نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ تجربه رانندگی با «فراری کالیفرنیا» در تهران

منبع
مجله ماشين
بروزرسانی
مجله ماشين/ ملاقات با يک مرسدس بنز يا ب‏ ام‏ و شايد هيجان‏انگيز باشد، اما با حس و حال ديدن يک خودروي سوپر اسپرت قرمز رنگ ايتاليايي قابل قياس نيست! فراري کاليفرنيا که بر پايه مدل مارانللو طراحي شده و شباهت عجيبي با فراري کلاسيک، دينو دارد، در سال 2008 در پاريس رونمايي شد. هدف از توليد ارزان قيمت ترين ساخته فراري، راضي نگاه داشتن آن دسته از عاشقان سينه چاک فراري بود که به ‏صورت روزمره در شهر تردد داشتند و براي آن‏ها رم کردن اسب‏هاي سرکشي چون مدل F430 اسطوره‏اي در ترافيک‏هاي سنگين شهري عذاب آور بود. در يک عصر زيباي روز جمعه با اين فراري روبرو شدم. در نماي روبه‏رو، شايد جذاب‏ترين نکته همان رنگ قرمز آن باشد. ورودي هواي جلو به شکل لبخندي مضحک و به همراه چراغ‏هاي لوبيا شکل، کمي طراحي اتومبيل را قديمي جلوه مي‏دهد. کاليفرنيا ابهت برادران بزرگ‏تر خود، 458 و يا انزو و لافراري را ندارد، ولي توسط يک شرکت معتبر به نام پينين فارينا طراحي شده، گرچه شايد ظاهر آن کمي قديمي شده باشد، اما اين نکته را بايد در نظر گرفت که ورود اين خودرو در سال 2008 کولاکي به پا کرد و با قيمت مناسب و حتي کمتر از يک ساعت لوکس فراري، بسياري از 911 سواران را به سمت فراري کشاند. کمي به چراغ‏هاي جلو اين اتومبيل دقت کنيد. شايد ساده به نظر برسد، اما در داخل، دنيايي از هنر موج مي‏زند. علاوه بر نماد اسب نقره‏اي رنگ، بالاي سپر جلو نيز از لوگوي مستطيل شکل زرد رنگ استفاده شده است. روي گلگير‏ها، عقب خودرو، بالاي سيستم مولتي مديا، زير رکابي‏هاي در خودرو، پشت سري‏ها و حتي در وسط دريچه تهويه مطبوع لوگوي فراري را مشاهده خواهيد کرد. امکان ندارد عکسي وجود داشته باشد که در يک گوشه، آرم فراري يا نوشته کاليفرنيا را نبينيد. روي در موتور، ورودي هوا قرار دارد، مثل اين که خودرو از آنجا تنفس مي‏کند. در نماي جانبي اولين نکته که چشم را خيره مي‏کرد، طراحي رينگ زيباي آلياژي و 5 پر دوبل آن با سايز 20 اينچ و نسبت 35 و پهناي لاستيک 245 در جلو و 285 در عقب بود که در وسط آن لوگوي زرد رنگ فراري و در درون آن ديسک‏هاي سوراخ دار و کاليپر ترمز قرمز رنگ برمبو خودنمايي مي‏کرد. اين ترکيب رنگ، حرفه‏اي به نظر مي‏رسيد. به گزارش پايگاه خبري «مجله ماشين»، يکي از ويژگي ‏هاي اين مدل فراري، سقف جمع شونده فلزي است. اين سقف در کوتاه‏ترين زمان ممکن باز و بسته مي‏شود. قسمت عقب خودرو کمي پرحجم است. گلگير‏هاي ورم کرده ظاهر را عضلاني‏تر جلوه مي‏دهند. شايد عضلاني بودن به منزله اسم کاليفرنيا و آمريکايي بودن هم باشد. قسمت فوقاني چراغ عقب 20 سانتي‏متر روي خودرو طراحي شده است. داخل چراغ نيز از LED‏هاي متعدد استفاده شده که با 16 پره شبرنگ انعکاس مي‏يابند. چراغ ترمز وسط به صورت يک خط بزرگ و کشيده در زير قوس انتهايي قرار گرفته است. ديفيوز بزرگ از ديگر نکات سپر عقب است که به همراهي دو سر اگزوز دوبل که بالاي هم کار گذاشته شده‏اند زيبايي را به حد اعلا رسانده اند. داخل خودرو، چرم طبيعي کرم رنگ و بوي آن شما را مست مي‏کند. تمام قطعات با چرم پوشانده شده‏اند، فراري در طراحي کابين هيچ چيز کم نگذاشته است. صندلي‏هاي کرم رنگ با دور دوزي قرمز که با رنگ بدنه همخواني دارد، استفاده از قطعات کروم روي کنسول و دور دريچه‏هاي تهويه هوا که به‏صورت گرد طراحي شده‏اند و آرم فراري که در هرجا به چشم مي‏خورد، عالي است. اين خودرو 2+2 است اما عملاً رديف عقب جز براي نصب صندلي کودک کاربرد چنداني ندارد. کپسول متوسط آتش نشاني قرمز رنگ در قسمت زير پاي صندلي شاگرد قرار داشت، در همان لحظه ياد آتش گرفتن‏هاي مکرر 458 افتادم. فرمان زيبا و خوش دست آن را در دست مي‏گيرم. دو اهرم تعويض دنده کرومي در طرفين جا خوش کرده است. دکمه استارت موتور در گوشه چپ فرمان قرار دارد. هنوز براي دست زدن به اين دکمه قرمز هيجان‏انگيز کمي زود است. سه حالت براي رانندگي امکان‏پذير است. حالت کامفورت، اسپرت و CTS يا سيستم کنترل پايداري خاموش، که در اين حالت اتومبيل تمامي سيستم‏هاي کمکي را خاموش کرده و براي نابود کردن لاستيک‏هاي خود آماده مي‏شود. پياده مي‏شوم و در موتور را بالا مي‏دهم. موتور به‏صورت قلب با دو مجراي تنفسي سر جاي خود به بهترين نحو طراحي شده است. يک پيشرانه 8 سيلندر خورجيني 3/4 ليتري با توان توليدي 453 اسب بخار تنفس طبيعي در دور 7750 rpm، که به ازاي هر ليتر 106 اسب بخار نيرو توليد مي‏کند. اين حجم از توليد نيرو در يک موتور تنفس طبيعي جزء بالاترين درصد‏هاي بازدهي محسوب مي‏شود و اکثر موتور‏ها اين مقدار را با کمک گرفتن از سوپر شارژ‏رها و توربو شارژرها فراهم مي‏کنند. اتاق اين فراري با کد F149 شناخته مي‏شود. در اتاق بعدي F149 M که از سال 2014 به بعد توليد شد، حجم موتور به 9/3 ليتر کاهش يافت و از دو توربو شارژر استفاده شد که قدرت را به 552 اسب بخار رساند. اتومبيل مورد بررسي شتاب صفر تا 100 زير 4 ثانيه داشته و به حداکثر سرعت 310 کيلومتر در ساعت دست پيدا مي‏کند. بگذاريد کمي هم از نحوه ورود اين خودرو به کشور بگوييم. مالک کاليفرنيا، فردي ايراني بوده که در دبي زندگي مي‏کند، وي براي تجارت و ديدن اقوام به ايران سفر مي‏کند. خودرو از بندر شارجه بارگيري شده و با کشتي والفجر به گمرک بندرعباس تحويل داده شده است. حمل خودرو 2 روز و هماهنگي‏ها با گمرک 2 روز ديگر طول کشيد. هزينه کشتي و هزينه گمرک و شماره گذاري 8 ميليون تومان بوده که به آن 3 ميليون تومان ديگر بابت بيمه اضافه شد. براي مدت تردد يک ماه، که مي‏توان يک ماه ديگر آن را تمديد کرد مبلغ يکصد ميليون تومان وثيقه نيز گذاشته شد که پس بازگشت، پس داده شد. مدت اقامت اين خودرو در کشور 18 روز بود که يک مسافرت چند روزه با آن به خطه شمالي کشور انجام شد. مالک در گذشته نيز يک خودروي فراري اسکودريا F430 مدل 2009 وارد کرده بود. وي از به صرفه نبودن اين عمل به ما مي‏گويد و اينکه همه اين ماجرا‏هاي وارد کردن گذرموقت دردسري بيش نيست و فقط افرادي اين کار را انجام مي‏دهند که شيفته ماشين باشند. به گزارش پايگاه خبري «مجله ماشين»، بنزين ناسازگار از ديگر عواملي است که کار ورود سوپر اسپرت‏ها را با مشکل مواجه مي‏کند. در وهله اول که همه جايگاه‏هاي سوخت، بنزين سوپر ندارند و دوم آنکه خود بنزين سوپر جايگاه‏هاي مختلف از لحاظ کيفيتي با يکديگر فرق مي‏کند. بارها موقع تست اتومبيل‏هاي گذر موقت به چشم مشاهده شده که کيفيت نامرغوب بنزين در حرکت و شتاب گيري و لرزش‏هاي ناخواسته موتور، تاثير بسزايي داشته است. زماني که با فراري رانندگي مي‏کرديم از گوشه و کنار متوجه نگاه‏هاي هيجان‏زده مردم مي‏شديم. به مکاني خلوت پناه برده تا براي عکس برداري با مشکل مواجه نشويم. اغلب جوانان مدل خودرو را از روي برند تشخيص مي‏دادند، اما گاهي از طرف عابرين سوال مي‏شد، اين چه ماشيني است؟ بعد از شنيدن پاسخ فراري، برقي در چشمان آنها مشاهده مي‏شد. گويا اين نام را بارها شنيده بودند اما محصولي از آن را از نزديک مشاهده نکرده‏اند. مالک سوئيچ را به من تحويل مي‏دهد. در را باز کرده و روي صندلي‏هاي لوکس قرار مي‏گيرم. دکمه قرمز رنگ را فشار داده و موتور با صدايي بلند اعلام آمادگي مي‏کند. سه دکمه در سمت راست من قرار دارد. دکمه سمت راست براي لانچ کردن و سمت چپ براي بردن گيربکس به حالت اتوماتيک که پس از آن بايد با استفاده از دنده پشت فرمان اقدام به تعويض کنيد. دکمه وسط نيز R انگليسي را نمايش مي‏داد که مخفف Rear يا دنده عقب است. کليد بالابر شيشه‏هاي جلو به همراه اهرم باز و بسته کردن سقف فلزي در همان جا قرار دارند. يکي از سختي هاي رانندگي با فراري منبع اگزوز و صداي تحريک کننده آن است! در حال حرکت عادي و با سرعت 10 کيلومتر برساعت نيز تن صدا به نحوي بوده که دوست داريد پا را روي پدال گاز گذاشته و سمفوني زيباي آن را بشنويد. مشکل اينجاست که اين تن صدا، پيوسته ذهن شما را به گاز دادن بيشتر تحريک مي‏کند. فرمان دقيق و مطيع آن تحت تسلط راننده است. داخل اتومبيل بخشي از برجستگي‏هاي عضلاني در موتور را مشاهده خواهيد کرد. ديد آينه‏ها عالي بوده و شتاب خودرو و تعويض دنده‏ها بجاست. گيربکس 7 دنده با کوچک‏ترين اشاره به اهرم مثبت يا منفي پشت فرمان واکنش سريعي از خود نشان مي‏داد و بدون اتلاف زمان شيفت مي‏کرد. تقسيم وزن مناسب در اين سوپراسپرت 6/1 تني، به همراه ابعاد عالي و کشش و شتاب خوب موتور همگي باعث شده تا کاليفرنيا، يعني کم قيمت‏ترين مدل کمپاني نام آوازه فراري در نوع خود جزء بهترين‏ها محسوب شود و شما با پرداخت قيمت مناسب، از يک هندلينگ عالي و کابين لوکس بهره‏مند شويد. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar