یورش تازه خودروسازان چینی به بازارهای جهانی با موجی از خودروهای برقی ارزانقیمت

آخرین خودرو/ خودروسازان چین در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۵ ثابت کردند به دنبال ایجاد تحولی جدید در خودروهای برقی هستند. با این تحول، سیل عظیمی از خودروهای برقی و هیبریدی شارژی ارزانقیمت راهی بازارهای جهانی خواهد شد. در این نمایشگاه مدلهای متعددی رونمایی شدند که قیمت آنها بین ۱۰۰ هزار یوان (۱۴ هزار دلار) تا ۱۵۰ هزار یوان (۲۱ هزار دلار) متغیر است. این موضوع به وضوح یک پیام مهم برای رقبا دارد و آن اینکه چین میخواهد حکمران بلامنازع بازار خودروهای برقی باشد.
هجوم خودروهای ارزانقیمت چینی به بازارهای جهانی
بر اساس گزارش نشریه نیکی آسیا، بسیاری از برندهای بزرگ چینی خود را برای صادرات گسترده مدلهای برقی اقتصادی آماده کردهاند. برای خودروسازان غربی که همچنان درگیر هزینههای تولید بالا و فشار استانداردهای سخت آلایندگی هستند، چنان قیمتهایی به منزله اعلام یک جنگ تمام عیار است.
لیپ موتور A10 یکی از مهمترین محصولات معرفیشده در این دوره از نمایشگاه خودروی گوانگژو است؛ خودرویی برقی که قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار یوان دارد و قرار است به بازارهای جهانی صادر شود. این شرکت هاچبک لافا ۵ یا B05 را نیز با قیمتی مشابه معرفی کرده است. نیو فایرفلای دیگر مدل اقتصادی است اخیراً توجه زیادی را جلب کرده؛ این هاچبک برقی هم با قیمت تقریبی ۱۰۰ هزار یوان یا ۱۴ هزار دلار از سال آینده وارد ۱۷ بازار جدید از جمله کشورهای آمریکای مرکزی میشود. جی ای سی آیون i60 هم که از پیشرانه دارای افزایشدهنده برد حرکتی بهره میبرد، با قیمت ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان (۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار) معرفی شده تا نشان دهد رقابت در بخش اقتصادی خودروهای برقی جدیتر از همیشه است.

ادامه جنگ قیمتها در بازار چین
صنعت خودروی چین طی چند سال گذشته درگیر یک جنگ قیمتی بسیار شدید بوده؛ جالب اینکه هنوز هیچ نشانهای از توقف این جنگ دیده نمیشود. خودروسازان برای افزایش سهم بازار به کاهش قیمتها ادامه میدهند که نتیجه آن رقابتی فشرده در بازههای قیمتی پایین است. تنها در ۹ ماه نخست امسال، دو میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی و پلاگین هیبرید در بازه ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یوان به فروش رسیده که این بازه را به بزرگترین بخش بازار چین تبدیل کرده است. این رقم در سال گذشته کمتر از یک و نیم میلیون دستگاه بود. در مقابل، بازه قیمتی ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان (۲۱ هزار تا ۲۸ هزار دلار) همچنان در حدود ۲.۳ میلیون دستگاه ثابت مانده است.
بازار خودروهای حتی ارزانتر نیز رشد خیره کنندهای داشته و تعداد فروش مدلهای ۱۱ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ دلاری و همین طور خودروهای ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار یا کمتر بیش از دو برابر شده و از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است.

فروش بالا، سود پایین؛ چالش جدید برندهای چینی
اگرچه عرضه این مدلهای ارزان برای مشتریان چینی خبر خوبی محسوب میشود، اما فشار شدیدی بر شرکتها وارد میکند. برای نمونه، سود خالص بی وای دی در فصل سوم سال با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده که اولین افت سود شرکت طی چهار سال گذشته است. گریت وال نیز با وجود رشد ۲۰ درصدی فروش به دلیل قیمتهای پایینتر، با افت ۳۰ درصدی سود روبرو شده است.
در سوی دیگر ماجرا، صادرات خودروهای برقی چین با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است. در سه فصل نخست سال جاری، یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی و پلاگین هیبرید چینی روانه بازارهای جهانی شده که نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد افزایش دارد. این امر نشان میدهد مرحله جدیدی از سلطه جهانی صنعت خودرو چین آغاز شده است.



















