نماد آخرین خبر

گذر زمان بر هایپرکارها، «پورشه 959» در برابر «پورشه 918 اسپایدر»

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ اگر به وضعيت صنعت از دوره‌ي رياست جمهوري رونالد ريگان در آمريکا تا به امروز دقت کنيم مي‌بينيم که گذر زمان همه‌چيز را تغيير داده است و اسباب لوکس گران‌تر و گران‌تر شده‌اند. درواقع ما براي اين بررسي خودرويي، يک سوپراسپرت دهه‌ي 80 ميلادي را به خيابان‌هاي ميامي کشانديم، پورشه 959 سال 1987 با کارکرد پايين که کمتر کسي سوار آن شده است. اين خودرو که الهه‌ي سوپراسپرت‌هاست هرگز به‌صورت رسمي در آمريکا به فروش نرسيد اما عرضه‌ي اين خودرو در دنياي خودروهاي سطح بالا در جهان مثل يک زمين‌لرزه بود. به نظر من اين خودرو مهندسي معکوس يک فضاپيما بود، معادل هواپيماي جاسوسي SR-71 بلکبرد در دنياي خودرو. خودرويي ساخته‌شده از آلومينيوم و پلاستيک تقويت‌شده از جنس جليقه‌هاي ضدگلوله که به پيشرانه‌ي شش سيلندر خطي مجهز شده است. پيشرانه‌اي که همراه با توربوشارژ، خنک‌کننده مايع سرسيلندر و ايرکولر سيلندرها 444 اسب بخار نيرو توليد مي‌کرد. در نظر داشته باشيد که اين ميزان قدرت دو برابر نيروي 911 هاي توليدي آن زمان بود. پورشه 959 برخلاف خودروي خونين F40 فراري تمام چرخ متحرک بود. سيستم انتقال نيروي AWD اين خودرو مثل ساير سيستم‌هاي انتقال نيروي قديمي آن زمان نبود، اين سيستم پيشرفته قابليت برنامه‌ريزي و تنظيم داشت. درواقع شرايط رانندگي فراتر از درک راننده بود و خودرو خودش وضعيت چهارچرخ را مطابق با شرايط انتخاب مي‌کرد. در آن زمان اين تکنولوژي و قدرت محاسبات پيشرفته‌تر از کومودور 64 بود. ارتفاع 959 قابل تنظيم بود و وضعيت کمک‌فنرها هم در سه حالت از داخل کابين تنظيم مي‌شد. گيربکس اين خودرو شش دنده‌ي روبه‌جلو داشت که اولين دنده‌ي آن G ناميده مي‌شد که به کلمه‌ي زمين اشاره داشت. پره‌هاي توخالي منيزيمي اين خودرو، حفره‌هاي هواي تايرها را بررسي مي‌کرد و با اندازه‌گيري فشار تايرها مي‌توانست وضعيت ترک خوردن يا سالم بودن آن را اعلام کند. جالب اين‌که 959 در آن زمان دور با استفاده از سيستم دنلاک مي‌توانست با کمترين فشار هوا در تاير و چرخ پنچر در سرعت‌هاي متوسط حرکت کند! طراحي 959 ترکيبي از طراحي 911 و يک خودروي مسابقه‌اي است که به طرز شگفت‌انگيزي خوب از آب درآمده است. خودرويي که با طراحي بيروني ساده در تکنولوژي پيشرو بود و از خودروي افسانه‌اي کانتاش لامبورگيني سريع‌تر بود. شايد پيامبر بهترين لقبي باشد که مي‌توان بکار برد. پيامبري براي صنعت خودرو که معجزه‌هاي آن دو توربوشارژر، کنترل کمک‌فنرهاي تطبيقي، سيستم انتقال قدرت AWD و پره‌هاي توخالي رينگ بودند. نرخ جرائم در شهر ميامي بسيار بالاست و اين شهر عنوان پايتخت قتل در آمريکا را از آن خود کرده است. تجارت غيرقانوني مواد مخدر ثروت‌هاي پوچي را وارد منطقه کرده است از برخي جهات اين ويژگي به نفع بنگاه‌هاي معاملات وسايل نقليه است به‌طوري‌که پول زيادي براي خريدوفروش خودروهاي سطح بالا، اسکله‌ها و قايق‌ها در گردش است. درهرحال از هدف دور نشويم، منظور از بيان اين شرايط نشان دادن نقش پول مواد مخدر در وسايل نقليه سطح شهر بود. حال به سراغ نسخه مدرن 959 مي‌رويم پورشه 918 پلاگين هيبريد اسپايدر. اين مدل درست مثل شهر ميامي بزرگ‌تر و جذاب‌تر از مدل قديمي است. اين دو خودرو نه‌تنها با يک نشان مشترک بلکه با يک اصول مشترک ساخته شده‌اند. 918 يک نمونه‌ي برتر تکنولوژيکي برتر به همان سبک و سياق پورشه 959 است. 918 با باتري‌ها و موتورهاي الکتريکي‌اش درست مثل سيستم AWD در 959 تکنولوژي جديدي را وارد دنياي سوپراسپرت‌ها کرده است. پورشه 918 با ساختار فيبر کربني همان ترکيب فلزهاي سبک و پيچيده 959 را تکرار کرده است. هر دو خودرو نه براي مسابقه بلکه با صندلي‌هاي سرنشين و سيستم استريو براي خيابان‌ها طراحي شده‌اند. هر دو خودرو که شاهکارهاي اين صنعت هستند با استفاده از تکنولوژي عملکردي جادويي را رقم مي‌زنند. شتاب صفر تا 96 کيلومتر بر ساعت 2.2 ثانيه‌اي 918 جا پاي صفر تا 96 کيلومتر بر ساعت 3.6 ثانيه‌اي 959 گذاشته است. شتابي که ناممکن به نظر مي‌رسد. ارتباط جديدترين سوپر اسپرت پورشه يعني 918 با استايل اسپرت مسابقه‌اي و کاليپرهاي ترمز سبز اسيدي پرزرق‌وبرقش با بناي اصلي 911 به کمترين حد خود رسيده است. در شهر ميامي که سوپراسپرت‌ها به‌وفور ديده مي‌شوند توجه مردم به اين خودرو جالب بود به‌طوري که در مدت تست دوروزه‌ي اين خودرو افراد زيادي با دوربين موبايل خود از اين خودرو عکس مي‌گرفتند. البته شايد دليل اين جلب توجه رفتار ما و تخت گاز با صداي مهيب موتور 4.6 ليتري در حين بررسي بود. تنها واژه‌اي که درخور تعريف کردن پيشرانه اين خودرو محسوب مي‌شود انفجار قدرت است. در هر زمان، هر حالت و هر جا با فشردن پدال گاز هيچ سروصداي اضافه‌اي از موتور شنيده نمي‌شود و در فاصله يک ميلي‌ثانيه گيربکس دو کلاچه اين خودرو قدرت را مثل يک ديناميت منفجر مي‌کند. بايد از کنار اين خودرو گذر کنيد تا بفهميد چه اتفاقي مي‌افتد و چه صداي خشن و بي‌واسطه‌اي از موتور خارج مي‌شود. صدا در پيشرانه هرکسي را مبهوت اين انفجارهاي متناوب مي‌کند. باوجود ريشه‌ي يکسان، 959 يک خودروي متفاوت است. با توجه به واکنش نه‌چندان دل‌چسب مردم خيابان به اين خودرو، براي جوانان بي‌توجه امروز اين خودرو نه يک خودروي ترسناک بلکه يک پورشه 911 با کيت بدنه‌ي استادانه است. اين خودروي شخصي که چندان قديمي هم نيست با قيمتي نزديک به 1 ميليون دلار بيشتر از اين‌ها ارزش توجه دارد. بدون قصد اهانت به 959، رانندگي با آن بيشتر شبيه به رانندگي با يک 911 قديمي است. اين خودرو با چرم داخلي متاليک، قطعات کابين متناسب و ميدان ديد خوب مطمئناً يک سر و گردن بالاتر از سوپراسپرت‌هاي دهه‌ي 80 بوده است. البته حالا سوپراسپرت‌هاي زيادي اين فضا را بهتر کرده‌اند به‌طوري‌که انگار تکنولوژي‌هاي 30 ساله‌ي اين خودرو ديگر رنگي از دنياي ديجيتال ندارند. توليد و انتقال قدرت در اين خودرو با مکانيسم آن دوره طراحي شده و با افزايش دور موتور، قدرت افزايش پيدا مي‌کند و به پيک بالا مي‌رسد. شايد کسي فکرش را نمي‌کرد اما توربوشارژ متوالي 959 هم با مقداري تأخير همراه شده بود. توربوي 959 در دورهاي بالاتر از 4000 دور بر دقيقه خودش را نشان مي‌دهد. رويه‌اي که ديگر در 918 مدرن ديده نمي‌شود. 959 در يک جمله يک خودروي خوب با فرمانپذيري مناسب بود که سيستم فرمانپذيري آن نسبت به سيستم‌هاي جديد در سطح بالايي قرار مي‌گرفت. برخلاف صداي موتور تقويت‌شده و مصنوعي خودروهاي امروز، صداي غرش موتور 959 با افزايش دور و سرعت افزايش مي‌يابد. صندلي‌هاي اين خودرو هم به طرز خارق‌العاده‌اي بهتر و راحت‌تر از صندلي‌هاي با رنگ و لعاب مسابقه‌اي 918 است. به غير از وسايل و کنترلرهاي منحصربه‌فرد خودرو همان‌طور که گفتيم با طراحي کابين مشابه با 911 هاي قديمي مواجه هستيم که اين شباهت هم بيشتر از همه از وسواس بيش‌ازحد در تلاش براي طراحي جذاب و محل قرارگيري تجهيزات کابين نشأت گرفته است. پدال ترمز اين خودرو بدون نقص است اما کمي با خودروهاي جديد فرق دارد. اين پدال به‌قدري سفت است که اگر فقط با خودروهاي دهه‌ي جديد رانندگي کرده باشيد احساس مي‌کنيد که مشکلي در اين سيستم به وجود آمده است. شايد در خيابان 959 به‌اندازه‌ي 918 توجه افراد را جلب نکرد اما کساني که 959 را مي‌شناختند همه‌چيز را در مورد اين خودرو مي‌دانستند و پيش خود مي‌گفتند “هيچ‌وقت فکر نمي‌کردم که بتوانم يکي از اين خودروها را در عمر خود ببينم!” بيشتر اين افراد سني بين 40 تا 45 سال داشتند و به نظر مي‌رسيد که پورشه 959، خودروي رؤياهاي نوجواني‌شان بوده است. چرا بايد از بي‌توجهي جوانان امروز به پورشه 959 خرده بگيريم؟ جوانان امروز هم درست مثل جوانان دهه‌ي 80 ميلادي، سوپراسپرت زمان خود يعني پورشه 918 را بيش‌تر مي‌پسندد و روياي رانندگي با آن را در سر مي‌پرورانند. شايد در سال 2040 فرزندان جوانان امروز هم پورشه 918 قديمي را ناديده بگيرند و به هايپرکار آن عصر پورشه عشق بورزند. و در آخر اين همان چيزي است که بايد باشد. يک خودرو فقط براي مدتي مي‌تواند در قله‌ي تکنولوژي بماند. هايپرکارهاي قديمي در جاده‌ي پيشرفت تکنولوژي به حسرتي براي مردان پيرتر تبديل مي‌شوند. مرداني که در سنين جواني عاشق چنين خودروهاي جذابي شده بودند. بخشي از وجود ما اميدوار است که در سال 2040 ديگر 918-اي در کار نباشد. چرا که هايپرکارها بيش از ساير خودروها به زمان وابسته‌اند و تا زماني که هايپر هستند با لبه‌هاي تيز و قطعات منحصربه‌فردشان جذاب‌اند. وصيت‌نامه‌ي هايپرکارها اين است که تا زماني که قلبشان مي‌تپد بايد از نهايت سرعت آن‌ها لذت برد چراکه با گذر زمان در پشت اجساد زيبايشان مدفون مي‌شوند. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar