نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ حریفی غیرمعمول برای موستانگ افسانه‌ای

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ هميشه عادت داريم در رقابت‌ها و مقايسه‌هايي که يک‌طرف آن فورد موستانگ است در طرف ديگر، شورلت کامارو، دوج چلنجر و يا نهايتاً شورلت کوروت را ببينيم. چراکه اين ماسل کارهاي آمريکايي ساليان سال است که رقابت سختي با يکديگر داشته و بارها و بارها باهم مقايسه شده‌اند؛ اما اين بار رقيبي غيرمعمول در برابر موستانگ افسانه‌اي قرارگرفته و آن را به مبارزه دعوت کرده است. اين خودرو يک وانت است! بله درست خوانديد يک وانت اما نه يک وانت معمولي. حريف امروز موستانگ، اسپرت ترين وانت دنيا يعني هولدن کومودور وانت (Ute) است. آن‌هم از نوع SSV Redline که قوي‌ترين و مجهزترين مدل آن محسوب مي‌شود؛ اما اين مقايسه چندان هم بي‌ربط نيست چراکه در سينهٔ هولدن کومودور وانت قلب 6.2 ليتري V8 متعلق به رقيب هميشگي موستانگ يعني کامارو مي‌تپد. بدين ترتيب امروز کومودور وانت SSV Redline تادندان‌مسلح و با نيروگاه LS3 کامارو به مصاف موستانگ آمده تا اثبات کند يک وانت هم مي‌تواند در برابر موستانگ پرافتخار حرفي براي گفتن داشته باشد. معرفي خودروها در اين جدال قدرتمندترين نسخه از هر خودرو را رودرروي يکديگر قرار داده‌ايم. در يک‌سو هولدن کومودور وانت قرار دارد. اين خودرو جديدترين سري کومودور است که با کد VFII شناخته مي‌شود و يک سال پيش معرفي شد. همان‌طور که اشاره شد کومودور ما از نوع SSV Redline که بالاترين تيپ آن محسوب مي‌شود بوده و با پيشرانهٔ قدرتمند LS3 جنرال موتورز پا به ميدان رقابت گذاشته است. کومودور وانت SSV Redline با قيمت 50.990 دلار استراليا (39.300 دلار آمريکا) نه‌تنها 3500 دلار استراليا ارزان‌تر از نسخهٔ سدان خود است بلکه با 1755 کيلوگرم وزن سبک‌تر از سدان 1793 کيلوگرمي هم هست. هولدن کومودور وانت SSV Redline را مي‌توان نمايشي از بهترين مهندسي محلي استراليايي‌ها بر روي چنين خودروي بزرگي دانست. در سوي ديگر فورد موستانگ GT قرار دارد که قوي‌ترين نسخهٔ استاندارد موستانگ محسوب مي‌شود (غير از مدل‌هاي شلبي). فورد موستانگ شهرتي جهاني داشته و تقريباً عشق ماشيني وجود ندارد که آن را نشناسد. خودروي امروز ما از نسل ششم موستانگ است که دو سال پيش به بازار آمد. موستانگ شرکت‌کننده در رقابت امروز قيمتي معادل 57.490 دلار استراليا (44.330 دلار آمريکا) داشته و با سلاح 5 ليتري V8 خود به ميدان آمده تا پشت رقيب آمريکايي-استراليايي خود را به خاک بمالد. موتور و گيربکس موستانگ GT مجهز به پيشرانهٔ 5 ليتري V8 با 415 اسب بخار قدرت و 530 نيوتن متر گشتاور است. البته موستانگ GTهايي که در خارج از ايالات‌متحده عرضه مي‌شوند قدرت کمتري نسبت به مدل‌هاي عرضه‌شده در ديگر کشورها دارند. بدين ترتيب درحالي‌که موستانگ GT عرضه‌شده در ايالات‌متحده 435 اسب بخار قدرت دارد، قدرت نسخه‌هاي عرضه‌شده در ديگر کشورها به 415 اسب بخار کاهش‌يافته است. اين نيرو توسط گيربکس 6 سرعتهٔ دستي به دوچرخ عقب منتقل مي‌شود. مصرف سوخت موستانگ GT به‌صورت ترکيبي 13.1 ليتر در هر صدر کيلومتر است. همان‌طور که بارها اشاره کرديم، هولدن کومودور وانت SSV Redline قلب 6.2 ليتري LS3 V8 شورلت کامارو را در سينه دارد. اين موتور قادر به توليد 410 اسب بخار قدرت و 570 نيوتن متر گشتاور است. در کومودور Ute هم مانند موستانگ، قدرت موتور توسط گيربکس 6 سرعتهٔ دستي به چرخ‌هاي عقب انتقال ميابد درحالي‌که مصرف سوخت آن به‌صورت ترکيبي 13.1 ليتر در هر صد کيلومتر اعلام‌شده است. هرچند کومودور Ute به ميزان 5 اسب بخار قدرت کمتري نسبت به موستانگ دارد اما با 40 نيوتن متر گشتاور بيشتر، کاملاً اين ضعف را جبران مي‌کند. درون هر دو خودرو دو در و دونفره هستند و هرچند موستانگ به دو صندلي عقبي هم مجهز شده است اما اين صندلي‌ها عملاً به دليل فضاي بسيار محدود، غيرقابل استفاده هستند و بودونبودشان فرقي ندارد؛ اما تفاوت عمدهٔ دو خودرو در اينجاست که موستانگ صندوق بار کوچکي دارد درحالي‌که کومودور Ute از فضاي بار وسيعي که با روکش پوشيده شده است سود مي‌برد. وقتي براي اولين بار پا به داخل کابين موستانگ مي‌گذاريد حس مثبتي نخواهيد داشت چراکه بوي پلاستيک به مشام مي‌رسد، روکش چرم صندلي‌ها ارزان‌قيمت احساس مي‌شود و استفاده از پلاستيک در جاي‌جاي کابين به چشم مي‌خورد؛ اما کمي که بگذرد اوضاع بهتر مي‌شود. چراکه صندلي‌ها بسيار راحت بوده و بدن را به‌خوبي در برمي‌گيرند. هر دو صندلي راننده و سرنشين مجهز به تنظيم برقي، گرم‌کن و سردکن هستند درحالي‌که هيچ از اين موارد در رقيب استراليايي وجود ندارد. يک صفحه‌نمايش 8 اينچي لمسي نيز در داشبورد تعبيه‌شده که کار با آن بسيار راحت است. از موستانگ پياده شده و سوار بر کومودور وانت مي‌شويم. صندلي‌ها بزرگ‌تر بوده و حمايت کمتري از بدن مي‌کنند. فرمان نيز کمي بزرگ احساس مي‌شود؛ اما کابين کومودور به‌وضوح باکيفيت‌تر از موستانگ است. کاربرد پلاستيک در آن کمتر است درحالي‌که کيفيت بالاتري هم دارد و در کل احساس بهتري نسبت به موستانگ به انسان منتقل مي‌کند. البته هولدن استفاده از تکنولوژي را هم در کومودور Ute فراموش نکرده و آن را مجهز به نمايشگر لمسي، سيستم پارک خودکار، نمايشگر سربالاي رنگي، قابليت اتصال به اينترنت، سامانهٔ هشدار برخورد از جلو و سيستم هشدار خروج از خط کرده است که کومودور وانت را در جايگاهي بالاتر از رقيب کوپۀ خود قرار مي‌دهد. ابعاد در هولدن کومودور وانت راننده از موقعيت بالاتري نسبت به فورد موستانگ برخوردار است چراکه Ute با ارتفاع 1.49 متر، 2.3 سانتيمتر بلندتر از برادران سدان و استيشن خود بوده و 11.3 سانتيمتر ارتفاع بيشتري از موستانگ دارد. عرض آن نيز با 1.90 متر کاملاً برابر با ديگر اعضاي خانواده‌اش و 1.8 سانتيمتر باريک‌تر از رقيب آمريکايي است. طول کومودور وانت 5.08 متر و فاصلهٔ بين دو محور آن 3 متر است که به ترتيب 1.4 و 9.4 سانتيمتر بيشتر از مدل‌هاي سدان و استيشن است درحالي‌که موستانگ با 4.78 متر طول و 2.72 متر فاصلهٔ محوري، دقيقاً 30 سانتيمتر در طول و 2.9 سانتيمتر در فاصلهٔ بين دو محور کوتاه‌تر از کومودور وانت است. روي جاده کومودور Ute بيشتر يک خودروي اسپرت بوده و چندان مناسب حمل بار نيست چراکه فقط قادر به حمل 630 کيلوگرم بار بوده و تنها مي‌تواند تا 1600 کيلوگرم را به‌صورت يدک‌کش حمل کند. اين درحالي‌که است که مدل‌هاي سدان و استيشن ظرفيت کششي تا 2100 کيلوگرم دارند؛ اما در عوض کومودور وانت يک دور پيست نوربرگ رينگ را تنها ظرف 8 دقيقه و 19 ثانيه طي مي‌کند يعني سريع‌تر از خودروهاي چون مرسدس بنز C55 AMG، ب ام و M3، لوتوس اگزيج S، پورشه کايمن S و آئودي RS4. اين نشان مي‌دهد که کومودور وانت SSV Redline بيشتر براي پيست ساخته‌شده تا حمل بار! بعلاوه اين رکورد متعلق به سال 2013 و کومودور VF با موتور 6 ليتري 370 اسب بخاري است درحالي‌که رکورد کومودور جديد VFII قطعاً بهتر از اين هم خواهد بود. اما موستانگ هم به‌هيچ‌عنوان خودروي ضعيفي نيست چراکه در سينهٔ خود يک قلب تنفس طبيعي 5 ليتري V8 دارد که به ساختاري تمام آلومينيومي، دو ميل بادامک و زمان‌بندي متغير باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مجهز شده است. پاسخ دريچهٔ گاز بسيار سريع است و هرچند سيستم کنترل پايداري (ESC) وظيفهٔ خود را به بهترين نحو انجام مي‌دهد، اما موستانگ هنوز هم وحشي بوده و خوي عصيان گر خود را حفظ کرده است. وقتي سوار بر کومودور Ute مي‌شويم احساس مي‌کنيم همه‌چيز کندتر از موستانگ است. عملکرد گيربکس دستي آن کندتر بوده (هرچند بازهم نرم‌تر و بهتر از گيربکس‌هاي قبلي هولدن است) و واکنش فرمان به فرامين راننده نيز کمتر است. همچنين عليرغم برخورداري از موتور بزرگ‌تر، در شتاب صفرتا صد نيز کندتر از رقيب خود عمل کرد. هرچند که اين اختلاف بسيار کم است و درجايي که هولدن در 4.9 ثانيه به‌سرعت 100 کيلومتر در ساعت مي‌رسد، اين زمان در فورد 4.8 ثانيه است. در طي مسافت 400 متر نيز هر دو خودرو پا به‌پاي هم پيش رفته و دقيقاً در يک‌زمان از خط عبور مي‌کنند. Ute SSV Redline مجهز به تعليق منحصربه‌فرد هولدن شده که به ادعاي سازنده بيشتر براي پيست طراحي‌شده است. با توجه به اينکه هر دو خودرو مجهز به رينگ‌هاي 19 اينچي هستند، سواري هر دو کمي خشک و خشن احساس مي‌شود اما بااين‌وجود سواري هولدن به خشکي فورد نيست که اين امر موجب ناراحتي رانندهٔ موستانگ هنگام حرکت در جاده‌هاي پردست‌انداز و ناهموار مي‌شود. البته اين تفاوت سواري شايد به خاطر لاستيک‌هاي آن‌ها نيز باشد. چراکه هولدن مجهز به لاستيک‌هاي بريجستون Potenza RE050 است درحالي‌که موستانگ از لاستيک‌هاي پيرلي P-Zero استفاده مي‌کند. هرچند که عرض لاستيک‌هاي هردوي آن‌ها 275 است. ترمزهاي هر دو نيز توسط برمبو ساخته‌شده است با اين تفاوت که ديسک‌هاي ترمز عقب هولدن 360 ميلي‌متري است که 30 ميلي‌متر بزرگ‌تر از موستانگ است و به همين دليل در کل هنگام ترمز گيري احساس بهتري به راننده منتقل مي‌کند. نتيجه به پايان اين جدال نفس‌گير رسيديم. حال بايد از بين اين دو خودروي اسپرت دو در، برنده را انتخاب کنيم. کدام‌يک سربلند از ميدان رقابت خارج مي‌شود؟ موستانگ افسانه‌اي يا وانت استراليايي با قلب کامارو؟ موستانگ با طراحي خارق‌العادهٔ خود قطعاً نگاه‌ها را به خود جلب مي‌کند. پيشرانهٔ آن لذت مطلق را به راننده هديه مي‌دهد و شاسي فوق‌العاده‌اي دارد؛ اما تعليق خشک آن کمي آزاردهنده است. در سوي ديگر کومودور Ute SSV Redline قرار دارد که کيفيت سواري فوق‌العاده‌اي داشته و در يک مسير مستقيم دقيقاً مانند يک خودروي GT واقعي، سريع است. Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute انتخاب ميان اين دو خودروي اسپرت واقعاً دشوار است اما درنهايت با توجه به 6500 دلار قيمت کمتر (5000 دلار آمريکا) و کارايي بيشتر با اختلاف بسيار کم هولدن کومودور Ute SSV Redline را به‌عنوان پيروز اين رقابت انتخاب مي‌کنيم. جدول مشخصات فني هولدن Ute SSV Redline فورد موستانگ GT پيشرانه 6.2 ليتري V8 5 ليتري V8 قدرت 410 اسب بخار 415 اسب بخار گشتاور 570 نيوتن متر 530 نيوتن متر گيربکس 6 سرعته دستي 6 سرعته دستي شتاب صفرتا صد 4.9 ثانيه 4.8 ثانيه مسافت 400 متر 13 ثانيه 13 ثانيه مصرف سوخت 12.8 ليتر در صد کيلومتر 13.1 ليتر در صد کيلومتر طول/عرض/ارتفاع 5.08/1.90/1.19 متر 4.78/1.91/1.38 متر فاصلهٔ بين دو محور 3 متر 2.72 متر قيمت (دلار استراليا) 50.990 دلار 57.490 دلار قيمت (دلار آمريکا) 39.300 دلار 44.330 دلار با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد