نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور فیدل کلاسیک ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور فیدل کلاسیک ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ موتورسیکلت فیدل کلاسیک یک موتور کلاس اسکوتر محسوب می‌شود و شباهت بسیار زیادی با اسکوترهای وسپا دارد که ما در این مطلب به آن می‌پردازیم.
 
کمپانی SYM تا حدودی کمپانی نام آشنایی است و نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها شناخته شده محسوب می‌شود و موتورسیکلت‌های متنوعی را در کلاس‌های مختلف تولید می‌کند. این برند در زمینه تولید موتورهایی در کلاس اسکوتر نیز فعالیت تقریبا پر رنگی دارد و یکی از محصولات آن فیدل کلاسیک یا فیدل C 169 محسوب می‌شود. علاوه بر این موتور، فیدل ۲۰۰، فیدل ۳ و یک سری از محصولات دیگر نیز توسط اس وای ام و در ظاهر اسکوترهای وسپا در بازار ایران حضور دارند. بازار فروش محصولات این برند در داخل ایران مطلوب است و در خیابان‌های ایران شاهد حضور موتورهای SYM هستیم. اسکوترهای وسپا اصالتا طراحی کلاسیکی دارند، و فیدل کلاسیک نیز علاوه بر نام خود در طراحی نیز این مسئله را نشان می‌دهد. این اسکوتر در ایران توسط دینو موتور عرضه می‌شود و به نظر بعضی از افراد، می‌تواند یک اثر هنری محسوب شود. برای درک این مسئله بهتر است ادامه مقاله را مطالعه کنید، چرا که ما در ابتدا طراحی ظاهری فیدل کلاسیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس به بررسی انجین، سواری و رقبای آن می‌پردازیم.

طراحی ظاهری فیدل کلاسیک
عده ای از افراد موتورسیکلت فیدل کلاسیک را نمونه‌ای پرچمدار در میان محصولات دینو موتور می‌دانند، چرا که معتقدند طراحی این اسکوتر یک اثر هنری است. در طراحی ظاهری فیدل کلاسیک شاهد طراحی مشابه با وسپا هستیم، ولی ممکن است این اسکوتر به وسپاهای امروزی شباهت زیادی نداشته باشد و به علت طراحی کلاسیک خود شبیه به وسپاهای قدیمی دیده شود. همان طور که از نام فیدل کلاسیک پیدا است، تمامی جزئیات به شکل کلاسیک طراحی شده‌اند و این موتور می‌تواند روح کلاسیک اسکوترهای وسپا را به نمایش بگذارد. فیدل کلاسیک در رنگ‌های آبی روشن و قهوه‌ای تیره مات عرضه می‌شود و دارای یک سری جزئیات خاص است.
 
در نمای جلویی شاهد فلاپ سینه نسبتا پهن هستیم که مشابه با فلاپ‌های وسپا طراحی شده، ولی یک نوار کرمی و نماد SYM باعث تمایز در طراحی شده است. چراغ اصلی به صورت گرد و کلاسیک طراحی شده و روی فرمان قرار گرفته و علاوه بر آن راهنماها نیز در سمت راست و چپ آن قرار دارند. برخلاف بسیاری از اسکوترها و حتی محصولات وسپا، در این اسکوتر خبری از پوشیده شدن فرمان توسط فلاپ نیست و شاهد یک فرمان لوله‌ای استیل هستیم.
 
آینه‌های استیل نیز با طراحی کلاسیک روی فرمان قرار گرفته‌اند و تمامی جزئیات و اتصالات فرمان قابل مشاهده است. کیلومتر شمار فیدل کلاسیک تشکیل شده از دو دایره ادغام شده محسوب می‌شود که در بخش بالا شاهد میزان سرعت، دور موتور، مسافت طی شده، چراغ‌های هشدار و در بخش پایین شاهد آمپر بنزین هستیم. کیلومتر شمار نیز مانند سایر اجزای این اسکوتر از استیل براق تهیه شده و هارمونی خاصی با سایر اجزای موتور ایجاد کرده است.

فضای جاپایی مناسب محسوب می‌شود و به طوری طراحی شده تا پای راکب لیز نخورد و طبق معمول شاهد یک جاپایی محدود برای پای ترک نشین هستیم. زین فیدل کلاسیک مشابه با زین اسکوترهای وسپا طراحی شده، از نرمی قابل قبولی برخوردار است و در انتهای آن شاهد دستگیره کرومی هستیم. در بخش زیر زین، باک تعبیه شده که ۵ لیتر ظرفیت دارد و برای یک اسکوتر حجم بدی به نظر نمی‌رسد.

در نمای جانبی این اسکوتر نیز از تزئینات کرومی استفاده شده و شاهد یک اگزوز با روکش کرومی هستیم و از استیکر ۷۸ استفاده شده که توسط دینور موتور اضافه شده است. در نمای انتهایی فیدل C 169 شاهد چراغ عقب کلاسیک با طراحی جعبه‌ای و راهنماهای کرومی هستیم و انتهای گلگیر نیز با قطعات کرومی تزیین شده است. وزن این اسکوتر طبق اعلام دینو موتور و کاتالوگ آن ۱۱۶ کیلوگرم محسوب می‌شود که برای یک اسکوتر وزن مناسبی است و چندان سنگین به نظر نمی‌رسد.

ابعاد موتور فیدل کلاسیک به شرح زیر است:
طول: ۱۹۳۰ میلی‌متر، عرض: ۸۲۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۲۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی فیدل C 169 CC

اسکوتر فیدل کلاسیک از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و مجهز به سیستم هوا خنک بهره می‌برد و حجم انجین آن به طور دقیق ۱۶۹ سی سی گزارش شده است. حداکثر توان تولید شده توسط انجین این اسکوتر ۸ کیلووات و حداکثر گشتاور آن ۱۱ نیوتن‌متر محسوب می‌شود و جعبه دنده آن یک جعبه دنده CVT است. سرسیلندر فیدل کلاسیک به صورت سرامیکی طراحی شده و علاوه بر آن این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است. سیستم راه‌انداز فیدل سی از نوع استارتی است و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۸۷ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود.

در سیستم تعلیق جلو شاهد یک جفت کمک فنر تلسکوپی هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر تکی استفاده کرده‌اند. ترمز‌های این اسکوتر از نوع دیسکی هستند در بخش جلو شاهد دیسک ۱۹۰ میلی‌متری هستیم و در بخش عقب نیز از دیسک ۲۲۰ میلی‌متری استفاده شده است. سایز تایرهای جلو و عقب فیدل کلاسیک به ترتیب ۱۱۰/۷۰ و ۱۲۰/۷۰ است و تایرها CST بدون تیوب محسوب می‌شوند که روی رینگ‌های اسپرت ۱۲ اینچی سوار شده‌اند.

تجربه رانندگی با اسکوتر فیدل کلاسیک ۱۶۹

شروع به حرکت و ابتدای سواری با اسکوتر فیدل کلاسیک تا حدودی با لرزش همراه است، ولی با گذشت مدت زمان کمی این لرزش از بین می‌رود. سیستم تعلیق این اسکوتر می‌تواند عملکرد قابل قبولی را ارائه دهد و تا حدودی یک سواری نرم را فراهم کند. زین فیدل کلاسیک نیز نرم به نظر می‌رسد و در طول سواری می‌تواند راحتی را برای راکب و ترک نشین فراهم کند. حجم باک نیز برای طی کردن مسیرهای شهری مناسب است و در حالت کلی موتور قدرت قابل قبولی را ارائه می‌دهد. استایل نشستن روی این اسکوتر مشابه با سایر اسکوترهای وسپا است، ولی ارتفاع آن تا حدودی کمتر به نظر می‌رسد و این مسئله می‌تواند ضربات وارد شده را تشدید کند و از راحتی راکب بکاهد. طراحی آینه‌ها بزرگ هستند و می‌توانند دید مناسبی را در اختیار راکب قرار دهند و کنترل موتور با ترمزهای دیسکی تا حدودی به خوبی صورت می‌گیرد. نهایت سرعت فیدل کلاسیک ۸۷ کیلومتر بر ساعت است که مناسب محسوب می‌شود و شتاب آن نیز تقریبا بالا است و می‌تواند تجربه سواری نسبتا هیجان انگیزی را در اختیار شما قرار دهد.

رقبای اسکوتر فیدل کلاسیک ۱۶۹

در حال حاضر در بازار ایران نیز شاهد حضور اسکوترهای وسپا و طرح وسپا هستیم و از بین این موارد می‌توانیم رقیب مناسبی را برای فیدل کلاسیک بیابیم. موتورهای فیدل ۳، ویگو و یک سری از اسکوترهای طرح وسپا می‌توانند رقبای مناسبی برای این اسکوتر محسوب شوند.

نقاط ضعف و مثبت فیدل کلاسیک و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، زین نسبتا نرم، انجین قابل قبول
معایب: ارتفاع نسبتا کم، شتاب نامناسب برای افراد مبتدی، فضای ذخیره سازی محدود

در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت فیدل کلاسیک یا FIDDLE C 169، موتوری در کلاس اسکوتر و از محصولات SYM است که در ایران توسط دینو موتور عرضه می‌شود. طراحی این اسکوتر یک طراحی کلاسیک محسوب می‌شود که در بخش‌های مختلف آن از قطعات کرومی زیادی استفاده شده و در عین کلاسیک بودن، شاهد جذابیت بصری نیز هستیم. انجین فیدل کلاسیک عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد و به طور کلی، زین، جاپایی و استایل موتور می‌تواند تجربه یک سواری نسبتا نرم را برای راکب فراهم کند. ارتفاع این موتور تا حدودی کم محسوب می‌شود و همین مسئله ممکن است در طول سواری آزار دهنده باشد و شتاب بالای موتور می‌تواند برای افراد مبتدی نامناسب به نظر برسد. با وجود نقاط ضعف ذکر شده برای فیدل کلاسیک، همچنان این موتور طرفداران خاص خود را دارد و می‌تواند یک گزینه نسبتا جذاب برای سواری در داخل شهر محسوب شود و تجربه هیجان انگیزی را همراه با یک حس کلاسیک به ارمغان آورد.

نظر شما درباره اسکوتر فیدل کلاسیک چیست؟ به نظر شما ظاهر این موتورسیکلت جذاب و همه پسند است؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره