وضعیت ناامیدکننده جک در 2025 ؛ آینده ای مبهم برای شریک کرمان موتور

آخرین خبر/کمپانی جک یکی از خودروسازان قدیمی چین است که این روزها وضعیت راضی کننده ای ندارد و آینده ای مبهم در انتظار این شرکت است.
نشان جک یکی از نخستین برندهای چینی بود که در بازار ایران دیدیم. این کمپانی به عنوان شریک تجاری کرمان موتور در ایران شناخته می شود و عموم محصولات تولیدی کرمانی ها از نشان جک (JAC) هستند. این کمپانی در رده تولید خودروهای سواری یکی از قوی ترین صادرکننده های چین بوده و در تولید و صادرات خودروهای کار و تجاری هم همیشه یکی از قوی ترین های صنعت خودروی چین بوده است. اما حالا آمارها در سال 2025 نشان می دهد که این خودروساز وصعیت خوبی در رده تولید خودروهای سواری نداشته و آینده ای مبهم را در این رده برای نشان جک خواهیم داشت. در ادامه به بررسی و تحلیل بخشی از این آمارها می پردازیم.
عملکرد مالی ضعیف در 2025
کمپانی جک در سه ماهه نخست سال 2025 کاهش 13 درصدی را در درآمد سالانه خود داشه است که این کاملا روند معکوسی است نسبت به آنچه دیگر خودروسازان بزرگ چینی تجربه کرده اند. کمپانی جک در این دروه زمانی زیان خالص 234 میلیون دلاری داشته که ناشی از تجربه سرمایه گذاری ناموفق با فولکس واگن و پروژه های بی سرانجام است. کارشناسان بر این باور هستند که بخش بزرگی از این عملکرد ضعیف به دلیل تکیه این کمپانی به همکاری مشترک بی نتیجه با فولکس واگن است. البته وجه دیگری هم در عملکرد ضعیف جک وجود دارد و آن هم کم ارزش شدن زیرساخت های این شرکت نسبت به قبل است. به زبان ساده تر، دارایی های زیرساختی جک با پیشرفت تکنولوژی به روز نشده اند و ارزش سابق را ندارند. این در حالی است که کمپانی های تکنولوژی محور در چین نظیر NIO، از این حیث دارایی های با ارزش تری دارند.
خطری بزرگ برای خودروسازان سنتی در چین
عملکرد کلی جک در سال 2025 نشان می دهد که صنعت خودروی چین به سرعت در حالی پوست اندازی است و هسته رشد این صنعت، خودروسازان سنتی تر را پس می زند. آمارها نشان می دهد که خودروساز برقی ساز و تکنولوژی محوری مثل BYD همچنان رکورد های فروش خود را می شکند و سهم بازار خود را افزایش می دهد اما خودروساز سنتی تری مثل جک (JAC) که بیشتر تولیداتش هنوز محدود به خودروهای احتراق داخلی است، افت درآمد را تجربه می کند. تحلیل روندها نشان می دهد که مشتری خودروهای چینی در داخل و خارج از این کشور ترجیح می دهد خودروی مدرن تر و های تک تری را خریداری کند و این خصوصیتی است که در محصولات جدید جک نمی بینیم.
عملکرد ضعیف جک در رده خودروهای برقی
آمارها نشان می دهد فروش خودروهای انرژی نو NEV (برقی و هیبرید) با نشان جک در نیمه نخست 2025 کاهش بیش از 35 درصدی داشته و ضرر خالص این شرکت هم در سه ماهه دوم 2025 بیشتر از سه ماهه نخست شده است. اما چرا جک به این حال روز افتاده است؟ پاسخ ساده است؛ صنعت خودرو در چین حالا میدان نبردی بسیار سختی شده که دوام آوردن در آن نیاز به تحقیق و توسعه وسیع دارد. جنگ قیمتی در چین را هم در نظر داشته باشید که باعث شده تا بزرگانی مثل BYD یا NIO بتوانند خودروهای به روزتر را با قیمت های منطقی تر و شرایط منعطف تر عرضه کنند و عملا مشتری خودروسازان سنتی مثل جک را به خود اختصاص دهند. به زبان ساده تر، زمانی که استارتاپ های نوظهور در چین با سرمایه گذاری های سنگین به فکر آینده ای متفاوت برای خودروسازی در چین بودند، جک همچنان روند قبلی خود را ادامه داده و حالا هم آمار ضعیف این شرکت را شاهد هستیم که احتمالا ادامه دار هم باشد.
تغییر رویکرد با نشان Maextro کافی است؟
کمپانی جک متوجه عقب ماندگی خود در زمینه تولید خودروهای برقی و تکنولوژی محور شد و با همکاری هواوی نشان پرمیوم Maextro را تاسیس کرد. خودروی لوکس Maextro 800 توانست خیلی زود توجهات زیادی را داشته باشد و به نظر می رسد این خودرو بتواند در رده لوکس بازار سهم قابل توجهی به دست بیاورد. البته باید دید تغییر رویکرد محدود جک تا چه اندازه می تواند روی صورت های مالی این شرکت تاثیر گذار باشد و آیا می تواند وضعیت بحرانی این شرکت را بهبود ببخشد یا نه؟
آینده جک چه می شود؟
بیش از هر چیز باید اشاره کنیم که وضعیت جک در رده خودروهای کار و تجاری همچنان خوب و قوی است و این گروه خودروسازی در رده سواری دچار مشکلات اینچنینی شده است. کمپانی جک در تلاش است که رویکرد خود را متحول کند و وضعیت تولید خودروهای سواری خود را بهبود بخشد اما در بازار بزرگ چین، تغییر رویکرد و ایجاد تحولات اساسی بسیار سخت و پیچیده است. وضعیت فعلی جک نزدیک به ورشکستگی نیست اما با ادامه روند نزولی، اصلا بعید نیست این شرکت هم روندی مثل لیفان (دیگر شریک تجاری کرمان موتور) را داشته باشد و ملحق به خودروساز بزرگ تری شود.




















