نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ 20 هزار کیلومتر با دنا

منبع
دنده
بروزرسانی
ماشین شناس/ 20 هزار کیلومتر با دنا
دنده/ بنده هشت ماهي است خودروي دنا رو دارم؛ گرچه خودرويي است که در بين خودروهاي ملي به لحاظ زيبايي رقيبي ندارد و مي تواند يک نقطه شروع خوب براي توليد طراحان داخلي باشد؛ اما خالي از ايراد و اشکال نيست. ذيلا به اصلي ترين ايرادات اين خودرواعم از طراحي و فني اشاره مي کنم: 1. جدي ترين مشکل اين خودرو ناهماهنگي گيربوکسي است که در کنار موتور آن قرار گرفته است. همان طور که مي دانيد موتور اين خودرو EF7 آلماني است و گيربوکس آن همان گيربوکس 405 با پوسته 206 است که براي موتورهاي XU7 طراحي شده بود. نتيجه اين ناهماهنگي ضريب دنده هاي نامعقول است به طوري که اگر راننده اي حساس بر روي دور موتور باشيد و نخواهيد دور موتور را از 3000 بالا ببريد نهايت سرعت به دست آمده در دنده 4 معادل با 80 کيلومتر است و قطعا براي رسيدن به سرعت 100 بايد با دورهايبالاتر به موتور تحميل فشار نماييد. 2. طراحي خودرو اساسا ارگونوميک نيست و هم چنان مشکل ديدراننده در اثر ستون جلويي سمند دراين خودرو به همان ميزان قبلي باقي است. همچنين علي رغم بهره مندي از پلت فرم سمند؛ در فضاي سرنشينان عقب شاهد فضايي تنگ همچون 206 هستيم. ناراحت کننده تر از موارد فوق فاصله بسيار اندک فرمان با صندلي راننده است که با حذف بسيارتعجب برانگيز دکمه الاکلنگي کفي صندلي راننده توسط کارخانه (!!!) اين مشکل دوچندان شده است به طوري که هم سوار شدن و هم پياده شدن حتي براي راننده هاي با قد متوسط دشوار شده است. 3. مشکل بعدي جنس خشک و نامرغوب داشبورد است که به سرعت در فصل زمستان منجر به ايجاد صداهاي اضافي در خودرو مي شود. 4- به نظر من آينه ها کوچک هستند 5- فرمان مانع از ديدن پشت آمپر خودرو مي شود 6- مشکل آخر که از جمله عجايب خودرو سازي در کشورمان است استفاده از جنس آهن براي طراحي قسمتي از خودرو است که دقيقا بالاي راديات خودرو قرار دارد و محل اتصال چراغ هاي جلو و جلوبندي خودرو است و به سرعت داغ مي شود و حرارت آن در روزهاي خصوصا گرم شديدا از بيرون کاپوت هم محسوس است. شايد اگر راديات بسيارپرگنجايش دنا و قدرت عالي فن نباشد منجر به جوش اوردن شود و واقعا راديات و فن دنا از جمله محاسن آن است. (*) از جمله مواردي که بسيار توسط منتقدين تکرار مي شود و اساسا تجربه 20000 کيلومتر رانندگي بنده خلافش را ثابت کرده است ايراداتي است که بعضا به موتور EF7 طرح مي شود. از منظر بنده مصرف کننده اين موتور بسيار عالي تر و کارآمدتر از موتور XU7 و حتي XUM است و شتابش به ميزان قابل توجهي با دو موتور مزبور متفاوت است. (**) تا زماني که مشکل گيربوکس دنا حل نشود استفاده از موتور توربو هيچ مشکلي را حل نخواهد کرد و به هيچ وجه مزيت محسوب نخواهد شد؛ زيرا گيربوکس حاضر در انتقال قدرت 114 اسب بخاري (اگر اشتباه نکنم)توليد شده توسط موتورهاي EF7 معمولي به سر چرخ ها چندان موفق نيست چه بماند به قدرت 154 اسب بخاري موتورهاي توربو با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar