نماد آخرین خبر

نوجوان کُره ای در برابر ژرمن میانسال!/ «هیوندای سانتافه DM صفر‌کیلومتر بخریم یا ب‌ام‌و X۳ دست‌دوم»

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
عصر خودرو/ ترديد در انتخاب از جذاب‌ترين دردسرهاي زندگي لوکس و مرفه است! در واقع اگر براي انتخاب و خريد يک جسم بودجه‌اي محدود داشته باشيد، گزينه‌هاي شما نيز محدود و تصميم‌گيري شما راحت‌تر خواهد بود. اما تصور کنيد قصد خريد يک شاسي‌بلند لوکس با بودجه ۲۰۰ ميليون تومان را داشته باشيد. در اين بازار گزينه‌هاي مختلفي در کلاس‌هاي کراس اوورهاي کوچک و بزرگ، شاسي‌بلندهاي ميان‌وزن و يا حتي فول‌سايزهايي همچون تويوتا لندکروزر سري۱۰۰ پيش روي شما قرار مي‌گيرد که در اين بين نمونه‌هاي دست دوم و کارکرده از خودروهاي متنوع قابل خريداري هستند. با نيم‌نگاهي به آمار فروش و واردات خودروها، به اهميت و محبوبيت هيونداي سانتافه نسل سوم (DM) در بازار ايران پي خواهيد برد؛ خودرويي که با امکانات و ظاهر مناسب و همچنين استهلاک پايين توانست از رکورد برادر پيشين خود يعني هيونداي سانتافه CM بگذرد و به سکه بازار اين روزها تبديل شود! و در مقابل آن، ب‌ام‌و ايکس3 نسل اول (E83) بعد از فيس‌ليفت را داريم که اين روزها با بودجه 200 ميليون تومان مي‌توان يک نمونه 2010 فول آپشن با کارکرد نه‌چندان بالاي آن را خريداري کرد. در واقع اينجا به همان پارامتر اضافه بحث خريد خودرو مي‌رسيم! دست دوم يا کارکرده؟! زيبايي يا اصالت؟! بايد کلاه خود را قاضي کنيد و از بين چهره مدرن و پرستيژ بالا يکي را انتخاب کنيد. اگرچه که نسل جديد هيونداي سانتافه با بهره‌گيري از خط‌مشي طراحي جديد اين برند، پيشرفت قابل توجهي نسبت به نسل CM داشته، اما شک نداشته باشيد هرچقدر هم طراحي اين خودرو جذاب باشد، باز هم لوگوي BMW قرار گرفته در جاي جاي X3، پرستيژ بالاتري براي شما در پي خواهد داشت. در واقع X3 هرچند قديمي‌تر با چراغ‌هاي Angle light دوار جلو و جلوپنجره کليوي، يک روح آلماني و بااصالت را به شما عرضه مي‌کند که اگر به دنبال اصالت باشيد، اغواگرتر به نظر مي‌رسد. هرچند که سانتافه DM فربه‌تر و مدرن‌تر، شايد در ديد عموم و مردمي که چندان رابطه‌اي با بحث خودرو نداشته باشند، زيباتر به نظر برسد. در واقع هيونداي سانتافه/IX45 در نمونه ساده با فاصله محورهاي کوتاه، در حدود 13 سانتي‌متر از X3 بلندتر است که اين موضوع در کنار ارتفاع و عرض بلندتر، هيبت بيشتري را به نمايش مي‌گذارد. هر دو خودرو با رينگ‌هاي آلومينيومي با سايزهاي 16 الي 18 اينچ به بازار عرضه شده‌اند و هر دو خودرو از 3 نوع سقف فلزي بسته، سانروف و پانوراما بهره مي‌برند که در صورت استفاده از گزينه سوم، ظاهر اسپرت‌تر و جذاب‌تري به نمايش مي‌گذارند. در هر دو خودرو رنگ سفيد بيش از رنگ‌هاي ديگر طرفدار دارد اما شما مي‌توانيد براي X3 پکيج اسپرت M پاور يا AC اشنايتزر را نيز انتخاب کنيد که وجود همين کيت‌هاي بدنه استاندارد، يک پوئن مثبت براي رقيب آلماني سانتافه به شمار مي‌رود. کابين‌ها با دو رويکرد متفاوت! طراحي کابين محصولات ب‌ام‌و‌هاي مدرن اصولا يک خط‌مشي کاملا پيوسته و مشابه را طي مي‌کنند که اين موضوع چيزي شبيه به همان اصالت جلوپنجره کليوي‌ محسوب مي‌شود. کابين ايکس3 در سال 2003 و در زمان مديريت کريس بنگل بر سر دپارتمان طراحي ب‌ام‌و خلق شد و اگرچه که ظاهري بسيار ساده دارد اما از ارگونومي بسيار خوبي برخوردار است. يک غربيلک سه‌شاخه اسپرت و يک کنسول ساده که به سمت راننده متمايل شده تمام چيزي است که در پشت فرمان اين خودرو مي‌بينيد. کابين خودرو با چرم، پلاستيک فشرده مرغوب و طرح چوبي براي تريم‌هاي اجزاي مختلف پوشيده شده که اين اجزا با نورپردازي (MoodLight) قرمز‌رنگ مشهور ب‌ام‌و مزين مي‌شود. در مقابل، کابين بسيار زيبا و دوست‌داشتني سانتافه نسل سوم را داريم که با خطوط شکسته و حجم‌هاي مدرن، در انبوهي از چرم مصنوعي و طرح چوب (يا يک تريم براق ديگر) و پلاستيک فشرده نه چندان با کيفيت شکل گرفته و هيونداي نورپردازي آبي رنگ را براي آن در نظر گرفته است. در کابين سانتافه نيز ارگونومي تا حد خوبي رعايت شده و فضاي داخلي با توجه به جثه بزرگ‌تر، بسيار خوب است. سانتافه در فول‌ترين حالت از 5 گرمکن و 2 سرد‌کن، سيستم صوتي اينفينيتي به همراه LCD بيزنس فابريک و بزرگ سفارشي، سقف پانوراما، سنسور باران و روشنايي، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، کروز کنترل، سه‌حالت عملکرد فرمان، آينه‌هاي الکتروکروميک، تنظيم و باز و بست برقي آينه‌ها، سنسور پارک، پارک اتوماتيک (در نمونه‌هاي 2016) و... بهره مي‌برد؛ اين در حالي است که سطح امکانات X3 تا حدودي پايين‌تر بوده و اين کمبود به دليل اختلاف سن و سال اين دو خودروست. ديناميک يا اکونومي؟! ب‌ام‌و ايکس3 نسل اول با 2 پيشرانه 2.5i و 3.0i به بازار ايران راه پيدا کرد که در اين مطلب بالاترين نسخه آن يعني 3.0i که از پيشرانه‌اي مشترک با 630i ،‌530i و... بهره مي‌برد را معيار قرار داده‌ايم. در مقابل تقريبا 90 درصد از هيونداي سانتافه‌هاي موجود در بازار از پيشرانه 2.4 ليتري MPI با نهايت قدرت 170 اسب بخار، يعني در حدود 100 واحد کمتر از X3 بهره مي‌برند که با توجه به 6 دنده و دو‌ديفرانسيل‌بودن هر دوي آنها، مطمئنا X3 از قابليت‌هاي ديناميکي بالاتر و سانتافه از استهلاک پايين‌تري برخوردار است. اما در هنگام خريد ايکس3 دست دوم حتما توجه داشته باشيد که مالک يا مالکين گذشته، سرويس‌هاي دوره‌اي خودرو را به طور مرتب و اصولي انجام داده باشند و شما نيز همين رويه را پيش بگيريد. در واقع در صورت عدم رعايت زمان‌بندي سرويس‌ها، استفاده از قطعات نامرغوب و همچنين اعمال فشار بيش از حد و غير‌اصولي به موتور و گيربکس محصولات ب‌ام‌و، درگير استهلاک بالايي خواهيد شد که لذت رانندگي و تملک آن را از شما سلب خواهد کرد. هرچند که تمامي سرويس‌ها و تعميرات X3 بسيار گران‌تر از سانتافه آب مي‌خورد! براي مثال، يک تعويض روغن 100 هزار توماني سانتافه، براي ايکس3 در حدود 300 هزار تومان هزينه به دنبال دارد! البته اين موضوع نيز به همان بحث پرستيژ باز‌مي‌گردد! کسي که خودروي لوکس مي‌خواهد، بايد طبق همان پرستيژ نيز هزينه کند!