نماد آخرین خبر

آشنایی با انواع موتورهای جدید «EF7» شرکت ایران خودرو

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ باتوجه به آھنگ سريع استفاده از انواع موتور EF7 در محصولات جاري و آينده ايران خودرو (دناي جديد) و لزوم آشنايي بيشتر با انواع موتور EF7، اين مقاله درج ميگردد. موتور EF7 توسط شرکت ايران خودرو با ھمکاري شرکت آلماني FE7 طراحي گرديد و با ھمکاري شرکت تحقيقات موتور ايران خودرو (IPCO) اولين بار بر روي خودروي سمند نصب گرديد.در ابتدا نوع دوگانه سوز اين موتور در سال 87 روانه بازار گرديد. موتور EF7 NA (طبيعي تنفس Naturally Aspirated) موتور تنفس طبيعي به دو دسته بنزيني( (Petrol) و دوگانه سوز (Fuel-Dual) تقسيم مي گردد. از نظر ظاھري اين موتورھا تفاوتي با ھم ندارند . موتور EF7 دوگانه سوز اولين موتور پايه گاز سوز در بازار ايران است .به عبارت ديگر سوخت اصلي براي اين موتور گاز طبيعي مي باشد . بدليل اکتان بالاتر گاز طبيعي نسبت به بنزين ، موتور EF7 دوگانه سوز در حالت گاز دوام و عمر بالاتري نسبت به حالت بنزين دارد . موتور NA EF7 نخستين موتور داخلي است که ازسامانه ھوشمند زمان بندي متغير سوپاپھا (CVVT) بھره مند است . اين سامانه اولين‌بار در موتورھاي تويوتا بکار گرفته شد. وجود چنين سامانه اي در موتور موجب مي شود امکان کنترل دقيق زمان بندي باز و بسته شدن سوپاپ‌ھاي ھوا فراھم شود.لذا سيستم کنترل و مديريت موتور مي تواند به نحوه بھينه زمان باز و بسته شدن سوپاپ ھاي ھوا را در شرايط مختلف کارکرد موتور تغيير دھد. در نتيجه راندمان موتورھاي داراي سامانه CVVT به مقدار قابل ملاحظه اي نسبت به موتورھاي مشابه فاقد اين سيستم، افزايش مي يابد. موتور EF7 TC يا Turbocharged موتورھاي داراي سيستم توربوشارژر در سال‌ھاي اخير بسيار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته اند . تجھيز موتورھا به سامانه توربو شارژر سبب مي شود که بتوان از موتورھاي با حجم کم، قدرت معادل موتورھاي بزرگتر دريافت کرد . به ھمين دليل شرکت ايران خودرو در سال ٩۴ اقدام به عرضه خودروي سورن با موتور TC EF7 نمود . در آينده خودروھاي خانواده دنا نيز با اين نوع موتور به بازار عرضه خواھند شد. سيستم توربورشارژر به صورت کلي شامل يک مجموعه متشکل از توربين و کمپرسور داراي محور چرخش مشترک است،توربين در مسير گازھاي خروجي موتور قرار مي گيرد و کمپرسور در مسير ھواي ورودي . انرژي گازھاي خروجي سبب چرخش توربين شده و لذا کمپرسور به چرخش در مي آيد و ھواي ورودي به موتور را فشرده مي نمايد. بدليل تامين ھواي فشرده امکان تزريق سوخت بيشتر درون آن فراھم مي شود و در نتيجه قدرت موتور افزايش مي يابد. ھمچنين افزايش فشار ھواي ورودي راندمان حجمي موتور را نيز بھبود مي بخشد و سبب کاھش مصرف سوخت مي گردد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد