ايران جيب/ خريد خودرو و انتخاب گزينه مناسب هميشه به سليقه افراد بستگي دارد. هر چقدر هم که يک خودرو در تراز فني خوبي باشد، آخر سر سليقه خريدار است که ملاک قرار ميگيرد. منشا اين سليقه و جذب آن، ميتواند پارامترهاي بسياري باشد. مسلما اين روزها جذابيت و زيبايي يکي از ملاکهاي مهم در خريد است. براي همين است که در بازار ما چينيها رشد خوبي دارند و با مشخصات فني نهچندان پايدار و جذاب، ظاهر جذاب و زيبا را رعايت کرده و سهم خوبي را از بازار ايرانيان گرفتهاند.
از طرف ديگر اکثر مردم و خريداران خودرو قبول دارند که اصالت خودرو عمر مهمي در انتخاب يک خودرو خوب است. در اين ميان ژاپنيها با اصالت کافي در بازار ما حضور دارند. ولي هميشه در مورد اکثر ژاپنيها اين مساله صادق است که در کنار کارايي و استهلاک خوب، محصولات خاص با طراحي ويژه به بازار ارائه نميدهند. چند سالي است کرهايها بازار خودرو را قبضه کردهاند. آنها خودروهايي با طراحي خاص و جذاب به بازار ارائه ميدهند که روي کاغذ امکانات بسيار مناسبي را در باطن خود جاي دادهاند. ولي شايد زمان آن رسيده باشد که يک اصيل ژاپني تعبير خاص بودن را در سطحي از کمال به بازار جهاني و ايران معرفي کند. خودرويي که باب ميل اين روزهاي بازار است و در رده شاسيبلندها جاي ميگيرد. خودرويي که برندي اصيل دارد و پارامترهاي خوبي را در خود جاي داده است؛ خودرويي که خاص بودن را با زبان ميتسوبيشي بيان ميکند. امروز زمان آن فرارسيده است تا اتولندر 2016 قد علم کند و پيامي از سرزمين آفتاب تابان به کرهايها بدهد.
وقتي با اتولندر هم مسير ميشويد
شرکت آرين موتور روز شنبه، پنجم دي 94، برنامهاي را تدارک ديد تا خودرونويسان نگرشي از اتولندر 2016 را در بررسي ميداني بدست آورند. از اين رو در مجتمع خدماتي البرز گرد هم آمديم و بررسي را در شمالشرق تهران آغاز کرديم. اولين گام، پيدا کردن تفاوتهاي نسخه 2016 فيسليفت با مدلهاي 2014 و 2015 بود. در نگاه اول اتاق خودرو تفاوتي نکرده و همچنان ثابت است. ولي طراحي در بخش جلو و عقب تغيير کرده است. چراغهاي جلو، سپر جلو، چراغ عقب و فرم سپر عقب تغيير کرده و با ظاهري جذاب ارائه شده است. کرومکاري روي سپر جلو جذابيت خاصي به اين خودرو داده و باعث شده اصالتي ژاپني را در بطن نگاه مشتري القا کند. چراغهاي جلو از زنون ثابت به HID تبديل شده و به چرخش چراغهاي جلو مجهز شده است. چراغهاي عقب هم فرم خطي زيبايي به خود گرفته و به نور LED طيفي مجهز شده است. چراغشور جلو هم از امکاناتي خوبي است که با تغيير فرم ظاهري از مدل 2015 به 2016 به ارث رسيده است. چراغهاي جلو به نور روشنايي روز مجهز شده است که با خطي سفيد قسمتي از چراغهاي جلو را پوشش ميدهد و در ترکيبي کلي با کرومکاري روي سپر جذابيت خاصي را به خودرو ميدهد. يکي از معايبي که از نماي کلي اوتلندر جديد ميتوان گرفت، فرم کرومکاري روي سپر جلو است که باعث شده، جلوترين قسمت خودرو با نمايي کرومکاري باشد و با توجه به نبود سنسور پارک جلو، امکان دارد در اوايل رانندگي، اين تزيين زيبا را دچار آسيب کنيد و به رخ خودرو صدمه بزنيد. روي درهاي خودرو، ضربهگير با حالت جديد طراحي شده و در نسخه هفت نفره خودرو، دور شيشهها با قابي کرومکاري پوشيده شده است. همچنين در اين مدل روفبار خودرو رنگي نقرهاي دارد که جذابيتي خوبي را به نسخههاي با رنگ متضاد ميدهد. در نسخه پنج نفره خودرو، کرومکاري دستگيره و دور شيشه وجود ندارد و روف بار همرنگ خودرو طراحي شده است. از جمله تفاوتهاي نسخه پنج نفره با مدل هفت نفره، به جز ظاهر بيروني ميتوان به نبود ساب، آمپلي فاير و دو باند در نسخه پنج نفره اشاره کرد. همچنين تودوزي اين نسخه مشکي بوده و به آينه تاشو هم مجهز است که در مدل هفت نفره وجود ندارد. رينگهاي نسخه 2016 سايز 18 اينچي را دارد که به شکل آلياژي و تراشکاري شده توليد ميشود.
بعد از بررسي کلي داخل خودرو مسيري را براي داشتن نگاهي اجمالي در خصوص اتولندر 2016، پيموديم. قبل از هر چيز بايد گفت روي کاغذ تفاوتي را بين مدل 2015 و 2016 نميتوانيد پيدا کنيد. ولي به محض سوار شدن ميتوانيد احساس کنيد که گويا گيربکس CVT با تغييراتي همراه بوده است. مدل 2016 اوتلندر به گيربکس CVT تيپ C مجهز است که حدود 30 کيلوگرم از مدلهاي قبلي سبکتر است. اين گيربکس حاصل همکاري نيسان با ميتسوبيشي بوده که با در نظرگيري ضرايب بهتر، کشش و چالاکي بيشتري را نسبت به مدلهاي قبل به خودرو داده است. موتور خودرو، همچنان 4/2 ليتري چهار سيلندر است که 170 اسب بخار قدرت توليد ميکند و با توجه به گيربکس بهتر، هماهنگي مناسبي را با اتاق احساس ميکنيد. سيستم چهار چرخ محرک اين خودرو با دکمهاي به دستهدنده و ترمز دستي کنترل ميشود و ميتوان حالت اتوماتيک يا دفلاک را بدين شکل کنترل کرد. در طراحي داخلي از تزئينات چوبي استفاده شده که زيبايي خوبي را به خودرو داده است. همچنين بخشي از فرمان حالت آبکاري مشکي دارد که حس اسپرت آن با دندههاي پشت فرمان تکميل ميشود. صفحه نمايشگر اطلاعات خودرو هم نسبت به نسخه قبل بزرگتر شده است و بين دو محفظه عقربهاي صفحه کيلومتر قرار دارد. صندلي راننده در هشت جهت قابل تنظيم بوده و صندليهاي جلو به گرمکن و تهويه مجهز هستند. سنسور نور و باران هم در خودرو به صورت پايه وجود دارد که جزو امکانات رايج و خوب هر ماشين 200 ميليون توماني محسوب ميشود. سانروف خودرو به رديف جلو خودرو محدود شده و چندان بزرگ طراحي نشده است. سيستم صوتي نسبت به نسل قبل، صفحه نمايشگر بزرگتري دارد و به صورت تاشوي برقي قابليت قرار دادن ديسک و مموري را فراهم کرده است. سيستم تهويه زير مانيتور قرار دارد و به صورت دوگانه اتوماتيک قابل تنظيم بوده و نمايشگر مختص خود را در ميان دکمه جا داده است. اوتلندر به استارت دکمه مجهز بوده و در صندوق خودرو به صورت برقي طراحي شده است که قابليت باز شدن به صورت دستي را دارد. دريچههاي هوا به شکل نامتوازن در داخل خودرو قرار گرفته که شکلي خاص را به اتاق اتلندر داده است. يکي از معايب طراحي داخلي اوتلندر، نبود دريچهها براي پخش باد روي صورت سرنشينان عقب است. پخش باد در قسمت عقب خودرو از طريق کف اتاق صورت ميگيرد که دريچههاي آن زير صندليهاي جلو قرار دارد. تنظيمات کروزکنترل در سمت راست فرمان و تنظيمات سيستم صوتي در سمت چپ آن جايگيري شده است.
وقتي با اوتلندر شروع به حرکت کرديم، اولين نکته مثبت صداي کم موتور و تقريبا بيسروصدايي گيربکس بود. گيربکس به شکل خوبي عمل ميکرد و آن خنگي و تاخير CVTهاي رايج در آن کمتر ديده ميشد. وقتي در حال D گيربکس هستيد، ميتوانيد با فشردن پدالهاي پشت فرمان، به حالت تعويض دستي گيربکس برويد و شرايط دنده را به دلخواه انتخاب کنيد. طبق اصول گيربکسهاي CVT نميتوانند حالت تعويض دستي را به شکل يک گيربکس اتوماتيک معمولي القا دهند و هميشه با ناله کردنهايي همراه است. ولي اين مسئله تا حد زيادي در گيربکس تيپ C حل شده است و با قرار دادن آن در حالت دستي، ميتوان روي اوتلندر 2016 در شتابگيري و سبقت گرفتن حساب کرد. با نگهداشتن چند ثانيهاي پدال سمت راست هم ميتوانيد از حالت دستي خارج شويد و به شکل تماماتوماتيک گيربکس رانندگي کنيد. فرمان خودرو برقي است و واکنش خوبي نسبت به سرعت دارد. به شکلي که در هر سرعتي ميتوان سطحي از عملکرد و سفتي فرمان را در آن احساس کرد. البته تکانهاي خودرو تا حد معقولي به اتاق منتقل ميشود. ولي ويژگي اين ژاپني اصيل آن جا مشخص ميشود که اين تکانها بدون سر و صدا به اتاق ميرسد. سيستم کنترل شروع حرکت به خوبي در خودرو کار ميکرد و با پدال خودرو قابل کنترل بود. در برخي پيچها شاهد آن بوديم که تعادل خودرو با پنج سرنشين به هم نميخورد و تقريبا سيستم کنترل پايداري به صورت نامحسوس وارد عمل ميشد. مسئلهاي که در شاسيبلندها بسيار رايج است، سخت کنترل کردن خودرو در شرايط اضطراري بوده که در يک شيب اين مسئله را بررسي کرديم. با ترمزگيري شاهد بوديم که خودرو با فرمان هماهنگ است، ولي تا حدي دماغه خودرو از کنترل خارج ميشود و به سمت پايين افت ميکند. وقتي بحث ايمني ميشود، اوتلندر 2016 به شکلي ظاهر ميشود که تعريفي خوب از امنيت را تداعي ميکند. به جز سيستمهاي نامبرده که در بررسي به آن اشاره کرديم، اين خودرو به هفت کيسه هوا که شامل ايربگ زانو راننده هم ميشود مجهز شده است تا بتواند پنج ستاره ايمني Euro Ncap را دريافت کند.
نتيجهگيري کلي از بررسي دو ساعته و مختصر ما از اوتلندر 2016 اين است که اين خودرو به مراتب ميتواند از برخي رقباي کرهاي در جاده راحتتر و جذابتر ظاهر شود. همچنين کيفيت کار شده در اين خودرو، فاصلهاي را بين اوتلندر و کرهايهاي حاضر بازار ايجاده ميکند. اگر واقعبين باشيم، رديف سوم اين خودرو بيشتر مناسب کودکان طراحي شده، پس بهتر است اوتلندر را با فضاي صندوق بيشتر بشناسيد تا يک خودروي هفت نفره.با توجه به اينکه شرکت آرين موتور براي اوتلندر 2016 گارانتي پنج ساله يا 150 هزار کيلومتر ارائه ميدهد، ميتوان تضميني واقعي را براي کيفيت اين خودرو دانست. در نگاه اول نميتوان اختلاف قيمت بين اوتلندر 2015 و 2016 را درک کرد و بهاي 201 ميليوني را براي آن مناسب دانست. ولي بعد از برخورد از نوع نزديک ميتوان فهميد که اوتلندر در صورت معرفي خوب به بازار ميتواند تهديدي براي بازار سانتافه و سورنتو 2016 ايجاد کند.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar