نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ لذت رانندگی با فورد موستنگ در ایران

منبع
اقتصادآنلاين
بروزرسانی
ماشین شناس/ لذت رانندگی با فورد موستنگ در ایران
اقتصاد آنلاين/ بي‌شک يکي از جذاب‌ترين خودروهاي آمريکايي، فورد موستنگ است. طراح منحصربفرد اين خودرو از همان سال‌هاي اوليه طرفداران زيادي را به خود جذب کرد فورد موستنگ را بايد يکي از محبوبترين خودروهاي جهان بدانيم، خودرويي که از سال 1964 ميلادي عرضه شده و از همان اولين نسل محبوبيت زيادي بين دوستداران خودرو پيدا کرد. اولين نسل تا سال 1973 توليد شد و شايد بايد گفت که هيچ کدام از ديگر نسلها نتوانستند آن شهرت را تکرار کنند و حتي نسل چهارم آن براي ده سال و بدون تغييري ادامه پيدا کرد. اما اين اواخر فورد با معرفي نسلهاي جديد سعي در زنده کردن ياد و خاطره مدلهاي دهه شصت را دارد و تا کمي موفق هم بوده است. اين خودرو در بازار داخل بسيار طرفدار دارد و با رفتن به مناطق آزاد، که واردات اين خودرو آزاد است، متوجه خواهيد شد که بسياري از آخرين مدلهاي موستنگ در خيابانها ويراژ ميدهند و صدايشان خيابانها را به لرزه در ميآورند. طراحي بي‌شک يکي از جذاب‌ترين خودروهاي آمريکايي، فورد موستنگ است. طراح منحصربفرد اين خودرو از همان سال‌هاي اوليه طرفداران زيادي را به خود جذب کرد و حال پس از سال‌ها هنوز اين طرح جذابيت‌هاي خود را دارد. نماي خشمگين جلو به راحتي هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌کند و بلافاصله شما را به ياد اسب‌هاي پرتوان داخل پيشرانه مي‌اندازد. درپوش موتور بسيار کشيده و عضلاني است و بخوبي نشان دهنده قدرت داخل آن است. جلو پنجره همان روح طراحي مدل‌هاي معروف دهه 60 را دارد و حال به صورت مدرني در جلوي موستنگ قرار گرفته است. در وسط جلو پنجره نيز لوگوي موستنگ قرار گرفته و در دو طرف آن چراغ‌هاي زيبا و جدي زنوني قرار گرفته‌اند. نماي کناري، ساده کشيده و عضلاني است و خطوط ساده و منظمي در اين قسمت قرار گرفته‌اند. يک خط از انتهاي چرخ جلو شروع و تا چراغ عقب امتداد پيدا کرده و خط ديگري از ابتداي درب شروع شده و تا چرخ عقب بدون هيچ شکستي کشيده شده است. از ديگر قسمت‌هاي طراحي اين خودرو که کاملاً به طراحي مدل‌هاي قديمي وفادار بوده است، نماي عقب موستنگ است. همان سه چراغ عمودي ساده و قرمز رنگي که پيش‌تر در مدل‌هاي GT250 سال 1966 ديده بوديم و بعد از آن نيز در ديگر مدل‌ها مانند GT500 استفاده شده بود، حال به صورتي مدرن‌تر در نماي عقب موستنگ 2014 نقش بسته است. بين دو چراغ نيز لوگوي موستنگ جا گرفته و سپر عقب کشيده، ساده و بي‌روح است و دو طرف آن دو خروجي اگزوز قرار گرفته که شايد با توجه به پيشرانه قدرتمندي که روي آن نصب شده جاي يک پکيج اگزوز و 4 خروجي براي آن خالي است. اما همين دو خروجي صدايي را توليد مي‌کنند که مي‌تواند سر هر رهگذري را به سمت خودش برگرداند. کابين و امکانات به محض وارد شدن به داخل خودرو، اولين چيزي که جلب توجه مي‌کند داشبورد دو تکه موستنگ است که ما را به ياد اولين موستنگ‌ها در دهه 60 ميلادي مي‌اندازد که فورد کماکان به آن طراحي وفادار بوده و طراحي داشبورد، کنسول مياني، غربيلک سه پره و کيلومتر شمار و دور موتور همگي در همان سبک و البته به صورت مدرن‌تري مي‌باشد. در کابين برخلاف بعضي از کروک‌ها مثل ب ام و Z4، دو صندلي در عقب نيز قرار دارد ولي آنچنان راحت و جادار نيستند و شايد براي افراد بلند قد اصلاً مناسب نباشند. در داخل کابين مي‌توان تجهيزاتي مثل کروز کنترل، بلوتوث، گيربکس 6 سرعته خودکار را ديد ولي بايد گفت با وجود اينکه سطح تجهيزات بکار رفته در اين خودرو آنچنان بالا نيست ولي طراحي داخل کابين اين آمريکايي آنچنن جذاب و نوستالژيک است که زياد به دنبال استفاده از امکانات مختلف نخواهيد بود و تنها از نشستن درون آن و رانندگي کردن با فرمان آن لذت خواهيد برد. پيشرانه درپوش موتور را بالا مي‌زنيم، يک پيشرانه غول‌پيکر 6 سيلندري به حجم دقيقا 3727 سي سي در دل اين آمريکايي خوابيده که مي‌تواند حداکثر 380 نيوتن‌متر در 4000 دور در دقيقه و 304 اسب‌بخار خشمگين را در 6500 دور در دقيقه در اختيار راننده قرار دهد تا با اشاره‌اي به پدال تمامي آن‌ها به سوي هر رقيبي حمله‌ور شوند و قدرت خود را به رخ بکشند. تمامي اين اسب‌ها به وسيله گيربکس 6 سرعته خودکار نيروي خود را به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌کنند تا بتوانند به راحتي روي آسفالت نقاشي بکشند! اين نيروي توليد شده موستنگ 4783 ميليمتري را تنها در 5.6 ثانيه به مرز صد کيلومتر در ساعت مي‌رساند تا خط و نشاني سخت براي اکثر خودروهاي موجود در خيابان بکشد. شايد با اين موتور حجيم فکر کنيد که اشتهاي اين خودرو براي مصرف سوخت بسيار بالا باشد ولي بايد گفت که مصرف موستنگ در شهر 12.4 ليتر، در خارج از شهر 8.4 ليتر و به صورت ترکيبي 10.7 ليتر است که براي يک کروک 6 سيلندر 3.7 ليتري کاملاً راضي کننده است. شايد با اين نيرو شتاب‌گيري اوليه بسيار سريع و جذاب باشد ولي از اين نکته نبايد گذشت که شتاب ثانويه نيز بسيار خوب است و به راحتي مي‌توانيد با آن سبقت بگيريد. البته در تمامي مراحل بايد گفت که غرش اسب‌هاي موستنگ بسيار جذاب است و صداي توليد شده توسط خروجي‌هاي اگزوز تمامي خيابان را به لرزه در مي‌آورد. قيمت و نتيجه‌گيري فورد موستنگ حدود 150 ميليون تومان در منطقه آزاد قيمت دارد. قصد گلايه نداريم ولي در بازار داخل با اين قيمت مي‌توان تنها يک هيونداي سوناتا و يا توسان خريد اما اگر تعرفه واردات همانند مناطق آزاد بود با اين قيمت مي‌شد يک کروک 6 سيلندر خريد که از نظر لذت رانندگي و کيفيت در سطح بسيار بالاتري قرار دارد.