نماد آخرین خبر

خداحافظی با پراید به واقعیت پیوست؟

منبع
1car
بروزرسانی
خداحافظی با پراید به واقعیت پیوست؟
1car/ خودروهاي نا ايمن، جاده ها و خطاي انساني سه ضلع مثلث تلفات جاده اي هستند . آمار مرگ ومير ناشي از تصادفات در ايران بالاست که داراي علل گوناگوني است، به عنوان مثال ايمني جاده‌ها، استانداردسازي اتومبيل ها و عدم رعايت مسائل ايمني توسط فرد در حال حاضر در شرايط مناسبي قرار ندارد. به دليل نقش بي بديل خودروي پرايد در مرگ و مير ناشي از خودروهاي ناايمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پيشنهاد داد تا ورود پرايد به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلي کودک در خودروها اجباري شود. هرچند نام تعداد زيادي از خودروهاي ناايمن داخلي معرفي شده اما هنوز هم نام پرايد به عنوان مرگبارترين خودروي ايراني در افزايش مرگ و مير در اين ميان به چشم نمي خورد. خودروي پرايد که از سال ۷۲ از کره وارد ايران شد، مدت هاست که در خيابان هاي کشور جولان مي‌دهد. حالا اما با توجه به سال هايي که از ورود پرايد به ايران گذشته مي توان آن را خودرويي پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سايپا هرازگاهي با دست بردن در طراحي آن، اصرار بر ادامه حيات اين خودرو در بازار ايران دارند. اين خودرو که همواره در کيفيت و ايمني آن حرف و حديث‌هايي وجود داشته هنوز هم به دليل قيمت پايين تر نسبت به ساير خودروهاي توليد داخل پرطرفدار است. در سال هاي اخير بارها مسئولان به دليل آمار بالاي تصادفات از کيفيت و ايمني پرايد ايراد گرفتند و اوج اين ماجرا خردادماه سال۹۰ بود که رئيس پليس راهنمايي و رانندگي به شرکت سايپا اخطار داد ظرف يک ماه بايد روي همه خودروهاي پرايد کيسه هوا نصب کنند. اتفاقي که تا ماه ها بعد از آن عملي نشد و توليد پرايد با همان روند قبل ادامه پيدا کرد هر چند که امروز چند مدل پرايد توليدي هستند که با توجه به رتبه و قيمت! کيسه هوا دارند. از اواخر سال ۹۲ تا امروز اما شايعه حذف پرايد از چرخه توليد قوت گرفته است. ايمني در ساخت خودروها استفاده از ايربگ و رعايت مسائل ايمني در اتومبيل ميزان ضايعات نخاعي مرگ ومير را کاهش مي‌دهد، متاسفانه درحال حاضر ايربگ در بعضي از خودروهاي توليد داخل به تعداد کافي طراحي نمي‌شود و همين موضوع منجر به مرگ افراد در تصادفات رانندگي مي شود؛ البته سازمان استاندارد هم در اين موضوع بي‌تقصير نبوده، زيرا بايد از ورود چنين اتومبيل هايي به بازار مصرف جلوگيري کند. به دليل عدم رعايت سيستم‌هاي ايمني هر سال تعداد بسياري از افراد در جاده‌ها جان خود را از دست مي‌دهند، هر چند که کميسيون بهداشت بارها در اين زمينه يعني رعايت مسائل ايمني در ساخت خودروها به وزارت صنايع و سازمان استاندارد تذکرات لازم را داده اما متاسفانه توجه جدي از سوي مسئولان مربوطه نشده است. آمارها نشان مي‌دهد سال ۹۰ را در حالي پشت‌سر گذاشتيم که در اين سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، اين در حالي بود که بسياري از اين خودروها همچنان به تجهيزات ايمني مانند ترمز ضد قفل و کيسه هوا مجهز نبودند؛ تجهيزات ايمني که نبود آنها همچنان حوادث ترافيکي مرگباري را در جاده‌هاي کشور رقم مي‌زند. تجهيزاتي که در تصادفات تا ۷۰ درصد مي‌تواند مانع کشته شدن سرنشينان در تصادفات شود و حتي يک روز زودتر نصب شدن آنها بر روي خودروها مي‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگي جاده‌ها جلوگيري کند. از سوي ديگراستفاده از قطعات ناايمن و غيراستاندارد در خودروهاي داخلي دليل محکمي بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن کار آنها براي سرقت از خودروها است چنان که موضوع ايمني خودروهاي داخلي طي سال‌هاي اخير از چالش‌هاي اساسي ميان پليس و خودروسازان داخلي بوده است. وانت پيکان و وانت نيسان ارديبهشت سال گذشته، رئيس وقت پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از توقف توليد خودروهاي ناايمن خبرداد و گفت: توليد خودروهاي پرتصادف مثل وانت پيکان و وانت نيسان تا پايان سال متوقف مي‌شود. اسکندر مومني ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۱۵ هزار و ۵۴۵ خودرو شماره گذاري شد که از اين ميزان ۴۳ هزار و ۹۸۷ خودرو وارداتي بوده است. مومني با اشاره به اقدامات پليس راهور به منظور افزايش ايمني خودروها و آلايندگي آنها، گفت: طي سه سال گذشته براي نصب کنسيتر و کاتاليز بر روي خودروها اقدام شده و تمامي خودروها به اين وسايل تجهيز شدند. او اجباري شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل را دومين اقدام پليس راهور برشمرد و گفت: در حال حاضر تمامي خودروها به سيستم ترمز ضد قفل مجهز هستند. رئيس پليس سابق راهور ناجا ادامه داد: همچنين ممنوعيت شماره گذاري خودروهاي غيرايمن مانند هوو و فراز نيز توانست تلفات تصادفات رانندگي را کاهش دهد. سردار مومني با بيان اينکه نصب کيسه هوا بر روي تمامي خودروها از ابتداي سال ۹۴، اجباري شده است، گفت: امسال، هيچ خودرويي بدون کيسه هوا شماره گذاري نشد و از سوي ديگر مصمم هستيم با همکاري مراجع ذي‌ربط، تعداد کيسه‌هاي هواي خودروها را تا پايان سال به دو کيسه افزايش دهيم. اين مقام مسئول درباره ايمني وانت پرايد، گفت: ‌هنوز از سوي شرکت توليد کننده، مشخصات فني وانت پرايد به پليس اعلام نشده تا بتوانيم ايمني خودرو مذکور را بسنجيم، اما تلاش مي کنيم هيچ خودروي ناايمن جديدي وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود. پرايد ناايمن‌ترين خودرو بااين وجود در اعلام نام خودروهاي ناايمن هيچ وقت نامي از خودروي پرايد برده نشد. اولين بار سال ۸۷، رويانيان، رئيس وقت ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگوني و فوت را مربوط به دو خودروي پيکان و پرايد خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهاي ناايمن را معرفي خواهم کرد. رويانيان، بر اين نکته تاکيد کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوري اطلاعات و مدارک جامع و کامل در اين زمينه است. از سوي ديگر سال ۹۱ فرمانده نيروي انتظامي با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پرايد يک روز ايمن بوده باشد اما امروز پرايد ايمن نيست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي کشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بيان اينکه عقب‌نشيني‌هايي که در مقابل خودروسازان انجام مي‌شود پسنديده نيست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تاييد کرد اما وقتي اين خودرو دچار مشکل شد مدعي شد اين خودرو غيرايمن است و آن را تاييد نکرده است! او خواستار رعايت استانداردها و ايمني توسط خودروسازان شد و گفت: ‌توليدکنندگان و وارد کنندگان خودروها بايد استانداردها و ارتقاي دائمي آنها را دنبال کنند و اگر زماني اعلام شد که پرايد يکي از پرتصادف‌ترين خودروهاي کشور است، بايد استانداردهاي آن ارتقا پيدا کند چرا که اين خودرو زماني که کف استانداردها اجرا مي‌شد داراي ايمني بود اما امروز استانداردها ارتقا پيدا کرده است. با اين وجود نام پرايد هيچ گاه در ميان خودروهاي ناايمن معرفي و مطرح نشد. سال گذشته نيز قائم‌مقام وزير بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکيد بر ممنوعيت تردد خودروهاي ناايمن مانند پرايد درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌اي، مربوط به کودکان زير ١٨‌سال بود، به همين خاطر نبايد به خودروهاي ناايمن مانند پرايد مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامي رضوي، ادامه داد: تمام تصادفاتي که با پرايد صورت مي‌گيرد، به علت ناايمن بودن، مشکلات جدي براي سرنشينان آن ايجاد مي‌کند و هر تصادف با اين وسيله نقليه منجر به مرگ ناگهاني مي‌شود، اگر نمي‌توانيم اين موضوع را اجرا کنيم، حداقل محدوديت سرعت را کنترل کنيم تا ديگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد