نماد آخرین خبر

راهنمای خرید «هیوندای سانتافه DM» در بازار ایران

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ عمده خودروهاي روز دنيا با ليست بلند و بالايي از امکانات ريز و درشت فني و رفاهي روانه بازار مي‌شوند تا خريدار بتواند خودروي مد نظر خود را بسته به بودجه و نيازهاي خود انتخاب و خريداري کند. در واقع هر خودروي جديد با يک سطح امکانات و برچسب قيمتي پايه براي عرضه به بازار معرفي مي‌شود و با افزايش امکانات، قيمت آن تا حدي مشخص بالا مي‌رود. اما با توجه به محدوديت‌هاي بازار کشور ما، شرايط به گونه‌اي دنبال مي‌شود که وارد‌کننده يک يا چند سطح امکانات را براي محصول خود در نظر گرفته و خودروها را بر اساس چند الگوي مشخص به بازار وارد و عرضه مي‌کند. اما در خلال خريداري يک خودروي وارداتي مدرن همچون محصولات هيونداي، کيا، تويوتا و...، ممکن است با اصطلاحاتي همچون سفارش امارات، سفارش عمان، سفارش آمريکا، فول، لو (Low-به معناي کم) آپشن، ميدل (Middle-به معناي متوسط) آپشن و... مواجه شويد که مسلما هر يک از اين عناوين تفاوت‌هاي قيمتي زيادي را براي شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به سراغ بررسي آپشن‌هاي مختلف رفاهي و فني يکي از پر‌فروش‌ترين خودروهاي حال حاضر بازار، سانتافه DM خواهيم رفت که با امکانات و برچسب‌هاي قيمتي متفاوتي به بازار عرضه مي‌شود. DM در واقع پسوندي است که هيونداي براي نسل سوم اين کراس‌اوور بزرگ جثه موفق در نظر گرفته و اين در حالي است که خودروي مذکور در بازار کشور ما اصولا تحت عنوان سانتافه جديد يا IX45 شناخته مي‌شود. نسل جديد از طرحي هماهنگ با خط مشي جديد محصولات هيونداي بهره مي‌برد و همانند نسل گذشته‌اش (CM) زيبا به نظر مي‌رسد. در واقع ‌يکي از مهم‌ترين برگ برنده‌هاي هر دو نسل سانتافه‌‌اي که به بازار کشور ما عرضه شد نيز همين ظاهر اغواگر و مناسب در قياس با ديگر رقباي همکلاس و هم‌قيمت است. سانتافه جديد از سال 2013 به بازار جهاني و از يک سال بعد به کشور ما عرضه شد و همانطور که در بالاتر اشاره شد، تيپ‌هاي متفاوت آن المان‌هاي ظاهري و امکانات رفاهي متفاوتي نيز دارد. براي مثال، سانتافه‌هاي لو آپشن از رينگ‌هاي 16 اينچي ساده بهره مي‌برند و اين در حالي است که در نسخه‌هاي فول آپشن از رينگ‌هاي 18 يا حتي 19 اينچ (در نسخه‌هاي فول فيس‌ليفت) بهره گرفته شده است. اما شرکت هيونداي محصول سانتافه را براي سال 2016 با ارائه تغييراتي دستخوش يک فيس‌ليفت مينور کرد که در نتيجه در نسخه‌هاي فيس‌ليفت شاهد سپرهاي عضلاني‌تر، گرافيک چراغ جلو و خطر متفاوت، دي‌لايت‌‌‌هاي روي سپر و... هستيم. سانتافه DM با سه نوع سقف فلزي، سانروف و پانوراما در بازار حضور دارد که هر يک از آنها اختلاف قيمتي در حدود 5 ميليون تومان را به همراه دارند. رنگ‌ها متاسفانه سليقه خريداران در انتخاب رنگ آنقدر محدود شده که وارد‌کنندگان نيز رغبت چنداني به عرضه محصولات خود در رنگ‌هاي مختلف ندارند. در واقع بسياري از خريداران ايراني دوست دارند که خودرويي با رنگ خاص سوار شوند و اصولا با توجه به بازار فروش ضعيف‌تر رنگ‌هاي به غير از مشکي، نقره‌اي، سفيد و نوک مدادي، به سراغ گزينه‌هايي همچون زرشکي، قهوه‌اي و... نمي‌روند. اما مسئله اينجاست که اگر تمامي خريداران به سليقه خود و نه عواقب آن فکر کنند، خيابان‌هاي زيباتري خواهيم داشت و طبيعتا با رايج شدن رنگ‌هاي خاص، بازار اين دسته از خودروها نيز بهتر خواهد شد. سانتافه DM عمدتا در رنگ سفيد و مشکي به بازار عرضه شده است و اين در حالي است که گزينه‌هايي همچون نقره‌اي، سربي، قهوه‌اي، زرشکي، سرمه‌اي و... نيز از اين خودرو به چشم مي‌خورد. پيشرانه هرچند که نسل گذشته سانتافه با دو نوع پيشرانه V6 و حجم‌هاي 2.7 و 3.5 ليتر به بازار عرضه شده بودند اما با توجه به اينکه چند ماه قبل از واردات نسل نوي اين خودرو قانوني تحت عنوان ممنوعيت واردات خودروهاي با حجم موتور بالاتر از 2500 سي‌سي مصوب شد، سانتافه DM با يک گزينه اقتصادي يعني موتور 4 سيلندر 2.4 ليتري به بازار ايران راه پيدا کرد. البته گفته مي‌شود که تعداد معدود و انگشت‌شماري سانتافه DM با پيشرانه لامبدا 3.3 ليتري نيز در بازار حضور دارد که عمدتا مربوط به سال 2014 هستند و بسيار کميابند. هيونداي، سانتافه را با دو نوع پيشرانه 4 سيلندر 2.4 ليتري (سري تتا2) به بازار جهاني عرضه کرده است که به دو دسته MPI و GDI تقسيم مي‌شود. پيشرانه‌هاي MPI با سيستم پاشش سوخت انژکتوري به داخل ريل سوخت (سيستم رايج) و تکنولوژي‌هايي مثل VVT-i، قادر به توليد 176 اسب بخار هستند و اين در حالي است که نسخه‌هاي GDI که از فناوري پاشش مستقيم سوخت به داخل سيلندر بهره مي‌برد و با وجود مصرف سوخت پايين‌تر، قدرتي بالاتر يعني در حدود 188 اسب بخار را به شما ارائه مي‌کند. سانتافه DM در نخستين دوره و تا پيش از روي کار آمدن نسخه فيس‌ليفت با پيشرانه MPI به بازار ايران عرضه مي‌شد و اين در حالي است که پس از عرضه سورنتو نسل جديد با پيشرانه 2.4 ليتري GDI و عقب نماندن از گود رقابت، آسان موتور نسخه فيس‌ليفت اين محصول پر‌طرفدار را با پيشرانه GDI وارد کرد. در حال حاضر سانتافه‌هاي 2016 با هر دو نوع پيشرانه MPI و GDI در بازار حضور دارند که اين دو نسخه اختلاف قيمت 10 تا 15 ميليون توماني را به همراه خواهند داشت. دو پا يا چهار پا! سانتافه از معدود خودروهاي وارداتي و لوکس است که در هر دو نسخه تک و دو‌ديفرانسيل در بازار يافت مي‌شود. در واقع هرچند که نسخه‌هاي دو ديفرانسيل فول اين خودرو قيمتي نزديک به 240 ميليون تومان دارند اما شما مي‌توانيد يک نمونه سانتافه تک‌ديفرانسيل دست دوم 2014 لو آپشن را با برچسب قيمتي حتي 125 ميليون تومان نيز خريداري کنيد! البته از سانتافه دو ديفرانسيل نبايد توقع عملکردي در حد تويوتا پرادو و ديگر شاسي بلندهاي ذاتا آفرودر داشته باشيد و سيستم چهار چرخ متحرک هوشمند اين خودرو صرفا براي بهتر شدن هندلينگ و در نهايت مسيرهاي خاکي طراحي شده است. البته با توجه به اينکه برخي از نسخه‌هاي فول آپشن مشهور به سفارش عرب از کيت تنظيم ارتفاع بهره مي‌برند، شايد عبور از پستي و بلندي‌هاي مسيرهاي خارج از جاده‌اي توسط آنها آسان‌تر باشد. بازي با کلمات به سبک آپشن! اما جداي از بحث امکانات فني و ظاهري، هيونداي سانتافه با سطوح مختلفي از امکانات رفاهي به بازار داخلي عرضه شده است که در ادامه به بررسي آنها خواهيم پرداخت. لو آپشن: پيش از اينکه آسان موتور سانتافه جديد را در سال 2015 به صورت رسمي به بازار داخلي عرضه کند، در سال 2014 شاهد واردات اين خودرو توسط شرکت‌هاي بازرگاني مختلف و حتي اشخاص حقيقي به داخل کشور بوديم. بسياري از سانتافه‌هاي غير‌شرکتي 2014 از جمله نمونه‌هاي لو آپشن و ساده هستند که اين روزها نمونه‌هاي دست دومشان قيمت‌هاي بسيار نازل و وسوسه‌انگيزي دارند. سانتافه‌هاي لو آپشن علاوه بر عدم بهره‌گيري از سيستم چهار چرخ متحرک، عمدتا سقف فلزي ساده (بدون پانوراما يا حتي سانروف ساده) دارند. همچنين در اين خودروها سيستم استارت سوئيچ (به جاي استارت دکمه‌اي)، سيستم صوتي ساده با پنل حاوي نمايشگر تک رنگ، صندلي‌هاي پارچه‌اي يا چرمي بدون گرمکن و سردکن، تنظيم دستي صندلي‌ها يا برقي تنها براي راننده و... به چشم مي‌خورد. سانتافه‌هاي لو آپشن را مي‌توان از رينگ‌هاي 16 اينچ و چراغ خطرهاي لامپي شناخت. ميدل آپشن: چيزي که در ايران تحت عنوان ميدل آپشن مي‌شناسيم،سطحي بين فول و لو آپشن است که امکان دارد از موارد متفاوتي به عنوان امکانات رفاهي بهره ببرد. براي مثال در يک سانتافه ميدل آپشن ممکن است از صفحه نمايش رنگي بهره گرفته شده باشد و اين در حالي است که شايد در نمونه ديگر LCD جاي خود را به گرمکن صندلي‌هاي جلو داده باشد. همچنين تقريبا هيچ يک از سانتافه‌هاي ميدل آپشن از سيستم صوتي حرفه‌اي سفارشي Infinity مخصوص اين خودرو بهره نمي‌برند و گرمکن صندلي‌هاي عقب نيز در اين نسخه به چشم نمي‌خورد. سانتافه فول وارداتي فول وارداتي: تا چند سال پيش نسخه‌هاي وارداتي و غير‌شرکتي از امکانات و قيمت پايين‌تري نسبت به نمونه‌هاي شرکتي بهره مي‌بردند اما برخي از شرايط واردات موجب شده که اين رويه کمي تغيير پيدا کند و اين روزها اگر خواسته باشيد بهترين و فول‌ترين سانتافه DM را خريداري کنيد، مي‌بايست گزينه‌هاي فول وارداتي (و نه شرکتي!!) را انتخاب کنيد. سانتافه‌هاي فول وارداتي از پيشرانه GDI و سيستم دو ديفرانسيل هوشمند به همراه تمامي امکانات الکتريکي حرکتي قابل سفارش براي سانتافه بهره مي‌برند و عمدتا در رنگ‌هاي سفيد، مشکي و قهوه‌اي به بازار عرضه شده‌اند. همچنين اين نسخه از 3‌رديف صندلي (7 نفره) به همراه تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، گرمکن صندلي‌هاي رديف اول و دوم و سرد‌کن رديف اول، استارت دکمه‌اي به همراه سوئيچ هوشمند، سيستم صوتي کيفيتي حرفه‌اي Infinity به همراه نمايشگر لمسي 7 اينچي، سقف پانوراما، رينگ‌هاي 19 اينچي آلياژي، تهويه مطبوع اتوماتيک دوگانه به همراه دريچه‌هاي مجزاي عقب، گرمکن غربيلک، فرمان سه حالته، کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور چراغ و باران، دوربين دنده عقب و... بهره مي‌برد. البته ‌روي برخي‌ سانتافه‌هاي فول وارداتي 2015 و 2016 سيستم پارک اتوماتيک هيونداي نيز نصب شده ‌که آپشن به‌مراتب خاص و پر‌کاربردي است. سفارش عرب: سانتافه‌هاي سفارش عرب اصولا از تمامي آيتم‌هاي فوق بهره مي‌برند با اين تفاوت که عمدتا سفيد رنگ با تودوزي کرمي هستند و همانطور که پيش‌تر نيز گفته شد، تنظيم ارتفاع نيز دارند. سفارش اروپا: سانتافه/IX45 سفارش اروپا تقريبا فول‌ترين نسخه اين خودرو هستند که البته جالب اينجاست از تنظيم ارتفاع بهره نمي برند! با اين حال در اين خودروها از رادار هشدار جانبي، نوربالا اتوماتيک، سنسور آلارم کمربند شاگرد و دوربين 360 درجه بهره گرفته شده است. همچنين چراغ خطرهاي نمونه‌هاي فول آپشن 2016 سفارش اروپا تيره بوده و از گرافيک جديد در نظر گرفته شده براي اين خودرو بهره مي‌برند. فول شرکتي: شرکت آسان موتور به عنوان نماينده و وارد‌کننده انحصاري محصولات هيونداي در بازار ايران، بيش از 2 سال است که اين خودرو را به کشور عرضه کرده که نمونه‌هاي 2015 از سطح امکانات قابل قبولي بهره مي‌برند. اما نسخه‌هاي 2016 که اخيرا توسط اين شرکت به بازار عرضه شده، در قياس با فول وارداتي از برخي امکانات همچون مانيتور بزرگ (که به صورت سفارشي و با پرداخت مبلغي مازاد ‌روي خودرو نصب مي‌شود؛ آن هم در محل نمايندگي!)، گرمکن صندلي‌هاي عقب (البته در برخي موارد به چشم مي‌خورد)، رينگ‌هاي 19 اينچي، رادار جانبي، دوربين 360 درجه و... بهره نمي‌برد. همچنين 95 درصد نمونه‌هاي فول شرکتي تودوزي چرم مشکي دارند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد