تولید خودروهای برقی فولکسواگن چین با نصف قیمت برای بازارهای جهانی

پدال/ فولکسواگن با کاهش ۵۰ درصدی هزینهها، خودروهای برقی ساخت چین را به بازارهای جهانی صادر میکند، اما اروپا در این فهرست جایی ندارد.
فولکسواگن در یک تغییر استراتژیک بزرگ، اعلام کرده است که میتواند خودروهای برقی جدید را در چین با نصف هزینه تولید در اروپا بسازد. این غول خودروسازی آلمانی حالا قصد دارد با تکیه بر این مزیت بزرگ، صادرات خودروهای ساخت چین خود را به بازارهای جهانی گسترش دهد، هرچند اروپا فعلاً مقصد این خودروها نخواهد بود. این کاهش چشمگیر هزینه مدیون عواملی چون نیروی کار ارزانتر، زنجیره تأمین کارآمدتر، قراردادهای بهتر برای تأمین باتری و فرآیندهای تحقیق و توسعه سریعتر در چین است. این استراتژی در زمانی اتخاذ میشود که خودروسازان سنتی اروپایی با فشار روزافزون برندهای جدید چینی روبرو هستند و به شبکه تولید خود در چین بهعنوان یک راه نجات نگاه میکنند.

بخشی از این بهرهوری فوقالعاده، نتیجه سرمایهگذاری میلیارد دلاری فولکسواگن در مرکز تحقیق و توسعه جدید خود در شهر هفئی است. این مرکز با یکپارچهسازی تیمهای نرمافزار، سختافزار و اعتبارسنجی، زمان توسعه یک مدل برقی جدید را تا ۳۰ درصد کاهش داده است؛ فرآیندی که پیشازاین حدود ۵۰ ماه طول میکشید. توماس اولبریش، مدیر ارشد فناوری گروه فولکسواگن در چین، این رویکرد را اینگونه توصیف میکند:
ما اکنون میتوانیم فرآیندهای اعتبارسنجی نرمافزار، سختافزار و کل خودرو را بهصورت موازی اجرا کنیم، چرخههای تصمیمگیری را کوتاهتر کرده و نوآوریها را بسیار سریعتر به بلوغ برسانیم.

فولکسواگن پیشازاین صادرات سدانهای بنزینی ساخت چین را به خاورمیانه آغاز کرده و اکنون در حال بررسی صادرات خودروهای برقی به کشورهای جنوب شرقی و آسیای مرکزی است. بااینحال، دو دلیل اصلی مانع ورود این خودروها به بازار اروپا میشود. اول، معماری الکترونیکی خودروهای توسعهیافته در چین با استانداردهای اروپایی مطابقت ندارد. دوم، تعرفههای گمرکی اعمالشده بر خودروهای برقی ساخت چین، تمام مزیت قیمتی آنها را از بین میبرد و استراتژی اصلی شرکت را بیاثر میکند. فولکسواگن برای بازپسگیری سهم خود از بازار رقابتی چین، قصد دارد طی پنج سال آینده ۳۰ مدل خودروی برقی جدید را در این کشور عرضه کند. در حال حاضر، این شرکت در میان ۱۰ برند برتر خودروهای تمام برقی یا پلاگینهیبریدی در چین قرار ندارد اما همچنان ۲۰ درصد از سهم فروش خودروهای درونسوز را در اختیار دارد.



















