1car/ اينفينيتي Q40 يک اسم کاملاً جديد است براي آنچه که پيشتر اينفينيتي G37 ناميده ميشد. گذشته از تغيير نام، اين خودرو در اين فاصله يک ساله به تجهيزات استاندارد بيشتري مجهز شده است. پکيجهاي Performance، Accent و Sport که در نمونه قديمي اينفينيتي G37 ارائه ميشدند همگي کنار گذاشته شده و گيربکس دستي نيز حذف شده است. در يک کلام ميتوان گفت اينفينيتي G37 با اسم و ظاهري متفاوت دوباره وارد ميدان شده است. کمپاني اينفينيتي، مدل Q40 را روانه بازار کرده است که بسيار جديدتر از اينفينيتي Q50 است و از نظر فني آخرين نسل از مدل قديمي اينفينيتي G37 محسوب ميشود. اينفينيتي Q40 با هندلينگ اسپرت و موتور شش سيلندر قوياش، به طور قطع از سواري لذتبخشي برخوردار است. متأسفانه، وقتي اين خودرو را با استانداردهاي سال 2015 مقايسه ميکنيم زياد لوکس به نظر نميرسد. در مورد کيفيت مواد مصرف شده در کابين فقط ميتوان گفت قابل قبول است، سدانهاي لوکس رقيب نيز از سواري نرمتري برخوردارند. موتور شش سيلندر خورجيني سر و صداي زيادي دارد و اين احساس را به وجود ميآورد که راحتي رقبايش را ندارد. شايد بتوان گفت اگر يک سدان از کمپاني اينفينيتي ميخواهيد که تجهيزات بيشتري دراشته باشد، بايد به اينفينيتي Q50 نيز نگاهي بيندازيد. مد نظر قرار دادن سدانهاي لوکس ديگر نيز توصيه ميشوند. آکورا TLX مدل 2015 از تجهيزاتي پيشرفته و کابيني جادار برخوردار است، مصرف سوخت آن مناسب است و سواري نرم و راحتي دارد. آئودي A3 از نظر ابعاد از اينفينيتي Q40 کوچکتر است، ولي لوکستر و راحتتر است. بيامو سري 3 پرچمدار اين کلاس از خودروهاست و با موتورهاي مختلفي به بازار عرضه ميشود و يکي از راحتترين خودروهاي اين کلاس محسوب ميشود. در نهايت هم بايد گفت اگر همچنان ميخواهيد مشتري کمپاني اينفينتي باقي بمانيد، اينفينيتي Q50 خودرو بسيار مدرنتري است.
طراحي بدنه و امکانات رفاهي
اينفينيتي Q40 مدل 2015 يک سدان لوکس چهار درب است که پنج سرنشين را در خود جا ميدهد. اين سدان لوکس فقط در يک تيپ پايه در اختيار مشتريان قرار ميگيرد. تجهيزاتي که به صورت استاندارد براي اين تيپ پايه ارائه ميشوند عبارتند از: رينگهاي آلومينيومي 17 اينچي، چراغهاي اتوماتيک زنون، گرمکن آينههاي جانبي، دسترسي و استارت بدون کليد، کروز کنترل، کنترل آب و هواي اتوماتيک دو نقطهاي، اتصال سيستم صوتي و تلفن همراه از طريق بلوتوث، آينه الکتروکروميک، دوربين ديد عقب، سيستم صوتي مجهز به شش بلندگو و سيدي خوان، راديو ماهوارهاي و درگاه USB/iPod. چنانچه پکيج Navigation Plus را خريداري کنيد تجهيزاتي نظير GPS، سيستم گزارش ترافيک، کنترل صوتي، سيستم صوتي Bose به همراه 10 بلندگو و اتصال بلوتوث در اختيارتان قرار ميگيرند. سانروف نيز به صورت يک آپشن تکي به فروش ميرسد.
قدرت و عملکرد موتور
نيروي پيشران اينفينيتي Q40 مدل 2015 را يک موتور شش سيلندر 3.7 ليتري تأمين ميکند که ميتواند 328 اسببخار نيرو و حدود 365 نيوتنکتر گشتاور توليد کند. گيربکس هفت سرعته اتوماتيک و ديفرانسيل عقب به صورت استاندارد و سيستم چهار چرخ محرک به صورت سفارشي در اختيار خريداران قرار ميگيرد. تست سرعت در مورد اينفينيتي Q40 مدل 2015 هنوز انجام نگرفته است ولي نسخه قديمي آن يعني اينفينيتي G37 توانسته بود ظرف 5.5 ثانيه از حالت توقف به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند که در مقايسه با صفر تا صد ساير رقبا، زمان کمي محسوب ميشود. ميزان مصرف سوخت اين سدان لوکس با ديفرانسيل عقب در سيکل ترکيبي 12.44 ليتر (14.41 ليتر در شهر و 10.14 ليتر در بزرگراه) و با سيستم چهار چرخ محرک در سيکل ترکيبي 13.69 ليتر (15.21 ليتر در شهر و 10.95 ليتر در بزرگراه) برآورد شده است. در اين مورد نيز ميتوان گفت رقبا از مصرف سوخت کمتري برخوردارند.
ايمني
اينفينيتي Q40 مدل 2015 به صورت استاندارد از اين تجهيزات ايمني بهره ميبرد: ترمز ضدقفل، کنترل کشش، کنترل پايداري، دوربين ديد عقب، کيسه هواي صندليهاي جلو و کيسه هواي پردهاي. مدلهاي مجهز به چهار چرخ محرک از حالت رانندگي Snow بهره ميبرند که به راننده اجازه ميدهد روي سطوح لغزنده، واکنش گاز را تنظيم کند.
طراحي داخلي و امکانات خاص
دکمههاي کنترلي اينفينيتي Q40 کاربرپسند هستند و از مواد با کيفيت ساخته شدهاند ولي آن قدر که انتظار ميرود لوکس نيستند. ظاهراً ساير رقبا از آپشنهاي بيشتري به صورت استاندارد بهره ميبرند ولي وقتي قيمت پايينتر اينفينيتي Q40 را در نظر بگيريد، اين سدان نسبتاً جذاب به نظر ميرسد. صندليهاي جلو راحت هستند و خوب از کمر سرنشينان حمايت ميکنند.
صندليهاي جلو و عقب از فضاي سر خوبي برخوردارند، فضاي پاي صندليهاي عقب نيز بستگي به آن دارد که اين فضا را با فضاي پاي چه خودرويي مقايسه کنيد. اگر آن را با فضاي پاي آئودي A3 مقايسه کنيد که قيمت مشابهي دارد، فضاي پا بسيار زياد است ولي در مقايسه با رقباي هم قد و قواره، حرف زيادي براي گفتن ندارد. گنجايش فضاي بار به 0.38 متر مکعب ميرسد که براي خودروهاي اين کلاس، معمولي محسوب ميشود. شايد نتوانيد تجهيزات الکترونيکي پيشرفتهاي در اينفينيتي Q40 پيدا کنيد ولي دکمههاي کنترلي چيدمان بسيار خوبي دارند و دسترسي به آنها آسان است. در واقع، ترکيب دکمههاي فيزيکي و دکمههاي مجازي نمايشگر لمسي و دستههاي چند منظوره است که استفاده از راديو، تهويه مطبوع و GPS را به کار سادهاي تبديل کرده است.
تجربه رانندگي
موتور شش سيلندر 3.7 ليتري اينفينيتي Q40 بسيار قوي است و شتابي بينظير توليد ميکند. البته موتور در سرعتهاي بالا صداي زيادي توليد ميکند که چندان خوشايند نيست ولي مطمئن باشيد نيروي زياد موتور لبخند رضايت را به چهره شما خواهد آورد. هندلينگ نيز عالي است و باعث ميشود اين سدان لوکس پيچها را با قدرت و دقت پشت سر بگذارد. اين خودرو هنگام عبور از جادههاي ناهموار و پر دستانداز آرام و متين باقي ميماند ولي باز هم سواري رقبا در اين گونه موارد نرمتر است. ممکن است برخي افراد از فقدان گيربکس دستي ناراضي باشند ولي بايد گفت گيربکس هفت سرعته اتوماتيک نيز بدون عيب و نقص است و هنگامي که روي حالت دستي تنظيم شود، از طريق پدل شيفترها ميتوان تعويض دندههايي نرم و سريع داشت. دنده معکوس کشيدن نيز بسيار سريع و نرم صورت ميگيرد و گيربکس با دور موتور هماهنگي کاملي دارد. گفتني لست هنگام شتابگيري، حتي اگر حالت Drive فعال شده باشد، تعويض دندهها آنقدرها که از خودرويي در اين کلاس انتظار ميرود نرم نيستند.