
افتخاری جدید برای شیائومی YU7 ؛ دریافت جایزه بهترین ساختار از رقابت ریخته گری آمریکای شمالی

آخرین خودرو/ شیائومی YU7 از زمان ورود به بازار سروصدای زیادی بر پا کرده است. این کراس اوور چینی اخیراً با دریافت عنوان «بهترین ساختار» را در «رقابت بینالمللی دای کستینگ سال ۲۰۲۵» کسب کند؛ جایزهای که به عنوان بالاترین افتخار این رقابت شناخته میشود. این رقابت در زمینه ریخته گری تحت فشار برگزار میشود.
موفقیت شیائومی YU7 پس از آن رقم خورد که ساختار نوآورانه میله مثلثی یکپارچه آلومینیومی ۲۰ در ۱ این کراس اوور مورد تحسین داوران قرار گرفت. به گفته لی جون مدیرعامل شیائومی، این ساختار به طور همزمان مدیریت نیروی تصادف، یکپارچهسازی سامانه حرارتی و بهینهسازی فضا را در قالب یک قطعه انجام میدهد.
یک میله چندمنظوره با نقشی حیاتی در ایمنی، خنککاری و طراحی فضا
میله یا تیر جلو به عنوان مسیر اصلی انتقال و توزیع نیرو در زمان برخورد عمل کرده و از محفظه سرنشینان محافظت میکند. افزون بر این، این میله محل نصب مجموعه قطعات سامانه حرارتی از جمله ماژول تهویه مطبوع، کمپرسور، مبرد و سیستم خنککننده است. این یکپارچهسازی موجب کوچکتر شدن محفظه فنی جلو و امکان ایجاد یک فضای ذخیره جلویی (اصطلاحاً Frunk) با حجم ۱۴۱ لیتر شده است.
ترکیب این ساختار با معماری CTB (سلول به بدنه) که در آن باتری، کف و بدنه خودرو یک ساختار واحد را تشکیل میدهند، موجب دستیابی YU7 به مقاومت پیچشی ۴۷٬۶۱۰ نیوتن متر بر درجه شده است؛ عددی که شیائومی آن را بهترین رقم در کلاس خود میداند و نشاندهنده استحکام ساختاری و پایداری دینامیکی بالای خودرو توصیف میکند.

جایزهای معتبر از آمریکای شمالی
این جایزه توسط انجمن دای کست آمریکای شمالی (NADCA) اهدا شده؛ این نهاد صنعتی از سال ۱۹۸۹ نماینده صنعت ریخته گری در آمریکا، کانادا و مکزیک است و استانداردهای فنی، آموزشها و ارزیابی تخصصی ارائه میکند. قطعات حاضر در این رقابت بر اساس نوآوری در مواد، عملکرد سازهای، بهرهوری یکپارچهسازی و کیفیت تولید سنجیده میشوند. کسب این جایزه نشان میدهد که ساختار ۲۰ در ۱ شیائومی استانداردهای سختگیرانه فنی و داوری تخصصی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
اگرچه خودروسازان دیگری نیز از قطعات بزرگ ریخته گری شده در ساختار خودروهای خود استفاده میکنند، اما میله یکپارچه ۲۰ در ۱ شیائومی به دلیل ترکیب چند زیر سامانه در یک ماژول واحد، ساختاری منحصر بفرد محسوب میشود. شیائومی هنوز جزئیاتی درباره هزینه تولید یا نرخ بهرهوری این قطعه منتشر نکرده، اما تأکید دارد که سرمایهگذاری در مهندسی سازه و ایمنی، محور توسعه YU7 و سایر مدلهای آینده خواهد بود. این موفقیت نشان میدهد شیائومی تنها در حوزه فناوریهای دیجیتال پیشرو نیست، بلکه اکنون در مهندسی خودروهای برقی نیز مسیر نوآورانهای را دنبال میکند و حرفهایی برای گفتن در برابر رقبا دارد.
رشد چشمگیر تولید خودروهای برقی شیائومی
آمارهای گویای آن هستند تولید و فروش خودروهای برقی شیائومی نیز روندی صعودی دارد. طبق آخرین دادهها، در اکتبر ۲۰۲۵ میزان فروش خردهفروشی خودروهای انرژی نو شیائومی در چین به ۴۸٬۶۵۴ دستگاه رسیده و فروش عمده مدل YU7 با ثبت رکورد تحویل ۳۳٬۶۶۲ دستگاه از تسلا مدل Y در بازار چین پیشی گرفته است.










