نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ معرفی «آستون مارتین لاگوندا»

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ در سال گذشته، پس از رونمايي اوليهٔ مدل لاگوندا، و انتشار تصاوير رسمي از آن، طيف وسيعي از مردم جهان، نظرشان معطوف اين خودروي با عظمت شد. کمپاني آستون مارتين هم پس از دريافت سطح بي‌سابقه‌اي از نامه‌هاي ارسالي توسط مشتريان، درصدد تغيير محدوديت فروش اين خودرو از منطقه خاورميانه برآمد، تا آنجا که در حال حاضر به طور رسمي فروش لاگوندا را در سطح جهاني به‌خصوص بازار انگلستان تأييد کرده است. در اواخر سال 2014 بود که مديرعامل شرکت آستون مارتين، دکتر اندي پالمر خطاب به حاضران در هتل منحصربه‌فرد دبي، رسماً اعلام کرد که اين مدل با عنوان لاگوندا تراف (Lagonda Taraf)، به معني “فوق لوکس”، مخصوص خاورميانه و منطقهٔ شيخ‌نشين امارات متحدهٔ عربي توليد و روانهٔ بازار مي‌گردد. اين خبر در اوايل سال جاري تغيير کرد و پس از برچسب‌گذاري قيمت بيش از 400,000 پوند، فروش لاگوندا را در سطح جهاني رسماً آغاز شد. با اينکه آستون مارتين در امر فروش اين محصول بسيار قاطع بود و اين مدل خاص را مختص خاورميانه و حتي محدود به توليد چند دستگاه کرده بود اما گويا پس از دريافت نامه‌هاي بسيار زياد و وسوسه‌انگيز مشتريان، کمي منعطف‌تر برخورد کرده و جواب‌گوي نياز مشتريان مرفّه و اشرافي خود خواهد بود. آستون مارتين در اصل براي مدل ويژهٔ لاگوندا فقط توليد 100 دستگاه را برنامه‌ريزي کرده بود و به دليل آب و هواي گرم مناطق خاورميانه، تست‌هاي سخت و شديدي را هم در تابستان داغ براي اين خودرو تدارک ديد و فروش لاگوندا را تنها بر اساس دعوت‌نامه مشتريان ممکن مي‌ساخت. چندي بعد تصاوير رسمي توسط آستون مارتين نماي نزديک از لاگوندا را در سايه‌روشن شب منتشر شد که تنها چراغ هاي زيباي جلو و چراغ‌هاي عقب در عکس ديده مي‌شد. بيشترين چيزي که در اين عکس‌ها توجه مخاطبان را جلب مي‌کند، نشان مخصوص لاگوندا است که جاي لوگوي آستون مارتين نشسته است. مديرعامل شرکت آستون مارتين گفت: واکنش اوليه مردم و علاقه و اشتياق آنها به اين خودرو از سراسر جهان، بسيار بالا بود و به همين دليل امروز اعلام مي‌کنيم که فروش لاگوندا در بازارهاي جهاني به‌خصوص در اروپا، انگلستان و آفريقاي جنوبي را ارزيابي کرده‌ايم و فروش موفقي را براي اين مدل انتظار داريم و مشتريان مي‌توانند اين خودرو را در هر دو نوع راست فرمان، يا چپ فرمان سفارش دهند. طراحي داخلي: عکس هاي داخلي خودرو، به‌وضوح کابين بسيار مجلل لاگوندا را نشان مي‌دهد. اگر چه همچنان تصوير کامل داشبورد نشان داده نشده است ولي کاملاً مي‌توان تجمل را با جان‌ودل حس کرد. صندلي‌هاي چرمي با دوختي الماس شکل، پوشش کابين را بسيار لوکس به نمايش مي‌گذارند. آستون مارتين براي صندلي‌ها، درب‌ها، پوشش سقف و حتي فضاي پاي سخاوتمندانه عقب تلاش خود را کرده است. آنها همچنين لوازم و تجهيزات روز دنيا را با زرق‌وبرق خاصي در کابين گنجانده‌اند. به طور مثال، کنسول مرکزي، سيستم تهويهٔ مطبوع پيشرفته و سيستم‌هاي بازي و سرگرمي در رديف پشت، توسط آلومينيوم براق و تروتميز احاطه شده‌اند که روح آشناي کابين آستون مارتين در آن دميده شده است. پيشرانه: اطلاعات از جزئيات فني لاگوندا همچنان ناقص هستند اما بيشترين انتظاري که از موتور اين خودرو مي‌رود، يک نسخهٔ 6.0 ليتري V12، با قدرتي بين 565 تا 600 اسب بخار است که افتخار جان‌بخشي به لاگونداي استثنايي را دارد. سيستم انتقال قدرت هم احتمالاً از طريق يک گيربکس اتوماتيک شش سرعته و عملکرد ديفرانسيل عقب خواهد بود که ساخت خود کمپاني آستون مارتين است. انتظار مي‌رود سقف سرعت اين خودرو حدود 320 کيلومتر در ساعت باشد و شتاب صفر تا 100 کيلومتر را در کمتر از 5 ثانيه طي کند. طراحي خارجي: اتاق جديد آستون مارتين لاگوندا بر پايهٔ پلتفرم VH اين شرکت که در واقع زيربناي همهٔ محصولات فعلي آستون مارتين مي‌باشد بنا شده است. اما همان‌طور که در تصاوير ديده مي‌شود، مي‌توانيد ببينيد که ظاهر زاويه‌دار اين خودرو جداي از ديگر مدل‌هاي فعلي اين شرکت مي‌باشد. اين خودرو همچنين داراي فاصله دو محور کشيده‌تر است که فضاي زيادي را براي سرنشينان عقب فراهم آورده است که اين امر براي يک سوپر سالن لوکس ضروري است. طراحي و توسعهٔ اين محصول توسط Marek Reichmann که در حال حاضر رئيس طراحي آستون مارتين است انجام شده و طراحي بيروني گوه شکل خود را از مدل سال 1976 لاگوندا به ارث برده است. براي لمس يک خودروي با اصالت اما مدرن‌تر، کمي چاشني مدل رپيد را هم به آن اضافه کرده‌اند. آستون براي اين مدل سنگ تمام خواهد گذاشت و همانند مدل قبلي خود در 1976 که در زمان خود از بهترين و مجهزترين ابزارهاي دقيق و LEDهايي در داخل کابين استفاده کرده بود، اکنون هم خود را در اين زمينه پيشگام مي‌داند و به گفتهٔ آستون، لاگوندا جديد چه از نظر تکنولوژي طراحي و چه از نظر تجهيزات رفاهي و مدرن، پيشتاز ميدان خواهد بود. از جمله مشخصات بارز لاگوندا مي‌توان به بدنهٔ فيبر کربن اشاره کرد که استفاده از آن را فقط در سوپر اسپرت‌هاي سريع و مسابقه‌اي مي‌بينيم. همچنين بايد بدانيد که هر لاگوندا به‌صورت دست‌ساز و در ساختمان Gaydon شرکت آستون مارتين، يعني همان ساختماني که قبلاً مدل One-77 طراحي و توليد مي‌شد، ساخته شده و تحت نظارت ويژهٔ کنترل کيفي مسئولان بخش پروژهٔ CC100 رودستر قرار دارد که همين موارد گوياي همه چيز مي‌باشد. تاريخچهٔ مختصر لاگوندا: برند لاگوندا در سال 1906 تأسيس شد و در سال 1947، زماني که رئيس مشهور ديويد براون در رأس امور آستون مارتين قرار داشت، توسط اين کمپاني خريداري شد. با شروع پروژهٔ اين مدل در شرکت آستون مارتين، اولين بار در سال 1964 مبتني بر مدل DB4، سالن لاگوندا رپيد را ارائه کردند و يک سري از آستون مارتين V8 بر اساس پلت فرم سدان چهار درب هم بين سالهاي 1947 تا 1976 ساخته شد. براي سال‌ها، آستون مارتين لاگوندا شناخته‌شده‌ترين مدل اين کمپاني بود که حالت مکعبي بودن فرم اتاق، ويژگي بارز اين خودرو به حساب مي‌آمد، آستون مارتين در اوايل سال 1990 هم تعداد بسيار محدودي از مدل لاگوندا را بر اساس مدل ويراژ توليد کرد و تا سال 2014 ديگر اين مدل توليد نشد. حال که دوباره قصد احياي اين مدل خاص و لوکس را دارد، هنوز بسياري افراد نمي‌دانند که اين مدل به عنوان يک آستون مارتين لاگوندا است يا فقط نشان اصيل لاگوندا را بر دوش دارد.