نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

ملاقات با پیکاپ ترا

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
ملاقات با پیکاپ ترا

آخرین خودرو/پیکاپ ترا یکی از جدیدترین محصولات شرکت مانیان خودرو است که در دسته بندی پیکاپ های دو دیفرانسیل قرار می گیرد و مشخصات خوبی را ارائه می دهد.


معرفی پیکاپ ترا
شرکت پرشیا خودرو که در امر واردات خودرو سابقه بسیار طولانی دارد در سال ۱۴۰۳ از یک SUV شاسی مستقل با نام ترا پرده برداشت که از همان زمان آغاز عرضه با استقبال نسبتا خوبی روبرو شد و شرکت پرشیا خودرو با عرضه مانیان ترا نام خود را در میان شرکت های عرضه کننده خودروهای مونتاژی قرار داد. همین استقبال خوب از نیسان ترا باعث شد تا این شرکت به سراغ نسخه پیکاپ این خودرو برود و پیکاپی دو دیفرانسیل و با رگ و ریشه ژاپنی را وارد بازار ایران کند. نام این پیکاپ جذاب، پیکاپ ترا است که در حقیقت پیکاپی دو دیفرانسیل است که در کشور چین توسط جوینت ونچر ژنگژو-نیسان عرضه شده است و از پلتفرم NISSAN F ALPHA بهره می برد.


نکته جالب توجه در مورد این خودرو این است که فروش نیسان ترا پیکاپ در سال ۲۰۲۳ عرضه شده و شرکت دانگ فنگ نسخه ای از این خودرو را با نام دانگ فنگ ریچ ۷ به فروش می رساند. در ادامه بیشتر به معرفی TERRA پیکاپ می پردازیم.
 
طراحی بدنه پیکاپ نیسان ترا
در طراحی بیرونی پیکاپ نیسان ترا مجموعه‌ ای از خطوط و حجم‌ پردازی‌ های مدرن به‌ کار رفته که این خودرو را در میان پیکاپ‌ های دو دیفرانسیل بازار ایران، شاخص و قابل‌ توجه جلوه می‌ دهد.
 
یکی از مهم‌ ترین نکات نیسان ترا پیکاپ عرضه‌ شده در ایران، تفاوت طراحی قسمت جلو نسبت به نسخه عرضه شده در بازار چین است که کاملا مشابه شاسی بلند ترا است؛ موضوعی که هم در فرم چراغ‌ ها و هم در طراحی جلو پنجره مشخص است. جلو پنجره بزرگ‌ این خودرو دارای خطوط افقی ضخیم است که حس استحکام و پهنای بیشتر را القا می‌ کند و امضای طراحی آن یادآور خودروهای آفرودی ژاپنی است. چراغ‌ ها در قاب‌ هایی با برش‌ های تیز قرار گرفته‌ اند و چهره‌ ای جسورانه و نیمه‌ تهاجمی را ایجاد کرده است. سپر جلو نیز با حجم‌ های قوی و ورودی هوای مرکزی عمیق، رویه‌ ای کاربردی‌ تر و قدرتمندتر به خودرو می‌ دهد.


در نمای جانبی، مانیان ترا زبان طراحی ساده اما پر از خطوط ملایم را دنبال می‌ کند؛ خطوطی که علاوه بر جلوه زیباشناسی، به بهبود آیرودینامیک و القای طول بیشتر کمک می‌ کنند. خط برآمده کشیده که از گلگیر جلو آغاز و تا چراغ عقب امتداد می‌ یابد، تناسبات بدنه را بهتر نشان می‌ دهد و به هماهنگی طراحی کمک فراوانی کرده است. فرم گلگیرها با قوس‌ های برجسته، حس توانایی آفرود را تقویت می‌ کند. استفاده از رکاب جانبی، رینگ‌ های بزرگتر با طرح اسپرت و آینه‌ های حجیم، هم جنبه‌ ی کاربردی دارند و هم خوانش بصری بدنه را قدرتمندتر می‌ سازند. در مجموع، نمای جانبی ترکیبی از سبک طراحی خودروهای آفرودی است.


در بخش عقب، طراحان رویکردی ساده‌ تر اما هماهنگ اتخاذ کرده‌ اند. چراغ‌ های عمودی با گرافیک داخلی خطی، یادآور طراحی پیکاپ‌ های ژاپنی و چینی است و در عین سادگی، خوانایی و هویت مشخصی دارند. درب اتاق بار با یک فرورفتگی مرکزی و نوشته‌ ی برجسته، حجمی مستحکم ایجاد می‌ کند. سپر عقب فلزی و پله‌ دار، علاوه بر ظاهر مقاوم، دسترسی به اتاق بار را آسان‌ تر می‌ سازد. تناسب بین ارتفاع بدنه و عرض عقب، ظاهری متوازن و کاربردی ایجاد کرده که برای یک خودروی کار و تجاری کاملا مناسب است.

در مجموع، طراحی بیرونی پیکاپ مانیان ترا ترکیبی از المان‌ های مدرن، خطوط قدرتمند و الهام‌ گیری از زبان طراحی محصولات نیسان است؛ ترکیبی که این خودرو را در بازار ایران جذاب و متفاوت نشان می‌ دهد.

مشخصات فنی TERRA PICKUP
این خودرو از نظر فنی با نسخه SUV ترا برابر است. در پیکاپ Terra از پیشرانه دو لیتری توربو شارژر TGDi استفاده شده است که ۲۲۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را تولید می کند. جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF هم توان را به چرخ های جلو و عقب این پیکاپ می رساند. پیکاپ ترا را می توان در وضعیت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد.


با این حال سیستم تعلیق این خودرو با نسخه SUV آن متفاوت است. تعلیق جلوی پیکاپ ترا از نوع دابل ویشبون است و در بخش عقب آن بر خلاف نسخه SUV، تعلیق فنر شمش استفاده شده است که باعث می شود که سواری خشک تر شده اما تحمل وزن آن افزایش یابد. فاصله محوری پیکاپ ترا ۳۱۵۰ میلی متر بوده و این پیکاپ می تواند نزدیک ۹۵۰ کیلوگرم بار را به صورت استاندارد حمل کند.

طراحی داخل کابین و امکانات
طراحی داخلی پیکاپ ترا نیسان بر پایه ترکیبی از سادگی کاربرپسند و المان های مدرن شکل گرفته است ؛ رویکردی که تلاش دارد فضای یک پیکاپ کار را با حس‌ و حال یک کابین سواری شهری در هم بیامیزد. مجموعه‌ ای از خطوط افقی، فرم‌ های نسبتا مینیمال و استفاده ی هوشمندانه از رنگ‌ ها باعث شده کابین این خودرو در عین کاربردی بودن، ظاهری دلچسب و امروزی داشته باشد.

در بخش داشبورد، پیکاپ ترا از یک چیدمان متقارن و نسبتاً پهن استفاده می‌ کند. این طرح باعث می‌ شود کابین حس عریض بودن بیشتری داشته باشد و راننده با محیطی منظم و قابل‌ درک مواجه شود. نمایشگر مرکزی لمسی در بخش میانی قرار گرفته و با یک فریم مجزا، حالتی شبیه محصولات مدرن ژاپنی و چینی را تداعی می‌ کند. محل قرارگیری نمایشگر، طوری انتخاب شده که دید و دسترسی مناسبی داشته باشد و در حین رانندگی، کنترل منوها ساده و بدون حواس‌ پرتی انجام شود. پشت فرمان نیز صفحه‌ آمپر ترکیبی با گرافیک خوانا دیده می‌ شود که اطلاعات اصلی را با وضوح مناسب ارائه می‌ کند.

طراحی دریچه‌ های تهویه با خطوط شکسته و قاب‌ های زاویه‌ دار، به داشبورد حالتی منظم تر می‌ بخشد. این زبان طراحی، هماهنگ با سبک بیرونی خودرو است و حس قدرت را در فضای کابین نیز حفظ می‌ کند.

در بخش رودری‌ ها، از ترکیب پلاستیک با تریم طرح‌ دار استفاده شده تا علاوه‌ بر دوام بالا، حس بصری بهتری ایجاد شود. خطوط افقی کشیده‌ شده روی پانل درها، با زبان طراحی داشبورد هماهنگ است. محل قرارگیری کلیدهای شیشه‌ بالابر و دستگیره‌ ها ارگونومیک است و استفاده از آنها در حرکت‌ های طولانی، دشواری ایجاد نمی‌ کند.


صندلی‌ ها با طراحی ساده اما راحت، برای یک پیکاپ چند منظوره مناسب هستند و پشتی آنها از فرم مناسبی برای سفرهای طولانی برخوردار است. کنسول میانی با نظم قابل‌ قبول و محفظه‌ های مناسب طراحی شده و دسترسی به دسته‌ دنده، کلیدهای کنترلی و جا لیوانی ها کاملا مناسب است. ترکیب این عناصر باعث می‌ شود فضای داخلی پیکاپ نیسان ترا، چه برای استفاده‌ های روزمره و چه برای مسیرهای کاری، حس آشنایی و راحتی ارائه دهد.

در مجموع، طراحی داخل پیکاپ ترا مجموعه‌ ای از سادگی مدرن، ارگونومی قابل‌ قبول و المان‌ های طراحی هماهنگ است؛ فضایی که در کنار کاربردی بودن، تلاش می‌ کند تجربه‌ ی رانندگی و سواری دلپذیرتری ارائه دهد.

در مورد امکانات این خودرو باید بگوییم که پیکاپ Terra به صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، دو کیسه هوا، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، دسته دنده الکتریکی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، تریم داخلی چرم مصنوعی، فناوری LED چراغ ها و… مجهز است.

رقبای نیسان ترا پیکاپ
در سال های اخیر بازار پیکاپ های مونتاژی داغ تر شده و تنوع خوبی را پیدا کرده است اما هنوز هم جای خالی پیکاپ هایی با برندهای معتبر نظیر خودروسازان ژاپنی دیده می شود. بر همین اساس رقبای این نیسان ترا پیکاپ را باید در میان پیکاپ های مونتاژی جست و جو کرد که با توجه به مشخصات و امکانات پیکاپ ترا، خودروهایی نظیر؛ موسو گرند خان، مکسوس استار H، کی ام سی T9، فوتون تونلند G7، چانگان هانتر پلاس و… را می توان رقیب این خودرو دانست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره