پدال/ فورد نسل هفتم هاچبک کوچک فييستا را رسماً در کلن آلمان رونمايي کرد؛ اما متأسفانه اين شرکت جزئيات و مشخصات نسل جديد هاچبک محبوب خود را در حال حاضر اعلام نکرده است. تاکنون فورد فقط تأييد کرده است که فييستاي جديد در چهار نسخه در اروپا عرضه ميگردد. اين چهار مدل عبارتاند از Vignale که يک تيپ لوکس است، ST-Line تيپ اسپرت است، Titanium تيپ معمولي است و نهايتاً مدل Active که ظاهري شبيه به کراساوورها دارد.
فييستا فقط بزرگتر، ايمنتر و کارآمدتر از مدل پيشين نشده است بلکه ويژگيهاي جديدي هم براي اولين بار در تاريخ چهار دههاي آن در اين خودرو بکار رفته است. در بخش طراح بيروني، فييستا از رويهٔ چراغهاي عقب عمودي که در نسلهاي پنجم (2002 تا 2008) و ششم (2008 تا 2016) بکار رفته بود فاصله گرفته و به چراغهاي افقي روي آورده است که تا حدودي به فرم چراغهاي نسل چهارم (1995 تا 2002) نزديک است؛ بنابراين هرچند در قسمت جلو هنوز هم فوراً ميتوان تشخيص داد که اين يک فييستا است اما قسمت عقبي، آنرا از ديگر محصولات فورد جدا ميکند.
طراحان فورد نسل جديد فييستا را به صورتي کاملاً نرم طراحي کردهاند اما اين نسل بهوضوح در طراحي تکاملي از نسل فعلي است ولي برخي ويژگيهاي جديد هم در آن بکار رفته است. بااينحال فورد هنوز ابعاد اين خودرو را اعلام نکرده است. تصاوير منتشر شده، يک سانروف بزرگ را نشان ميدهد که هر دو رديف صندليها را پوشش ميدهد. همچنين به نظر ميرسد تيپ Active ارتفاعي بيشتر از ديگر مدلها داشته باشد. اين مدل با ارتفاع بيشتر، ريلهاي روي سقف و کيت پلاستيکي بدنه، تا حدودي شبيه به کراساوورها شده و رقيبي براي فولکسواگن کراس پولو خواهد بود.
در داخل خودرو نيز شاهد پيشرفتهاي عمدهاي هستيم. در حال حاضر فييستاي کنوني کابين خوبي دارد اما نسل جديد آن استايل بهتر و متريال با کيفيتتري دارد. يک صفحهنمايش هشت اينچي براي سيستم اطلاعتي-سرگرمي بهصورت شناور در مرکز داشبورد نصب شده است. سيستم اين نمايشگر نيز Sync 3 فورد است. با توجه به اظهارات فورد، خريداران فييستا قادر به انتخاب آپشنهاي شخصيسازي بيشتر از هميشه هستند؛ بنابراين فورد ازلحاظ کيفيت، تکنولوژي و زيباييشناسي، بزرگترين گام به سمت جلو را در بخش داخلي نسل جديد فييستا برداشته است.
فورد هنوز هيچ اطلاعات رسمي از ليست موتورهاي فييستاي جديد منتشر نکرده است اما بهاحتمالزياد هنوز هم طيف وسيعي از پيشرانههاي کوچک سه سيلندر و چهار سيلندر، بنزيني و ديزل و توربو و تنفس طبيعي براي آن ارائه خواهد شد. همچنين يک پيشرانهٔ ديزل جديد TDCi هم براي اين خودرو ارائه خواهد شد که قدرتمندترين موتور ديزل فييستا محسوب ميشود. علاوه بر اين، پيشرانهٔ 1 ليتري اکوبوست نيز در ليست پيشرانههاي فييستاي جديد وجود دارد که اولين موتور سه سيلندر جهان با قابليت غيرفعالسازي سيلندرها است.
فورد نسل جديد فييستا را «پيشرفتهترين خودروي کوچک جهان» ناميده است چراکه اين سوپر ميني شهري مجهز به سيستمهاي ايمني فعالي مانند سيستم کمکي پيش از برخورد با قابليت شناسايي عابر پياده، سيستم کمک پارک با قابليت پارک عمودي، کروز کنترل، سيستم شناسايي نقاط کور، سيستم حفظ حرکت ميان خطوط و… شده است. هنوز زمان عرضهٔ اين هاچبک آلماني/آمريکايي مشخص نشده است اما انتظار داريم که در نيمهٔ اول سال آينده در برخي بازارها عرضه گردد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد