
تیونینگ/ 10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو
بروزرسانی



1 خودرو/ پيکاپ هاي آف رود، خودروهاي کم ارتفاع و خوابيده و خودروهايي که کاربري شان تغيير داده ميشود، شايد طرفدارهاي چنداني نداشته باشند اما به نظر ميرسد که برخي از رانندگان اين کار را تنها به دلايل ظاهري و بهبود عملکرد روزانه خودرو خود انجام ميدهند. اگر دوست داريد که بين خودرويتان و سطح جاده فاصله اي وجود داشته باشد يا بيشتر به سطح جاده نزديک شود، ميتوانيد اين کار را انجام دهيد. براي کاهش يا افزايش ارتفاع، چندين روش متداول وجود دارد که در ذيل به آنها ميپردازيم. در کنار کار روي بدنه، کاهش ارتفاع سپر و چند تکه کردن سقف، نگاهي به چندين روش براي ايجاد تغييرات ظاهري در خودرو مياندازيم.
1. تنظيمات فنر
خودروها و پيک آپ ها به انعطاف پذيري جهت داشتن هندلينگ مناسب در هر شرايط جاده اي و در پيچ ها نياز دارند. فنرها بين چرخ ها و چارچوب خودرو براي امکان حرکت قرار گرفته است و ارتفاع خودرو را به عنوان بخشي از سيستم تعليق تنظيم ميکند. کاهش ارتفاع خودرو با تنظيم طول فنرها يا جاگذاري آنها، يکي از متداول ترين روش ها و شروعي آسان براي کاهش ارتفاع خودرو است. کاهش ارتفاع فنرهاي خودرو که توسط عرضه کنندگان تجهيزات خودرويي فروخته ميشود، ميتواند جايگزين فنرهاي کارخانه اي موجود باشد. اما برخي مالکان بريدن حلقه فنر سيستم تعليق کارخانه را انتخاب ميکنند؛ اما اين روش ميتواند موجب ضعيف شدن يا حتي از کار افتادن فنر و منجر به بروز خطر به هنگام رانندگي ميشود. اين راه ميان بر در طول زمان ميتواند هزينه بر باشد به اين دليل که ميتواند موجب استهلاک بخش هايي همانند بدنه، تايرها و چرخ هاي خودرو شود. کاهش ارتفاع فنرهاي فابريک کار بهتري است زيرا با توجه به ابعاد و وزن خودرو، قابليت ارتجاع مناسبي دارند. اغلب آنها قابل خريد هستند و هزينه اي کمتر از 50 دلار براي مالک خود دارد؛ اما فنرهاي با ارتفاع بيشتر ميتواند هزينه اي بيش از 400 دلار در بر داشته باشد.
2- کاهش ارتفاع کيت ها
کاهش ارتفاع کيت ها يکي از آپشن هاي بي دردسر با کمترين زمان در کاهش ارتفاع خودرو محسوب ميشود. کيت ها شامل بخش هاي خاص براي کاميون ها و خودروهاي مخصوص هستند که با بخش هاي مختلف خودرو هماهنگ است. جالب است بدانيد که اکثر کارهاي مربوط به کاهش ارتفاع قابل کنترل هستند چه اين کار در يک گاراژ خانگي يا توسط يک حرفه اي تکميل شده باشد يا خير. قيمت پرداختي براي کيت ها متفاوت است و انواع آن شامل هر چيزي از کيت هاي تزئيني و آف رود تا تجهيزات پيشرفته ميشود؛ اما اکثر سيستم هاي کاهش ارتفاع شامل بخش هاي مشترک هستند. فنر تخت، ميله هاي بازويي، پرانتزي يا کششي، ميله هاي تعادل و ضربه گيرها، اکثر بخش ها را تشکيل ميدهند؛ البته دستورالعمل ها و گارانتي ها اغلب بخش هايي از اين پکيج هستند. بسته به نوع کيت، قيمت ها از 100 تا 1,000 دلار متغير است. اکثر آنها آماده هستند يا ميتوانند با اجزاي ارتقا يافته سفارش داده شوند.
3- سيستم تعليق بادي
سيستم تعليق بادي امکان حرکت روان خودرو را به وجود ميآورد. با کم يا زياد شدن فشار هوا در سيستم تعليق، کيسه هاي سنگين و انعطاف پذير يا قوطي هاي نگهدارنده و رهاسازي هوا در محل فنرها، ارتفاع خودرو به منظور تطبيق با شرايط جاده اي يا نيازهاي عملکردي کاهش يا افزايش مييابد. برخي خودروهايي که ارتفاع آن ها پايين آورده ميشود، از کيسه هاي سيستم تعليق بادي براي کاهش يا افزايش ارتفاع استفاده ميکنند که ميتواند هزينه هزار دلاري براي افراد در بردارد. توانايي خريد سيستم بادي بيشتر از سيستم هيدروليک است، اما هزينه خريد آن بدون احتساب هزينه نصب از 500 تا 1,500 دلار متغير است.
4- سيستم تعليق هيدروليک
کاهش ارتفاع خودرو با توانايي انعطاف پذيري در مسير، سرعت گيرها يا تغييرات آب و هوايي، هيدروليک را به سيستم تعليقي درجه يک به منظور انتخاب افراد تبديل کرده است. سيستم تعليق هيدروليک به دليل امکان کنترل ارتفاع خودرو را به راننده ميدهد. از آنجا که سيستم هاي تعليق بادي کار يکساني را انجام ميدهند، عملکرد سيستم تعليق مايع بسته به قدرت استفاده شده براي ايجاد فشار هيدروليک، سريعتر عمل ميکند. اتومبيل هايي که در قسمت جلويي، عقب يا کنار کاهش يا افزايش ارتفاع دارند، از طريق سيستم مايع هيدروليک کنترل ميشوند. اين روش کاهش ارتفاع، هزينه زيادي براي مالک بين 2,000 و 5,000 دلار يا بيشتر بدون احتساب نصب و نگهداري ميشود.
5- کاهش ارتفاع سليقه اي
اگرچه دستورالعمل هايي در خصوص چگونگي کاهش ارتفاع بسته به نوع خودرو وجود دارد، استفاده از روش هاي مبتکرانه نيز، براي اين منظور ميتواند جزو اهداف برخي مالکان باشد. ترکيب کيت و سيستم هاي رايج در آن براي کاهش ارتفاع ميتواند ساعت ها شما را براي خواندن اينترنت و مجله هاي چاپي به خود مشغول کند. برخي مالکان کار را با کيت آغاز و با راه حلي منحصر به فرد تمام ميکنند. برخي تعميرگاه هاي محلي به دليل کاهش ارتفاع خودروها و کاميون هاي خود به شهرت فراواني دست يافتهاند و مکانيک هاي آنها به دليل استفاده از خلاقيت و ابداعات در کاهش ارتفاع اغلب با کاهش ارتفاع فنرها، شهرت بين المللي پيدا کردهاند. اين ابداعات از ژاپن تا سيبري و لس آنجلس و از خودروهاي کلاسيک تا خودروهاي جديد، ارتفاع خودرو را به صورت سفارشي مطابق با سليقه و راحتي راننده انجام ميدهند. افزايش ارتفاع نيز، همانند کاهش ارتفاع داراي قواعد مشابهي است اما به برخي ملاحظات از نظر هندلينگ و شرايط نياز دارد. براي کاهش ارتفاع، خودرو بايد کمي فشرده شود ولي در افزايش ارتفاع عکس اين قضيه روي ميدهد. در پنج مورد بعدي به آپشن هاي افزايش ارتفاع ميپردازيم.
6- ميله هاي چرخشي
ميله هاي چرخشي در پيکتپ ها به جذب ضربه ها کمک ميکنند. اين ميله ها روي بدنه و در انتهاي خودرو ثابت هستند ولي بسته به نوع حرکت باز و بسته ميشوند. بازوهاي عمودي نيز از طريق مهره هاي قابل حرکت به ميله هاي چرخشي متصل شدهاند. سفت کردن اين مهره ها به صورت دستي يا با ابزار ميتواند ارتفاع ميله را افزايش و در نتيجه ارتفاع خودرو يا کاميون را موجب شود. مجسم کردن سيستم به دليل نام " ميله چرخشي " کمي چالش برانگيز است. اگرچه، چرخش از طريق اين ميله ها جذب ميشود، اما اين ميله ها حرکت افقي به سمت بالا و پايين ندارند. اين حالت درست شبيه زماني است که حوله اي خيس را فشار ميدهيد. فشردن حوله آن را به سمت بالا فشرده ميکند و آب جذب شده را از آن خارج ميسازد؛ اين در حالي است که عدم فشردن آن موجب رها شدن و لرزان ساختن آن ميشود. ميله چرخشي ميچرخد و و فشار عمودي را جذب ميکند و زماني که ميله فشرده ميشود، موجب خشکي بيشتر و ايجاد تاثيري سخت تر بر روي خودرو ميشود. اگر ميله چرخشي خيلي آزاد شود، همانند حوله تانشده – کمي ميله را نگه ميدارد و هندلينگ خودرو را متزلزل ميسازد. با چرخاندن ميله چرخشي، به راحتي و در زماني کم ميتوان ارتفاع خودرو را بالا برد، اما حفظ تعادل خودرويي با اين ارتفاع زياد نيز از اهميت بالايي برخوردار است. صرف هزينه براي ميله چرخشي يا کيت ها از محدوده 100 تا 200 دلار متغير است و يکي از آپشن هاي مناسب براي افزايش ارتفاع خودرو محسوب ميشود.
7- افزايش ارتفاع بدنه
افزايش ارتفاع خودرو از طريق افزايش دادن ارتفاع بدنه تعادل خودرو را بر هم نميزند؛ همچنين اين روش براي افرادي که تقارن و فاصله ميان بدنه و چرخ را دوست دارند، مناسب است. افزايش ارتفاع خودرو يا پيکاپ با استفاده از بلوک هايي از جنس لاستيک يا پلي يورتان، موجب افزايش فضاي ميان بدنه و چارچوب خودرو ميشود. در اين روش، سيستم تعليق بر جاي خود باقي ميماند، در حالي که خود بدنه در بالاي چارچوب قرار ميگيرد و بلوک ها براي حفظ آنها در جايگاهشان استفاده ميشوند. جابجايي کل بدنه يکدست صورت ميگيرد و عملکرد آف رود را در صورت انجام شدن درست، بهبود ميدهد. اضافه شدن فنرلول spacer (حلقه هايي که به بالا و پايين فنر براي افزايش ارتفاع متصل ميشود) با بلوک ها، جزو تجهيزات سفارشي است. از نظر قيمتي ميتوان گفت که افزايش ارتفاع بدنه بسيار کم هزينه تر از عملکرد بالا است و ميتواند با قيمت 100 دلار آغاز شود؛ اما ارتقاي آن به ارتفاع همانند سپرها و تايرها ميتواند هزينه اي معادل 1,000 دلار يا بيشتر را براي افراد در بر داشته باشد.
8- افزايش ارتفاع سيستم تعليق
همانگونه که ميتوان ارتفاع خودرو را با استفاده از سيستم هاي هيدروليک کاهش داد، ميتوان از آنها براي افزايش ارتفاع نيز، استفاده کرد. افزايش ارتفاع يک خودرو يا کاميون حتي به اندازه يک اينچ، آن را کاملا متفاوت نشان ميدهد و سيستم هاي هيدروليک – چه سيستم تعليق بادي چه روغني – نياز به تغيير چارچوب را از بين ميبرد. افزايش ارتفاع پيکاپ هاي آف رود يا افزايش ارتفاع يک خودرو از طريق نصب تايرهاي بزرگ، نياز به در نظر گرفتن ملاحظاتي دارد : در اين حالت بايد مهندسي مورد نياز براي ايمني و هندلينگ نرم خودرو بدون اضافه شدن فشار اضافي به ساختار وسيله نقليه در نظر گرفته شود. افزايش ارتفاع سيستم تعليق ممکن است تنها در مورد سيستم تعليق جلو، عقب، کل بدنه و يک چرخ صورت بگيرد و اگر تمامي اين تغييرات هدف اصلي افزايش ارتفاع خودرو يا کاميون باشد، افزايش ارتفاع سيستم تعليق در صدر جدول اين ليست قرار ميگيرد. در جايي که ارتفاع خودرو بدون افزايش بدنه انجام شود، ارتفاع سيستم تعليق ارتقا يافته چارچوب از سطح زمين فاصله بيشتري دارد.
9- هم ترازي
حمل قطعات سنگين زماني که فشار زيادي به يک فرد وارد ميشود، دشوارتر است. به همين ترتيب، اگر بار از توازن مناسبي در دو طرف برخوردار نباشد، وزن به درستي توزيع نميشود و فشار آن يا روي جلو و يا عقب خودرو قرار ميگيرد. يک خودرو يا پيکاپ به روش کامل مشابهي وزن را تحمل ميکند. اين تعادل در نقطه مرکزي بدنه و اطراف سيستم تعليق ايجاد ميشود، و اگر افزايش ارتفاع در خودرو صورت پذيرد، توزيع وزن تغيير ميکند. کيت هاي هم تراز مکمل باعث ميشوند افزايش ارتفاع يا حفظ ارتفاع قسمت انتهايي بيشتر از جلو يا برعکس باشد. قسمت جلوي پيکاپ ها ممکن است هنگامي که خالي هستند و بار حمل نميکنند، به سمت پايين کشيده شود ولي پر کردن محفظه بار با کيسه هاي شن، باعث ميشود خودرو تعادل خودش را به دست بياورد و در مسيرهاي پوشيده از برف و يخ بهتر حرکت کند. کيت هاي هم تراز اغلب شامل spacer است که در زمان گذاشتن فنر لول ها، تعادل مناسب را ايجاد ميکنند. اين کيت ها با محدوده قيمتي 40 تا 500 دلار عرضه ميشود.
10- افزايش ارتفاع زياد
با اين که افزايش معمول ارتفاع خودرو جزو کارهاي تخصصي برخي فروشندگان خودرو محسوب ميشود؛ ولي افزايش ارتفاع يک پيکاپ يا خودروي شاسي بلند (SUV) نياز به خلاقيت و ابزارهاي زيادي دارد. براي افزايش ارتفاع بدنه از کيت نيز استفاده ميشود. افزايش ارتفاع يا بهبود هندلينگ با دو کيت ميتواند سيستم تعليقي ارزان قيمت براي شما توليد کند. کيت هاي Premium بسته به نوع مدل يا ساخت در محدوده قيمتي 200 تا 1,000 دلار عرضه ميشوند.