتی محول شده است. در این پیکاپ سبز، سه مخزن هیدروژن درون شاسی خودرو تعبیه شده و سیستم خنک کاری آن شامل قطعات تاکوما TRD Pro بنزینی و لکسوس RZ الکتریکی میشود.

امکان دوش گرفتن با آب خروجی از اگزوز
تویوتا تأکید میکند که این پیکاپ هیدروژنی هیچگونه آلایندگی کربنی ندارد و تنها چیزی که از اگزوز آن خارج میشود، آب است. نکته جالبتر اینکه تویوتا سیستمی را طراحی کرده که میتواند آب خروجی از اگزوز را جمعآوری کند و برای شستوشو یا دوش گرفتن مورد استفاده قرار دهد.
این سیستم جمعآوری آب که هنوز در مرحله ثبت اختراع است، بخشی از رویکرد زندگی خارج از شبکه (Off-Grid) تویوتا محسوب میشود. افزون بر این، تویوتا تاکوما هیدروژنی توانایی تأمین برق مورد نیاز یک خانه یا حتی شارژ همزمان دو خودروی برقی دیگر را دارد.

آیا هیدروژن از پس مسیرهای سخت برمیآید؟
با وجود تغییرات گسترده در سیستم پیشرانه، تویوتا تاکوما هیدروژنی روح آفرودی خود را حفظ کرده است. این پیکاپ به دیفرانسیل لغزش محدود در جلو و دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی در عقب مجهز شده است. سیستم تعلیق نیز شامل کمک فنرهای پرفورمنس از برند معروف فاکس میشود. سیستم ترمز جلو از تویوتا تاندرا امانت گرفته شده و رینگهای ۱۷ اینچی سفارشی با تایرهای غولپیکر ۳۵ اینچی برای عبور از مسیرهای سخت طراحی شدهاند.

آماده برای ماجراجویی
در کنار تغییرات فنی، ظاهر خودرو نیز بروزآوری شده است. سینی محافظ جدید، سپر عقب آفرودی، قلابهای نجات، وینچ، چراغهای LED اضافی و رنگآمیزی خاص سفید و آبی که یادآور کانسپتهای هیدروژنی قبلی تویوتا است، نمایی کاملاً ماجراجویانه به تاکوما بخشیدهاند.
در قسمت عقب نیز تویوتا به فکر ماجراجویان بوده است. سقف مجهز به چادر جمعشونده و اتاقک پشتی با قابلیت باز شدن از سه جهت، تاکوما را به یک خودروی کمپینگ کامل تبدیل کرده است. این پیکاپ جان سخت و در عین حال سبز از چرخ زاپاس فول سایز بهره میبرد.





















