نماد آخرین خبر

مصاف ولوو XC60 با آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ شاسي بلندها و کراس اوورها به خاطر موقعيت رانندگي بالاتر، کابيني کاربردي و هندلينگي تقريباً مشابه با خودروهاي سواري مورد علاقه‌ي طيف وسيعي از مردم هستند. در اين کلاس ولوو XC60، آئودي Q5 و ب‌ام‌و X3 از محبوب‌ترين انتخاب‌ها به شمار مي‌روند؛ اما کدام‌يک از اين سه خودرو بهترين گزينه‌اند؟ استايل ظاهري طراحي ب‌ام‌و زننده نيست ولي تنها نسخه‌ي M اسپورت گران‌تر است که در بين همه‌ي مدل‌ها مي‌درخشد. آئودي Q5 يکي از قديمي‌ترين خودروهايي است که توسط اين برند ساخته مي‌شود بنابراين کاملاً از مد افتاده احساس مي‌شود. چراغ‌هاي LED عادي آئودي سريعاً شناسايي مي‌شوند اما تنها در تريم S-Line و بالاتر است که به اين مورد به همراه رينگ‌هاي بزرگ‌تر و شيشه‌هاي دودي دست پيدا مي‌کنيد. ولوو XC60 ديگر خودروي کهن‌سالي است که با فيس ليفتي سنگين سر پا مانده است. هم‌اکنون اين خودرو ظاهري نزديک به مدل‌هاي جديد ولوو دارد. کابين با وارد شدن به کابين خودرو سن بالاي ولوو واقعاً خودش را نشان مي‌دهد. طراحي کابين غير جذاب بوده و رديف دکمه‌ها و طراحي کلي با رقبا فاصله دارد. صفحه‌نمايش کوچک مربوط به سيستم اطلاعات سرگرمي باعث شده تا بگوييم که فضاي زيادي براي بهبود وجود دارد. البته ولوو يکي از راحت‌ترين صندلي‌ها را در اين کلاس ارائه مي‌کند. در کابين Q5 از مواد بهتر استفاده شده و حس بهتري نسبت به ولوو دارد اما طراحي داخلي آئودي نيز از مد افتاده به نظر مي‌رسد. سيستم اطلاعات سرگرمي MMI آئودي يکي از کمک‌هاي مؤثر راننده بود و درحالي‌که جديدترين نسخه‌ي آن نيست اما هنوز هم کاربري آساني دارد. ايزوله‌ي کابين Q5 برجسته است اما در مقايسه با رقبا و خصوصاً مدل‌هاي جديدتر اين خودروساز کمي عقب مي‌افتد. مالکان X3 کابين اين خودرو را نزديک به ديگر ساخته‌هاي اين خودروساز خواهند يافت. استفاده از دکمه‌ها و کابين آسان بوده و البته اين خودرو به سيستم اطلاعات سرگرمي iDrive فوق‌العاده مجهز مي‌باشد. طراحي خودرو در مقايسه با مرسدس بنز GLC خيلي خيال‌انگيز نيست اما جالب‌توجه‌تر از رقبا بوده و کيفيت ساخت آن نيز درجه‌يک است. کاربردي بودن هر سه خودرو فضاي کافي براي حمل 4 نفر و بار را دارند اما X3 از اين نظر بيشترين و بزرگ‌ترين فضا را داراست. صندوق 550 ليتري اين خودرو فضاي قابل استفاده‌ي زيادي داشته و با تا کردن صندلي‌ها اين مقدار به 1600 ليتر افزايش پيدا مي‌کند. سرنشينان در عقب همچنين فضاي زيادي دارند اما صندلي کمي تخت بوده و حمايت کمي را به عمل مي‌آورد. آئودي از نظر فضاي بيروني کوچک‌تر است اما با صندوق بار 540 ليتري بدون وجود لبه‌ي بارگيري مواجه خواهيد شد. با تا کردن صندلي‌ها اين فضا به 1560 ليتر افزايش مي‌يابد اما اين خودرو به اندازه‌ي ب‌ام‌و جادار احساس نمي‌شود. صندلي عقبي لغزشي يک ويژگي جالب است اما تونل گيربکس خودرو باعث محدود شدن فضاي پا براي افرادي که در وسط صندلي عقب مي‌نشينند خواهد شد. از نظر فضا ولوو XC60 در پسِ دو رقيب خود قرار مي‌گيرد اما صندوق بار 495/1455 ليتري براي اکثر افراد کافي است. سواري شاسي بلندها به خاطر جذابيت رانندگي خريداري نمي‌شوند اما X3 بهترين تجربه‌ي رانندگي را در کل ارائه مي‌کند. فرمان تيز و سواري مستحکم و با اعتمادبه‌نفس خودرو باعث شده تا X3 يکي از بهترين‌ها در کلاس خود باشد اما اگر خواهان رقبايي واقعي باشيد بايد به جگوار اف پيس و پورشه ماکان نگاهي بيندازيد. براي به وجود آمدن بهترين بالانس ما دامپرهاي تطبيق شونده يا تنظيمات پايه را به جاي سيستم تعليق اسپورت M انتخاب کرديم. آئودي Q5 بر پايه‌ي مدل پيشين A4 شکل گرفته و به‌صورت استاندارد با سيستم چهارچرخ محرک فوق‌العاده‌ي کواترو عرضه مي‌شود. هندلينگ خودرو بسيار پايدار و ثابت‌قدم بوده اما فاقد حس اسپورت ب‌ام‌و است. سواري خودرو نيز به اندازه‌ي ب‌ام‌و مناسب نيست و در ناهمواري‌هاي کوچک احساس جالبي ندارد. ولوو XC60 در راحتي مي‌درخشد اما براي سواري گزينه‌ي هيجان‌انگيزي نيست. اين خودرو با خونسردي قابل‌احترامي ناهمواري‌ها را پشت سر مي‌گذارد اما کنترل‌ها به اندازه‌ي ب‌ام‌و خلاقانه نيستند و در سرعت‌هاي بالا فرمان خودرو مبهم به نظر مي‌آيد. سيستم چهارچرخ محرک به عنوان يک آپشن قابل سفارش است اما توصيه مي‌کنيم که پول خود را براي سفارش آن هدر ندهيد. پيشرانه شما فقط مي‌توانيد ب‌ام‌و را با پيشرانه‌ي ديزلي در بريتانيا بخريد و محبوب‌ترين گزينه در اين ميان نسخه‌ي 2 ليتري است. با قدرت 184 اسب بخاري اين خودرو در 8.5 ثانيه به تندي 100 کيلومتر در ساعت مي‌رسد. گيربکس 6 سرعته ي دستي به‌صورت استاندارد موجود است اما توصيه مي‌کنيم که گيربکس 8 سرعته ي اتوماتيک را سفارش دهيد. پيشرانه‌ي 6 سيلندر 3 ليتري بزرگ‌تر از اين گيربکس به‌صورت استاندارد برخوردار است و مي‌تواند بسياري از هاچبک ها را در بحث سرعت به چالش بکشد. آئودي Q5 انتخاب‌هاي بيشتري را پيش روي شما قرار مي‌دهد و چهار نسخه‌ي ديزلي و يک پيشرانه‌ي بنزيني در دسترس شماست. بسياري از خريداران پيشرانه‌ي 2 ليتري ديزلي با قدرت هاي 148 يا 187 اسب بخاري را انتخاب خواهند کرد. پيشرانه‌ي 148 اسبي با گيربکس دستي قابل سفارش است. البته پيشرانه‌ي 6 سيلندر 3 ليتري 255 اسب بخاري ديزلي نيز به همراه مدل SQ5 وجود دارد که با قدرت 335 اسبي در مدت 5.1 ثانيه اين خودرو را به تندي 100 کيلومتر در ساعت مي‌رساند. پيشرانه‌هاي در دسترس براي ولوو بسته به تک يا دو ديفرانسيل بودن خودرو متفاوت است. نسخه‌هاي تک ديفرانسيل مي‌توانند از پيشرانه‌ي 4 سيلندر 2 ليتري 190 اسب بخاري و گيربکس اتوماتيک 8 سرعته ي سفارشي بهره ببرند. با خريد نسخه‌ي دو ديفرانسيل بايد با پيشرانه‌ي قديمي‌تر و پر سر و صداتر 5 سيلندر 2.4 ليتري با قدرت‌هاي 190 يا 220 اسب بخاري کنار بياييد. اين نسخه‌ها منحصراً با گيربکس اتوماتيک 6 سرعته عرضه مي‌شوند. سطح بالاترين مدل داراي پيشرانه‌ي بنزيني 2 ليتري با قدرت 245 اسب بخار و شتاب 7.2 ثانيه‌اي است. سريع‌ترين مدل ديزل در 7.7 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر در ساعت مي‌رسد. ارزش در برابر مبلغ پرداختي ب‌ام‌و X3 بهايي زير 34 هزار پوند دارد اما پيشنهاد مي‌کنيم که با پرداخت 1500 پوند بيشتر گيربکس اتوماتيک را نيز سفارش دهيد. مدل‌هاي پايه‌ي SE در واقع از تجهيزات مناسبي سود مي‌برند اما مدل اسپورت M با بهاي آغازي 39585 پوندي به‌صورت استاندارد گيربکس اتوماتيک دارد. پيشرانه‌هاي 3 ليتري بسته به مدل 5 تا 8 هزار پوند گران‌تر هستند اما با وجود کارايي بالا مصرف سوخت خوبي دارند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد