پدال/ کاديلاک SRX در سال 2004 بهعنوان يک کراس اوور/SUV متوسط لوکس و براي رقابت با بزرگاني جون مرسدس بنز ML و ب ام و X5 به بازار آمد. نسل دوم اين خودرو در سال 2009 معرفيشده و با مدل 2010 عرضه شد. اين نسل 12 سانتيمتر کوتاهتر از نسل قبلي شده و بر روي پلت فرم ديفرانسيل جلوي Theta جنرال موتورز شکلگرفته بود. درحاليکه نسل اول از پلت فرم ديفرانسيل عقب Sigma جنرال موتورز استفاده ميکرد. درهرحال STX به موفقترين محصول کاديلاک تبديل شد بهگونهاي که از سال 2010 به بعد پرفروشترين خودروي کاديلاک در ايالاتمتحده محسوب ميشود. اين کراس اوور لوکس در آخرين سال فروشش يعني سال 2015 موفق به فروش حدود 100 دستگاه در سراسر جهان شد.
حال جنرال موتورز بهتازگي از جانشين اين کراس اوور محبوب بانام XT5 پردهبرداري کرده است. XT5 اولين کراس اوور کاديلاک است که بانام سري XT به بازار ميآيد. درحاليکه دومين محصول کاديلاک پس از CT6 بشمار ميرود که از شيوهٔ نامگذاري جديد اين شرکت استفاده ميکند و کاديلاک اميد زيادي به موفقيت آن دارد.
XT5 همانند SRX نسل دوم بر روي پلت فرم ديفرانسيل جلو شکلگرفته و در دو گزينهٔ ديفرانسيل جلو يا چهارچرخ متحرک قابل خريداري است. شاسي جديد بکار رفته در اين خودرو موجب شده که در حدود 130 کيلوگرم سبکتر از نسل قبلي شود.
طراحي XT5 را ميتوان تکامليافتهٔ SRX دانست. چراکه در عين اينکه کليت طراحي SRX را حفظ کرده، مدرنتر و زيباتر شده است و بيشتر يک SRX پالايششده را براي بيننده تداعي ميکند. در جلو چراغها متفاوت از گذشته شده و جلوپنجره بزرگتر شده است و در عقب نيز چراغهاي بومرنگ شکلي طراحيشدهاند که قبلاً مشابه آنها را در مدلهاي ELR و CT6 ديده بوديم.
هرچند طراحي خارجيِ XT5، کاديلاک بود آن را فرياد ميزند اما وقتي پا به داخل خودرو ميگذاريد بيشتر با يک طراحي آلماني مواجه ميشويد. طراحي داشبورد که طبق شيوهٔ طراحي داخلي جديد کاديلاک شکلگرفته کاملاً جلبتوجه ميکند. صفحهنمايش آن در مقايسه با رقبايي چون ولوو XC90 بيشازحد کوچک است و منوهايي بههمريخته و شلوغ دارد اما از وضوح خوبي برخوردار است.
اگر با طراحي داخلي مدل جديد CT6 آشنايي داشته باشيد، در XT5 هم همان نوع طراحي، رنگ و کيفيت را مشاهده ميکنيد و به نظر ميرسد کاديلاک به هدف خود که جلب خريداران SUVهاي لوکس همکلاس از شرکتهايي چون آئودي، ب ام و، لکسوس و مرسدس بنز به سمت XT5 است موفق عمل کرده است.
از مبحث طراحي خارجي و داخل که بگذريم به بخش مشخصات فني و قواي محرکه ميرسيم. XT5 فعلاً براي ايالاتمتحده تنها با يک موتور 3.6 ليتري V6 تنفس طبيعي با 310 اسب بخار قدرت و 367 نيوتن متر گشتاور عرضه ميشود که انتقال نيروي آن توسط گيربکس هشت سرعته اتوماتيک انجام ميگيرد. هرچند 310 اسب بخار قدرت براي رقابت با بسياري از SUVهاي لوکس متوسط کافي به نظر ميرسد اما در برابر رقباي اسپرت خود حرفي براي گفتن ندارد.
البته کاديلاک ميتواند با بهکارگيري پيشرانه 3 ليتري V6 دو توربو 400 اسب بخاري متعلق به CT6 در XT5 اين نقص را جبران کند. XT5 براي عرضه در بازار چين به موتور 4 سيلندر 2 ليتري توربوشارژ با 258 اسب بخار قدرت و 400 نيوتن متر گشتاور مجهز شده است. هردوي اين موتورها بهصورت ديفرانسيل جلو يا چهارچرخ متحرک قابل سفارش هستند.
رانندگي با XT5 بيروح و بي هيجان است و ترمزها نيز حالتي اسفنجي دارند؛ اما با انتخاب حالت رانندگي اسپرت و همينطور سفارش سامانهٔ چهارچرخ متحرک، هيجان به رانندگي افزوده ميگردد؛ هرچند که تأخيري قابلتوجه از زماني که يک حالت رانندگي را انتخاب ميکنيد تا زماني که خودرو آن را اجرا ميکند وجود دارد. به دليل قدرت نسبتاً کم پيشرانه براي يک کراس اوور متوسط، همواره مجبور بوديم بر پيشرانه فشار وارد آورده و آرزو کنيم که کاش XT5 قدرتمندتر بود.
بازار SUVهاي لوکس متوسط بسيار رقابتي است و حريفان قدرتمندي چون آئودي Q5، ب ام و X3 ، مرسدس بنز GLC و بهتازگي جاگوار F-Pace در آن حضور دارند درحاليکه لينکلن MKX و لکسوس RX از رقباي مستقيم XT5 بشمار ميروند. هرچند XT5 با کروز کنترل فعال، سامانههاي ايمني زياد و امکانات لوکسي مانند آينهٔ داخلي مبتني بر دوربين، مجهزتر از لينکلن MKX است و انتخاب بهتري نسبت به آن محسوب ميشود اما بهسختي ميتوان عملکردي اسپرت از آن انتظار داشت.
جدول مشخصات فني
پيشرانه V6 3.6 ليتري
قدرت 310 اسب بخار
گشتاور 367 نيوتن متر
گيربکس 8 سرعته اتوماتيک
حداکثر سرعت 205 کيلومتر در ساعت
محور محرک جلو
وزن خالص 1807 کيلوگرم
ظرفيت سرنشين 2+3
مصرف سوخت شهر/ جاده 12.38 / 8.71 ليتر
قيمت پايه 39990 دلار
قيمت نمونۀ مورد آزمايش 58000 دلا
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد