موتورسیکلت یاماها R7 مدل 2026؛ استانداردی مطمئن در مدلهای اسپرت

پدال/ یاماها R7 جدید از 72 اسب بخار قدرت و سیستم جدید گاز برقی یاماها سود میبرد.
وقتی یاماها برای اولینبار مدل R7 را معرفی کرد، بسیاری از موتورسواران با شک و تردید به آن نگاه کردند. چگونه ممکن است شرکتی که روزی شاهکاری مثل YZF-R7 دهه ۹۰ را ساخته بود، دوباره آن جادو را در قالب یک موتورسیکلت با پیشرانه دو سیلندر موازی بازآفرینی کند؟ زمان گذر کرد و حال در سال ۲۰۲۶، یاماها ثابت کرده که این موتورسیکلت تنها یک نسخه سبکتر از R6 یا R1 نیست بلکه خودش به تنهایی یک قهرمان تمامعیار محسوب میشود. یاماها YZF-R7 برای ورود به ۲۰۲۶، نخستین بازطراحی جدی خود را تجربه کرده و با ترکیبی از طراحی تازه، شاسی بهینهشده و مجموعهای از فناوریهای الکترونیکی پیشرفته پا به میدان گذاشته است؛تغییراتی که بهراحتی میتوانند استاندارد تازهای را در کلاس میانردههای اسپرت تعریف کند.

بازطراحی فنی و الکترونیکی R7 جدید
در قلب یاماها R7 همان پیشرانه ۶۸۹ سیسی دو سیلندر موازی با فناوری CP2 قرار گرفته که همچنان بدون تغییرات داخلی، ۷۲.۴ اسببخار قدرت را در ۸,۷۵۰ دور بر دقیقه دردسترس راننده قرار میدهد. حداکثر ۶۸ نیوتنمتر گشتاور خروجی این موتور هم در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میشود. پس تفاوت بزرگ این نسخه در چیست؟ سازنده ژاپنی اعلام کرده که سامانه گاز برقی یاماها موسومبه «Y-CCT» جایگزین مکانیزم سنتی شده تا واکنش موتور دقیقتر و نرمتر باشد. این تغییر نهتنها هماهنگی بیشتری میان گاز و موتور ایجاد میکند، بلکه زمینهساز ورود مجموعهای از سیستمهای هوشمند نیز خواهد شد.

یاماها R7 اکنون به یک واحد اندازهگیری ششمحوره (IMU) مجهز شده که امکان کنترل لغزش، کنترل چرخش عقب، کنترل بلندشدن چرخ جلو و ترمز ضدقفل در پیچ را فراهم میکند. علاوه بر این، امکان تنظیم قدرت ترمز موتوری در دو حالت و فعالسازی کنترل شروع حرکت (Launch Control) نیز وجود دارد. جالبتر اینکه سامانه ABS نیز قابل تنظیم است تا راننده بتواند در حالت «پیست»، ترمز ضدقفل عقب را غیرفعال کند و چرخ عقب را در ورودی پیچها کنترلشده حرکت بدهد. حتی کروزکنترل استاندارد نیز برای این مدل در نظر گرفته شده که از دنده سوم و سرعت بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت فعال میشود؛ این ویژگی در این سطح از موتورسیکلتها بهندرت دیده میشود.

حالتهای رانندگی و تجهیزات هوشمند
نسخه جدید یاماها R7 از سه حالت رانندگی «اسپرت»، «خیابان» و «باران» سود میبرد که واکنش گاز را مطابق شرایط مسیر تغییر میدهند. اکنون نسل سوم کوییکشیفتر یاماها با کمک گاز برقی، در هر دو جهت بالا و پایین کار میکند؛ در حالت اول، هنگام شتابگیری و کاهش سرعت، تعویض دنده بدون کلاچ ممکن است و در حالت دوم حتی هنگام افزایش یا کاهش سرعت نیز امکان معکوسکشی بدون کلاچ فراهم شده. همه این امکانات از طریق نمایشگر TFT جدید با قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و چند حالت نمایش مختلف کنترل میشوند.

شاسی و طراحی تازه
یاماها برای R7 مدل ۲۰۲۶ از ساختار فریم فولادی لولهای بازطراحیشده استفاده کرده و ضخامت و آرایش لولهها را تغییر داده تا بدون افزایش وزن، سختی پیچشی، جانبی و طولی را بهبود دهد. بازوهای عقب جدید، سهگوش فرمان بازطراحیشده (با الهام از R9 و R1) و چرخهای سبکتر «SpinForged» باعث شدهاند تا فرمانپذیری و پایداری در پیچها بهتر از همیشه باشد. در جلو، دوشاخ ۴۱ میلیمتری USD از برند KYB با میلههای آلومینیومی جدید جایگزین نمونه فولادی پیشین شده که حدود ۰.۴ کیلوگرم سبکتر است. ناگفته نماند که فشار بازگشت و پیشبار فنر همچنان قابلتنظیم هستند.

ارگونومی هم بازنگری شده؛ جای فرمان کمی جابهجا شده و باک سوخت هم بازطراحی شده تا حرکت روی موتورسیکلت آسانتر شود. در همین راستا، ارتفاع زین هم از ۸۳.۵ به ۸۳ سانتیمتر کاهش یافته است. تغییرات ظاهری جزئی هم چشمگیر به نظر میرسند: دماغه باریکتر، فلاپهای جمعوجورتر و چراغهای راهنما که حالا درون آینهها تعبیه شدهاند تا نمایی تمیزتر و آیرودینامیکتر ایجاد کنند.

با این تغییرات، یاماها YZF-R7 مدل ۲۰۲۶ نهتنها جوانتر و هوشمندتر از همیشه به نظر میرسد، بلکه نشان میدهد حتی یک موتورسیکلت ورودی به دنیای اسپرت هم میتواند طعم فناوریهای سطح سوپربایک را به موتورسوار بچشاند. نظر شما درباره این موتورسیکلت اسپرت جذاب چیست؟

جدول مشخصات فنی یاماها YZF-R7 مدل ۲۰۲۶
مشخصات | مقدار |
|---|---|
نوع موتور | دو سیلندر موازی CP2، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۶۸۹ سیسی |
قدرت | ۷۲.۴ اسببخار در ۸,۷۵۰ دور بر دقیقه |
گشتاور | ۶۸ نیوتنمتر در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته با کوییکشیفتر دوطرفه |
سیستم گاز | Y-CCT (گاز برقی) |
IMU | ششمحوره با کنترل لغزش و ABS در پیچ |
وزن تقریبی | حدود ۱۸۸ کیلوگرم |
ارتفاع زین | ۸۳ سانتیمتر |
تعلیق جلو | دوشاخ USD ۴۱ میلیمتری قابل تنظیم |
ترمز جلو | دو دیسک ۲۹۸ میلیمتری با کالیپرهای شعاعی |
حالتهای رانندگی | خیابان/ اسپرت/ باران |
نمایشگر | TFT رنگی با اتصال تلفن همراه |



















