اتوبوس شهری زامیاد ؛ بررسی جامع مشخصات اتوبوس اروند

آخرین خودرو/ اتوبوس شهری زامیاد که اروند نام دارد، یک اتوبوس دیزلی است که متر ۱۲ متر طول دارد و توسط زامیاد برای بازار ایران به فوتون چین سفارش داده شده است.
مشخصات فنی اتوبوس شهری زامیاد اروند
این اتوبوس شهری دیزلی که ۱۲ متر طول دارد و شرکت فوتون چین به سفارش زامیاد ایران آن را طراحی و تأمین قطعه میکند، از موتور ۹.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی کامینز بهره میبرد که توانایی تولید ۳۴۰ اسببخار توان و ۱۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و این توان را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت فویت به چرخهای عقب منتقل میکند. تأمین موتور این اتوبوس شهری بر عهده شرکت دانگفنگ چین است. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا گیربکس فویت جایگزین گیربکس شرکت زد اف آلمانیتبار شده است؛ به گفته مسئولان زامیاد، شرکت فویت طی سالهای اخیر در تولید خودروهای سنگین از فناوریها و کالیبراسیون بهتری نسبت به زد اف بهره میبرد و دلیل این انتخاب این شرکت برای اتوبوس شهری اروند این بوده است. هرچند که این اتوبوس شهری است، اما امروزه وجود ریتاردر در تمام اتوبوسها تقریباً امری الزامی است؛ ریتاردر زامیاد اروند از نوع هیدرولیکی است که در کاهش مصرف لنت و همچنین افزایش راندمان عملکرد سیستم خودرو بسیار مؤثر است.

سیستم ترمز اروند و فواید استانداردهای اجباری
اگر در مورد اصلیترین سیستم ایمنی یعنی ترمز کنجکاو هستید، باید بدانید که سیستم ترمز این خودرو در تمام چرخها دیسکی است و از فناوریهای ایبیاس، ایبیآر و اوبیدی نیز بهره میبرد و مهمترین نکته در مورد این خودروی کار و تجاری بزرگ، استفاده اجباری از ترمز اضطراری است که از الزامات سازمان استاندارد برای خوردوهای کار و تجاری است.

ترمز اضطراری برای اتوبوسهای شهری به ویژه در شهری مثل تهران به واقع امری الزامی است و در مناطقی مانند مرکز کمه شهر که تردد موتورسیکلتها بیش از حد تصور است، میتواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم تصادفات داشته باشد.
ویژگیهای اروند به عنوان یک اتوبوس شهری
سیستم تعلیق این اتوبوس شهری از نوع پنوماتیک یا همان تعلیق بادی است و برای هر چرخ یک بالن مجزا وجود دارد؛ به لطف این بالنها، این اتوبوس توانایی زانو زدن (KNEELING) را دارد. زانو زدن اصطلاحی است که به معنای کاهش ارتفاع اتوبوس در زمان توقف برای سوار و پیاده شدن مسافران است، بدین شکل که هوای داخل بالنها تخلیه میشود و اتوبوس با ارتفاع سکو هممرز میشود تا کمترین احتمال آسیب حین سوار و پیاده شدن مسافران وجود داشته باشد.

از دیگر نکات جالبی که در این خودرو وجود دارند، میتوان به وجود سیستم خودکار و یکپارچه گیریسکاری اکسلها اشاره کرد؛ بدین نحو که راننده با فشردن دکمه مربوطه در فواصل مشخص، میتواند تمام اکسلها و اجزای مرتبط با آن را گیریسکاری کند. نکته جالب دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد، طراحی چراغهای جلوی آن است؛ به دلیل تردد این خودرو در شهر و امکان تصادف و آسیب دیدن چراغها، طراحی آنها به نحوی است که با فشردن شاسی که در پایین چراغ وجود دارد، میتوان آنها را باز کرد و به راحتی اقدام به تعویض آنها نمود.
لازم به ذکر است که اتوبوس شهری زامیاد اروند علاوه بر نسخه فعلی که ۱۲ متر طول دارد، یک نسخه ۱۸ متری نیز دارد که هنوز به تولید نرسیده است.
فصای کابین مسافران زامیاد اروند
کابین اتوبوسها همیشه از دو منظر قابل بررسی هستند: یکی فضای کابین راننده و دیگری فضای کابین مسافران.
در قسمت مسافران، زامیاد اروند ۳۸ صندلی عادی و ۲ جای قرارگیری ویلچر دارد؛ از نظر فضا برای ایستادن افراد نیز برای ۴۸ نفر فضا دارد که با در نظر گرفتن میزان تراکم افراد ایستاده و قد و وزن آنها، مسئولان زامیاد نهایت فضای جابجایی مسافر توسط این اتوبوس را بین ۸۵ تا ۹۰ نفر اعلام کردند.

از نظر امکانات ایمنی و رفاهی که برای مسافران در نظر گرفته شده است، میتوان به وجود کلید آلارم برای هشدار دادن به راننده و همچنین وجود دو کپسول آتشنشانی در کابین اشاره کرد. از نظر تجهیزات رفاهی، این اتوبوس شهری دارای خروجیهای USB در کنار صندلیها است و همچنین از کولر و بخاری درجا نیز بهره میبرد که برای زمانهای ایستادن و توقف نسبتاً طولانی در پایانهها، به ویژه در دو فصل زمستان و تابستان، امتیاز خوبی محسوب میشود. یکی دیگر از مزایای کابین این اتوبوس، بهره بردن از رمپهای تاشونده برای سوار و پیاده شدن افرادی است که از ویلچر استفاده میکنند.
کابین راننده زامیاد اروند
در قسمت کابین راننده، راننده از امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه و همچنین دوربین برای چک کردن لحظهای دربهای جلو و عقب خودرو میتواند استفاده کند؛ این امکان منحصر به کاهش میزان آسیبهای ناشی از عدم اطلاع وضعیت در درب عقب، به ویژه در زمانهای شلوغی است. علاوه بر این دوربینها، آینههای جانبی اروند نیز برقی هستند و از گرمکن برقی نیز بهره میبرند تا در زمان باران و برف، دید راننده به دلیل بارش کاهش نیابد. در نهایت به یکی از مهمترین موارد که تأثیر مستقیم بر کیفیت یک اتوبوس دارد، میرسیم: صندلی راننده. صندلی راننده در این اتوبوس از نوع پنوماتیک (بادی) تنظیمشونده است که منجر به افزایش راحتی راننده میشود، اما با توجه به ساعت کار طولانی راننده و شرایط جوی کشور، میتوان گفت که نصب سردکن صندلی حداقل برای راننده در تمام شهرها امری الزامی است.

همچنین از مزیتهای اروند که در آینده نزدیک به امری الزامی برای تمام اتوبوسهای درونشهری کشور تبدیل خواهند شد، میتوان به بهره بردن از سیستم EVL اشاره کرد که امکان کنترل و هماهنگی از مرکز کنترل را با راننده فراهم میکند.
مصرف سوخت و میزان آلایندگی زامیاد اروند
اتوبوس شهری زامیاد اروند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در شهر، ۱۸ لیتر گازوئیل مصرف میکند؛ از سوی دیگر، ظرفیت مخزن سوخت فابریک این اتوبوس ۲۴۰ لیتر است و با احتساب این دو عامل، باید گفت که این اتوبوس در شرایط عادی با یک باک کامل باید بتواند مسافتی در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر را در شهر طی کند.

زامیاد اروند به ادبلو نیز مجهز است که برای کاهش آلایندگی امری مفید و البته الزامی است، اما سؤال اصلی در جایی رخ میدهد که نهادهایی مانند سازمان استاندارد کشور، سازمان محیط زیست و همچنین وزارت صمت چرا هیچ الزام قانونی را برای تولید اتوبوسهای دوگانهسوز شهری تصویب نکرده و نمیکنند؛ به گفته مقامات زامیاد، توانایی تولید نسخه دوگانهسوز و برقی این اتوبوسها در همین خط تولید وجود دارد، اما اینکه این خودرو در نسخه دوگانه یا برقی تولید شود، منوط به سفارش مشتریان است. در چنین شرایطی اگر قانونی وجود داشت که نهادهای دولتی و شهرداریها و همچنین تولیدکنندگان را ملزم به تولید اتوبوسهای شهری دوگانهسوز و برقی میکرد، قطعاً هم میزان آلایندگی در شهر کاهش مییافت و هم هزینه حملونقل عمومی در کشور، چراکه هزینه تولید گاز سیانجی برای دولت در مقابل گازوئیل به نسبت میزان تقاضایی که در جادهها برای گازوئیل وجود دارد، بسیار کمتر میشد.
قیمت اتوبوس شهری زامیاد اروند
زامیاد اروند قرار است تا با قیمتی در حوالی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان روانه بازار شود؛ هزینهای که شهرداریها، به ویژه شهرداری کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد و اصفهان برای نوسازی اتوبوسها باید پرداخت کنند. شاید در نگاه اول بسیار زیاد باشد، اما تنها با یک محاسبه سرانگشتی به سادگی میتوان یافت که هزینهای که در حال حاضر برای تعمیر اتوبوسهای فرسوده، میزان مصرف گازوئیل روزانه آنها، تعطیلیهای مداوم به دلیل آلودگی هوا، آلودگی صوتی ناشی از اتوبوسهای قدیمی و در نهایت هزینه درمان و بهداشت عمومی ناشی از آلودگی هوا در مقابل نوسازی تمام اتوبوسهای کشور، حتی بسیار ناچیز است.




















