پدال/ شرکت کاميون سازي سوئدي ولوو پروتوتايپي از يک کشندهٔ جديد همراه با تريلر رونمايي کرده است که به لطف ساختار بسيار سبکوزن و طراحي آئروديناميکش، بيش از 30 درصد مصرف سوخت کمتري نسبت به کشندههاي معمول دارد. کانسپت جديد ولوو تراکس نشان ميدهد که چگونه ميتوان بهرهوري کاميونها را در مسافتهاي طولاني تا ميزان زيادي افزايش داد. مصرف سوخت اين کشنده تقريباً دوسوم مصرف کشندههاي فعلي است و در اسرار پشت پردهٔ اين صرفهجويي قابلتوجه در سوخت، طراحي آئروديناميک و وزن سبک نقش اصلي را بازي ميکنند.
اين کاميون کانسپت توسط شرکت ولوو تراکس و با حمايت آژانس انرژي سوئد طراحيشده و توسعهيافته است و نتيجهٔ يک پروژهٔ طولاني پنجسالهٔ تحقيقاتي باهدف ساخت وسايل نقليه کارآمدتر با مصرف انرژي کمتر است. يکي از عوامل کليدي در پس مصرف سوخت کم اين کشنده، بهبود 40 درصدي در کارايي آئروديناميکي کشنده و تريلر آن است.
مدير اين پروژه در ولوو تراکس «Åke Othzen» در رابطه با اين کشنده و تريلر کانسپت ميگويد:
«ما تمامي راهکارها و تجهيزات اصلاحشده جهت بهبود آئروديناميک را تا جايي که ممکن بود در اين کشنده بکار بردهايم. بهعنوانمثال ما در اين کانسپت از دوربين بجاي آينههاي جانبي استفاده کردهايم که اين امر موجب کاهش مقاومت در برابر هوا و درنتيجه نياز به انرژي کمتر جهت حرکت کاميون شده است».
علاوه بر بهبود آئروديناميک، در اين کانسپت از لاستيکهاي جديدي استفادهشده است که مقاومت چرخشي کمتري دارند. تريلر نيز دو تن وزن کمتري نسبت به تريلرهاي مشابه معمولي دارد که موجب کاهش مصرف سوخت و يا امکان حمل بار بيشتر ميشود. همچنين در اين پروژه يک سيستم نيروي محرکهٔ بهبوديافته نيز بکار رفته است. کار بر روي اين کاميون مفهومي ولوو از سال 2011 و باهدف بهبود بهرهوري تا 50 درصد در مسافتهاي طولاني آغازشده است.
ازآنجاييکه اين کشندهٔ کانسپت بخشي از يک پروژهٔ تحقيقاتي است، به بازار عرضه نخواهد شد. بااينحال برخي از ويژگيهاي آئروديناميکي آن در حال حاضر در سري کاميونهاي توليدي ولوو مورداستفاده قرارگرفته و از اکثر ويژگيها و راهکارهاي نوين آن نيز در آينده استفاده خواهد شد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد