
۱۰ مورد از به یاد ماندنیترین رانندگیها از pit lane در تاریخ فرمول یک (بخش دوم)

در بخش دوم مطلب شروع یک مسابقه از pit و کسب سکو توسط رانندگان، در این نوشتار همراه ما باشید تا بررسی کنیم کدام رانندگان دیگر در طول این سالها با نمایشهای خیرهکننده در پیست، توجه همگان را به خود جلب کرده اند.
یارنو ترولی، استرالیا ۲۰۰۹ – جایگاه سوم
به گزارش آخرین خودرو، مقررات کاملاً جدید منجر به تغییر در سلسله مراتب مسابقات در سال ۲۰۰۹ شد و پس از کنارهگیری هوندا (Honda) از فرمول یک و کنار رفتن بسیاری از تیمهای دیگر، تیم براون جی پی (Brawn GP) به عنوان شگفتیساز ظاهر شد. یارنو ترولی (Jarno Trulli) و هم تیمی اش تیمو گلاک (Timo Glock)، زمانی که به دلیل شکستگی بال عقب از مرحله مقدماتی گرندپری استرالیا کنار گذاشته شدند، دچار افت زودهنگام شدند و جایگاههای رده هشتم و ششم خود را با شروع در pit lane عوض کردند!
با این حال، هر دو راننده در روز مسابقه با قدرت بازگشتند و از رقبای زیادی سبقت گرفتند و از چندین حادثه از جمله برخورد دیرهنگام بین رابرت کوبیکا (Robert Kubica) از بیامو سائوبر (BMW Sauber) و سباستین فتل (Sebastian Vettel) از ردبول (Red Bull) برای رسیدن به پنج جایگاه برتر بهره بردند.

لوئیس همیلتون، مجارستان ۲۰۱۴ – جایگاه سوم
لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) در اواسط فصل ۲۰۱۴ درگیر رقابت شدیدی برای کسب عنوان قهرمانی با همتیمی خود یعنی نیکو روزبرگ (Nico Rosberg) در تیم مرسدس (Mercedes) بود و تلاشهای او زمانی که ماشینش در مرحله تعیین خط در پیست هانگارورینگ (Hungaroring) آتش گرفت، قبل از اینکه فرصتی برای ثبت یک دور داشته باشد، نقش بر آب شد.
این حادثه به معنای شروع رانندگی از pit lane برای این راننده بریتانیایی بود که سپس در دور اول با لاستیکها و ترمزهای سرد به موانع موجود در پیچ ۲ برخورد کرد! با این حال، یک مسابقه پر حادثه بار دیگر سناریو را برعکس کرد؛ روزبرگ با یک اشتباه ساده، ماشینش آسیب دید و به همیلتون با یک استراتژی جایگزین کمک کرد تا به او نزدیک شود و از طریق برخی از درامهای تیمی و لحظات پرتنش بین آنها، جلو بیفتد و سکوی سوم را کسب کند.

استبان اوکان، مجارستان ۲۰۲۱ – جایگاه اول
مجارستان صحنه یک مسابقه پر هرج و مرج دیگر در سال ۲۰۲۱ بود که با تصادف چند خودرو توسط والتری بوتاس (Valtteri Bottas) در پیچ ۱ در شرایط بارانی و همچنین برخورد بیشتر در مراحل دیگر آغاز شد و البته مسئول کنترل مسابقه که چارهای جز اعلام اخطار نداشت! در شروع مجدد مسابقه، صحنهی عجیبی رخ داد، زمانی که همیلتون تنها رانندهای بود که با لاستیکهای intermediate در خط شروع قرار گرفت، در حالی که بقیهی رانندگان برای نصب لاستیکهای slick به pit رفتند از جمله استبان اوکان (Esteban Ocon) از تیم آلپین (Alpine) که از جایگاه هشتم شروع کرده بود.
او از حوادث دور اول نهایت استفاده را برد و خود را در جایگاه اول یافت. زمانی که همیلتون به دلیل لاستیکهای slick در pit box قرار گرفت، پیشتازیای که رانندهی فرانسوی با وجود فشارهای مداوم از سوی رانندهی استون مارتین (Aston Martin) تا انتهای مسابقه از دست نداد.

سباستین فتل، ابوظبی ۲۰۱۲ – جایگاه سوم
در اواخر فصل بسیار رقابتی ۲۰۱۲ که شاهد پیروزی هفت راننده مختلف در هفت دور اول بود، فتل با چهار برد متوالی، خودش را تنظیمکننده نبرد قهرمانی قرار داد. با این حال، تنها سه دور مانده به پایان مسابقات در ابوظبی، این راننده آلمانی به طرز عجیبی از دور زمانگیری کنار گذاشته شد زیرا مسئولان مسابقه نتوانستند از خودروی ردبول او نمونه سوخت بگیرند.
فتل (Vettel) مجبور شد از pit lane شروع کند، در حالی که رقیبش یعنی آلونسو (Alonso) در جایگاه ششم قرار گرفت. این ماجرا در روز مسابقه نیز متوقف نشد و فتل در اوایل مسابقه دچار آسیب دیدگی از ناحیه بال جلو خودرویش شد اما پس از recovery، چندین سبقت گرفت و در پیست مسابقه پیشروی کرد و به جایگاه سوم رسید.

مکس ورشتپن، برزیل ۲۰۲۵ – نفر سوم
مکس ورشتپن (Max Verstappen) در سال ۲۰۲۴، جمعیت طرفدار F1 را در اینترلاگوس (Interlagos) شگفتزده کرد، زمانی که به نحوی هفدهمین جایگاه در خط شروع را به پیروزی تبدیل کرد و تقریباً ۲۰ ثانیه با جایگاه دوم فاصله داشت!
اما ۱۲ ماه به جلو حرکت کنیم و پس از یک تعیین خط عجیب که باعث شد این راننده هلندی برای اولین بار از فصل ۲۰۲۱ در Q1 کنار برود، مجبور شد دوباره به مسیر اصلی برگردد. ورشتپن با یک power unit جدید در خودروی ردبول خود که البته تغییراتی در تنظیمات آن نیز ایجاد شده بود، برای چندین مرتبه سبقتگیری را انجام داد که شروع pit lane خود را به سکوی سوم باور نکردنی تبدیل کرد، حتی پس از یک پنچری زودهنگام!













