پدال/ موضوع اين متن در مورد مدل جوليتا (GIULIETTA) ميباشد. خودروي مذکور که جانشين مدل 147 محسوب ميگردد، در سال 2010 ميلادي روانه بازارهاي جهاني شد. طراح آن شخصي ايتاليايي به نام لورنزو راماسيوتي (LORENZO RAMACIOTTI) ميباشد که در مرکز طراحي آلفا مشغول به کار ميباشد. اين خودرو در سال 2011 ميلادي نيز توانست مقام دوم را پس از خودروي سال آن وقت اروپا يعني نيسان ليف (LEAF) کسب نمايد. آلفارومئو جوليتا در حال حاضر تنها در ايتاليا و در شهر CASSINO آن کشور توليد ميشود
چندي پيش جديدترين نسخه از اين خودرو توسط سايت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تست شده است که اينک چکيدهاي از آن را تقديمتان ميکنم.
خلاصه بررسي
کل امتياز:4.5 از 5
آلفارومئو جوليتا (GIULIETTA) نامي ست که از اين پس بيشتر با آن آشنا خواهيد شد. گرچه پيش از اين هم و در سالهاي 1954 تا 1965 ميلادي، جوليتا در قالب يک خودروي کوپه توليد شد. اما جديدترين نسخه از اين خودرو هيچ نقطه اشتراکي را از نياي خويش به ارث نبرده است.
نماي ظاهري
طراح اين خودرو، تااندازهاي، نماي خارجياش را از مدل ميتو وام گرفته تنها با اين تفاوت که منحنيها و خميدگيهاي موجود در آن را مشتومال داده و پس از بسط و توسعهشان، آنها را به پيکره جوليتا تزريق نموده است. چنانچه پوزه مثلثي شکل جلو و خط شانههاي برجسته و نيز لامپهاي LED به کار رفته در عقب اين خودرو را از سر بگذرانيم به اين امر پي ميبريم که جوليتا يک خودروي هيجانانگيز است. قوسها و انحناهاي ظريفي که در بدنه آن به کار رفته بسيار زيباتر از همتاي آلمانياش، مرسدس بنز کلاس A ميباشد.
کابين
اگر تنها نماي خارجي اين خودرو شما را به شگفتي وا ميدارد، نماي داخلي آن بهمانند سياحت در سالن يک نمايشگاه و نيز توقف در غرفههاي آن است. برخلاف ترکيب يکنواختي که در کابين مرسدس بنز کلاس A مشاهده ميشود، جوليتا يک تريم دورنگ را ارائه ميدهد. در ضمن، يک خصيصه بارز ايتاليايي که توضيح آن دشوار است در اين خودرو هم مشاهده ميشود و آن نيز استفاده از چرمهاي (سوراخدار) بر روي فرمان و همچنين بهرهگيري از دوخت قرمز رنگ در اطراف دستهدنده اين خودرو است. با هيچ استاندارد و معياري نميتوان جوليتا را با يک هاچبک داغ اشتباه گرفت.
مهندسي
آلفارومئو جوليتا يک هاچبک کوچک ايمن است و تنها ذکر جملات براي توصيف اين مطلب کافي نيستند، زيرا براي حصول به اين هدف، تنها 15/000 ساعت پر از رنج و مشقت صرف آناليز مجازي تکتک اجزاي بدنه آن گرديده است. در مجموع، در حدود 100 تست تصادف و نيز بيش از 150 تست شبيهسازي شده (HYGE) بر روي (بدنه) اين خودرو انجام گرفته و علاوه بر اين، بيش از 100 تست هم بر روي بخشها و زير سيستمهاي (SUBSYSTEMS) به کار رفته در آن صورت پذيرفته است. همه اين موارد منجر به ارائه نمايش چشمگيري از سوي جوليتا در موسسه EURO NCAP گرديد، جايي که در آن توانست 5 ستاره ايمني را از آن خود نمايد.
آنچه در اين خودرو ارائه ميشود
زير کاپوت جوليتاي زيبا، يک پيشرانه 4 سيلندر و 1.4 ليتري توربو جاي گرفته که توان خروجي آن معادل 170 اسببخار و گشتاورش نيز برابر با 230 نيوتنمتر در حالت نرمال (NORMAL MODE) و 250 نيوتنمتر در حالت دايناميک (DYNAMIC MODE) ميباشد. اين نيرو از طريق يک جعبهدنده خودکار 6 سرعته (با کلاچ دوبل) به چرخهاي جلوي اين هاچبک ايتاليايي منتقل ميشود. همچنين، اين خودرو مصرف سوختي معادل 4.6 ليتر در هر 100 کيلومتر را، مزه مزه ميکند. آلفا رومئو جوليتا در مدت 7.8 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر دست مييابد و بيشينه سرعت آن نيز برابر با 218 کيلومتر بر ساعت است. علاوه بر پيشرانه 1.4 ليتري، نمونه متفاوت ديگري موجود است که QUADRIFOGLIO نام دارد و خروجي توان هم آن نيز کمي بيشتر و معادل 240 اسببخار است، بهاي مدلهايي هم که به اين پيشرانه مجهزند از 122/000 درهم فراتر ميرود.
جمعبندي نهايي
ممکن است آلفارومئو جوليتا به لحاظ عملکرد در همان سطح و اندازههاي مرسدس کلاس A نباشد اما قطعاً اين خودرو از استايلي بزرگتر، اندازه و نيز شور و حرارت بيشتري بهره ميبرد. علاوه بر اينها، اين خودرو از برچسب قيمت پايينتري هم نسبت به مرسدس بنز برخوردار است و درعينحال هم نميتوان آن را همچون يک خودروي اقتصادي شهري به شمار آورد. تنها ميتوان اسير و شيفته اين آگهي تبليغاتي جوليتا شد، آنجا که ميگويد “بدون قلب و احساس، تنها تجهيزات مکانيکي صرف خواهيم بود” آيا نياز است که بيش از اين چيزي بگويم؟
نکات مثبت اين خودرو از ديدگاه سايت «AUTOMIDDLEEAST»
وقتي که از خارج از اين خودرو زبان به تحسين آن ميگشاييد و يا هنگامي که در داخل آن جاي ميگيريد، تمامي شور و احساسات طراحش را که در تکتک اجزاي آن تجلي يافته است را درمييابيد.
نکته منفي اين خودرو از ديدگاه سايت «AUTOMIDDLEEAST»
بهاي آن براي يک خودروي هاچبک، کمي گران است.
مشخصات فني
پيشرانه 1.4 ليتري (نمونه موجود در ايران يا TURBO MULTI AIR)
حجم موتور: 1368 سيسي
توان: 170 اسببخار در 5500 دور در دقيقه
گشتاور: 250 نيوتنمتر در 2250 دور در دقيقه
شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانيه
حداکثر سرعت: 218 کيلومتر بر ساعت
مصرف سوخت در خارج از شهر:4.3 الي 4.6 ليتر در هر صد کيلومتر
مصرف سوخت ترکيبي: 5.1 الي 5.7 ليتر در هر صد کيلومتر
پيشرانه 1.8 ليتري (نمونه QUADRIFOGLIO)
حجم موتور: 1742 سيسي
توان: 240 اسببخار در 5750 دور در دقيقه
گشتاور: 340 نيوتنمتر در 2000 دور در دقيقه
شتاب صفر تا صد: 6.6 ثانيه
حداکثر سرعت: 245 کيلومتر بر ساعت
مصرف سوخت در خارج از شهر: 5.8 ليتر در هر صد کيلومتر
مصرف سوخت ترکيبي: 7.6 ليتر در هر صد کيلومتر
نوع جعبهدنده: 6 سرعته دستي با کلاچ دوبل (DCT)
سيستم فنربندي جلو: جناغي دوبل، کمکفنرهاي گازي
سيستم فنربندي عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)، کمکفنرهاي گازي
سيستم ترمزهاي جلو و عقب: ديسکي خنک شونده با هوا
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4351/1798/1465 ميليمتر
فاصله بين دو محور جلو و عقب: 2634 ميليمتر
گنجايش صندوق عقب: 350 ليتر
وزن: 1310 – 1355 کيلوگرم
اندازه تايرهاي جلو و عقب: 205/55 R 16
حجم باک بنزين: 60 ليتر
ايمني
کسب 5 ستاره از موسسه ايمني EURO NCAP اروپا
6 عدد کيسه هواي ايمني (راننده، سرنشين جلو، جانبي، پردهاي)
سيستم ضدبلوکه ترمز ABS
سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBD
سيستم کمکي ترمز BA
سيستم کنترل پايداري ESC
سيستم کنترل کشش ASR
سيستم کمکي حرکت در سر پيچها CBC
سيستم ديفرانسيل الکتريکي Q2E: اين سيستم در چرخهاي جلوي خودرو نصب شده و باعث ميشود که خودرو سريعتر و تيزتر عمل کند بدون آنکه کنترل آن از دست راننده خارج گردد.
سيستم نگهدارنده خودروها در تپهها HILL HOLDER
سيستم هوشمند پشتسري براي جلوگيري از صدمات تصادف
تجهيزات رفاهي (نمونه 1.4 ليتري)
سيستم DNA آلفا که امکان رانندگي در سه حالت NORMAL،DYNAMIC و ALL WEATHER را براي راننده فراهم ميکند – آينه الکتروکروميک براي سهولت رانندگي در شب – پوشش چرمي صندليها – سيستم START/STOP – سيستم تهويه مطبوع تمام خودکار آلفا – کروز کنترل – چراغ نقشهخواني – فرمان برقي – پوشش چرمي فرمان – پوشش چرمي دستهدنده– استراحتگاه مياني دست در جلو – جعبهابزار چرمي – آينه کناري تاشو برقي به همراه گرمکن – سنسور باران – صفحه نمايش لمسي چند کاره (MULTI MEDIA) – سيستم نمايشگر کنترل باد لاستيک (TPMS) – سيستم روشنايي در روز (DAY LIGHT) – تنظيم ارتفاع نور چراغهاي جلو به صورت دستي – چراغهاي اتوماتيک جلو به همراه LED – شيشه عقب ضد بخار- سوکت برقي 12V در بخش جلو – سيستم ورود بدون کليد – کامپيوتر سفر- سقف پانوراما – SPOILER عقب – چراغهاي عقب LED – صندليهاي برقي رديف جلو – کنترل سيستم صوتي و تلفن بر روي فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و IPOD – سيستم BLUE&ME که امکان استفاده از تلفن همراه و نيز گوش دادن به موزيک را از طريق بلوتوث را براي شخص فراهم ميکند – سيستم صوتي BOSE با توان 500 وات و…….
قيمت
در ايران: 170 ميليون تومان (مدل 2015، ثبتنام در نمايندگي)
در امارات: 124,995 درهم (نمونه 1.4 ليتري و مدل 2015) – 140,000 درهم (نمونه 1.8 ليتري و مدل 2015)