مجله ماشين/ ملاقات با يک مرسدس بنز يا ب ام و شايد هيجانانگيز باشد، اما با حس و حال ديدن يک خودروي سوپر اسپرت قرمز رنگ ايتاليايي قابل قياس نيست! فراري کاليفرنيا که بر پايه مدل مارانللو طراحي شده و شباهت عجيبي با فراري کلاسيک، دينو دارد، در سال 2008 در پاريس رونمايي شد. هدف از توليد ارزان قيمت ترين ساخته فراري، راضي نگاه داشتن آن دسته از عاشقان سينه چاک فراري بود که به صورت روزمره در شهر تردد داشتند و براي آنها رم کردن اسبهاي سرکشي چون مدل F430 اسطورهاي در ترافيکهاي سنگين شهري عذاب آور بود.
در يک عصر زيباي روز جمعه با اين فراري روبرو شدم. در نماي روبهرو، شايد جذابترين نکته همان رنگ قرمز آن باشد. ورودي هواي جلو به شکل لبخندي مضحک و به همراه چراغهاي لوبيا شکل، کمي طراحي اتومبيل را قديمي جلوه ميدهد. کاليفرنيا ابهت برادران بزرگتر خود، 458 و يا انزو و لافراري را ندارد، ولي توسط يک شرکت معتبر به نام پينين فارينا طراحي شده، گرچه شايد ظاهر آن کمي قديمي شده باشد، اما اين نکته را بايد در نظر گرفت که ورود اين خودرو در سال 2008 کولاکي به پا کرد و با قيمت مناسب و حتي کمتر از يک ساعت لوکس فراري، بسياري از 911 سواران را به سمت فراري کشاند.
کمي به چراغهاي جلو اين اتومبيل دقت کنيد. شايد ساده به نظر برسد، اما در داخل، دنيايي از هنر موج ميزند. علاوه بر نماد اسب نقرهاي رنگ، بالاي سپر جلو نيز از لوگوي مستطيل شکل زرد رنگ استفاده شده است. روي گلگيرها، عقب خودرو، بالاي سيستم مولتي مديا، زير رکابيهاي در خودرو، پشت سريها و حتي در وسط دريچه تهويه مطبوع لوگوي فراري را مشاهده خواهيد کرد. امکان ندارد عکسي وجود داشته باشد که در يک گوشه، آرم فراري يا نوشته کاليفرنيا را نبينيد. روي در موتور، ورودي هوا قرار دارد، مثل اين که خودرو از آنجا تنفس ميکند.
در نماي جانبي اولين نکته که چشم را خيره ميکرد، طراحي رينگ زيباي آلياژي و 5 پر دوبل آن با سايز 20 اينچ و نسبت 35 و پهناي لاستيک 245 در جلو و 285 در عقب بود که در وسط آن لوگوي زرد رنگ فراري و در درون آن ديسکهاي سوراخ دار و کاليپر ترمز قرمز رنگ برمبو خودنمايي ميکرد. اين ترکيب رنگ، حرفهاي به نظر ميرسيد. به گزارش پايگاه خبري «مجله ماشين»، يکي از ويژگي هاي اين مدل فراري، سقف جمع شونده فلزي است. اين سقف در کوتاهترين زمان ممکن باز و بسته ميشود. قسمت عقب خودرو کمي پرحجم است. گلگيرهاي ورم کرده ظاهر را عضلانيتر جلوه ميدهند. شايد عضلاني بودن به منزله اسم کاليفرنيا و آمريکايي بودن هم باشد.
قسمت فوقاني چراغ عقب 20 سانتيمتر روي خودرو طراحي شده است. داخل چراغ نيز از LEDهاي متعدد استفاده شده که با 16 پره شبرنگ انعکاس مييابند. چراغ ترمز وسط به صورت يک خط بزرگ و کشيده در زير قوس انتهايي قرار گرفته است. ديفيوز بزرگ از ديگر نکات سپر عقب است که به همراهي دو سر اگزوز دوبل که بالاي هم کار گذاشته شدهاند زيبايي را به حد اعلا رسانده اند.
داخل خودرو، چرم طبيعي کرم رنگ و بوي آن شما را مست ميکند. تمام قطعات با چرم پوشانده شدهاند، فراري در طراحي کابين هيچ چيز کم نگذاشته است. صندليهاي کرم رنگ با دور دوزي قرمز که با رنگ بدنه همخواني دارد، استفاده از قطعات کروم روي کنسول و دور دريچههاي تهويه هوا که بهصورت گرد طراحي شدهاند و آرم فراري که در هرجا به چشم ميخورد، عالي است. اين خودرو 2+2 است اما عملاً رديف عقب جز براي نصب صندلي کودک کاربرد چنداني ندارد. کپسول متوسط آتش نشاني قرمز رنگ در قسمت زير پاي صندلي شاگرد قرار داشت، در همان لحظه ياد آتش گرفتنهاي مکرر 458 افتادم. فرمان زيبا و خوش دست آن را در دست ميگيرم. دو اهرم تعويض دنده کرومي در طرفين جا خوش کرده است. دکمه استارت موتور در گوشه چپ فرمان قرار دارد. هنوز براي دست زدن به اين دکمه قرمز هيجانانگيز کمي زود است. سه حالت براي رانندگي امکانپذير است. حالت کامفورت، اسپرت و CTS يا سيستم کنترل پايداري خاموش، که در اين حالت اتومبيل تمامي سيستمهاي کمکي را خاموش کرده و براي نابود کردن لاستيکهاي خود آماده ميشود.
پياده ميشوم و در موتور را بالا ميدهم. موتور بهصورت قلب با دو مجراي تنفسي سر جاي خود به بهترين نحو طراحي شده است. يک پيشرانه 8 سيلندر خورجيني 3/4 ليتري با توان توليدي 453 اسب بخار تنفس طبيعي در دور 7750 rpm، که به ازاي هر ليتر 106 اسب بخار نيرو توليد ميکند. اين حجم از توليد نيرو در يک موتور تنفس طبيعي جزء بالاترين درصدهاي بازدهي محسوب ميشود و اکثر موتورها اين مقدار را با کمک گرفتن از سوپر شارژرها و توربو شارژرها فراهم ميکنند.
اتاق اين فراري با کد F149 شناخته ميشود. در اتاق بعدي F149 M که از سال 2014 به بعد توليد شد، حجم موتور به 9/3 ليتر کاهش يافت و از دو توربو شارژر استفاده شد که قدرت را به 552 اسب بخار رساند. اتومبيل مورد بررسي شتاب صفر تا 100 زير 4 ثانيه داشته و به حداکثر سرعت 310 کيلومتر در ساعت دست پيدا ميکند.
بگذاريد کمي هم از نحوه ورود اين خودرو به کشور بگوييم. مالک کاليفرنيا، فردي ايراني بوده که در دبي زندگي ميکند، وي براي تجارت و ديدن اقوام به ايران سفر ميکند. خودرو از بندر شارجه بارگيري شده و با کشتي والفجر به گمرک بندرعباس تحويل داده شده است.
حمل خودرو 2 روز و هماهنگيها با گمرک 2 روز ديگر طول کشيد. هزينه کشتي و هزينه گمرک و شماره گذاري 8 ميليون تومان بوده که به آن 3 ميليون تومان ديگر بابت بيمه اضافه شد. براي مدت تردد يک ماه، که ميتوان يک ماه ديگر آن را تمديد کرد مبلغ يکصد ميليون تومان وثيقه نيز گذاشته شد که پس بازگشت، پس داده شد.
مدت اقامت اين خودرو در کشور 18 روز بود که يک مسافرت چند روزه با آن به خطه شمالي کشور انجام شد. مالک در گذشته نيز يک خودروي فراري اسکودريا F430 مدل 2009 وارد کرده بود. وي از به صرفه نبودن اين عمل به ما ميگويد و اينکه همه اين ماجراهاي وارد کردن گذرموقت دردسري بيش نيست و فقط افرادي اين کار را انجام ميدهند که شيفته ماشين باشند. به گزارش پايگاه خبري «مجله ماشين»، بنزين ناسازگار از ديگر عواملي است که کار ورود سوپر اسپرتها را با مشکل مواجه ميکند. در وهله اول که همه جايگاههاي سوخت، بنزين سوپر ندارند و دوم آنکه خود بنزين سوپر جايگاههاي مختلف از لحاظ کيفيتي با يکديگر فرق ميکند. بارها موقع تست اتومبيلهاي گذر موقت به چشم مشاهده شده که کيفيت نامرغوب بنزين در حرکت و شتاب گيري و لرزشهاي ناخواسته موتور، تاثير بسزايي داشته است.
زماني که با فراري رانندگي ميکرديم از گوشه و کنار متوجه نگاههاي هيجانزده مردم ميشديم. به مکاني خلوت پناه برده تا براي عکس برداري با مشکل مواجه نشويم. اغلب جوانان مدل خودرو را از روي برند تشخيص ميدادند، اما گاهي از طرف عابرين سوال ميشد، اين چه ماشيني است؟ بعد از شنيدن پاسخ فراري، برقي در چشمان آنها مشاهده ميشد. گويا اين نام را بارها شنيده بودند اما محصولي از آن را از نزديک مشاهده نکردهاند.
مالک سوئيچ را به من تحويل ميدهد. در را باز کرده و روي صندليهاي لوکس قرار ميگيرم. دکمه قرمز رنگ را فشار داده و موتور با صدايي بلند اعلام آمادگي ميکند. سه دکمه در سمت راست من قرار دارد. دکمه سمت راست براي لانچ کردن و سمت چپ براي بردن گيربکس به حالت اتوماتيک که پس از آن بايد با استفاده از دنده پشت فرمان اقدام به تعويض کنيد. دکمه وسط نيز R انگليسي را نمايش ميداد که مخفف Rear يا دنده عقب است. کليد بالابر شيشههاي جلو به همراه اهرم باز و بسته کردن سقف فلزي در همان جا قرار دارند.
يکي از سختي هاي رانندگي با فراري منبع اگزوز و صداي تحريک کننده آن است! در حال حرکت عادي و با سرعت 10 کيلومتر برساعت نيز تن صدا به نحوي بوده که دوست داريد پا را روي پدال گاز گذاشته و سمفوني زيباي آن را بشنويد. مشکل اينجاست که اين تن صدا، پيوسته ذهن شما را به گاز دادن بيشتر تحريک ميکند.
فرمان دقيق و مطيع آن تحت تسلط راننده است. داخل اتومبيل بخشي از برجستگيهاي عضلاني در موتور را مشاهده خواهيد کرد. ديد آينهها عالي بوده و شتاب خودرو و تعويض دندهها بجاست. گيربکس 7 دنده با کوچکترين اشاره به اهرم مثبت يا منفي پشت فرمان واکنش سريعي از خود نشان ميداد و بدون اتلاف زمان شيفت ميکرد. تقسيم وزن مناسب در اين سوپراسپرت 6/1 تني، به همراه ابعاد عالي و کشش و شتاب خوب موتور همگي باعث شده تا کاليفرنيا، يعني کم قيمتترين مدل کمپاني نام آوازه فراري در نوع خود جزء بهترينها محسوب شود و شما با پرداخت قيمت مناسب، از يک هندلينگ عالي و کابين لوکس بهرهمند شويد.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar