عصر خودرو/ اين روزها تقريباً هر خودروسازي در سبد محصولات خود مدلهاي کراس اوور و شاسيبلند را نيز ارائه ميکند و همگي از يک فرمول افزايش ارتفاع خودرو و بدنهي حجيم پيروي ميکنند.
اما پژو 3008 متفاوت است. در سال 2009 اين خودرو بيشتر از اينکه يک شاسيبلند باشد يک MPV پنجنفره بود. کراس اوورها هنوز هم در مراحل اوليهي بلوغ خود هستند و مدلهايي چون سئات آتکا و رنو کجار به تازگي حيات خود را شروع کردهاند.
حدود 8 سال بعد 3008 در کل تغيير کرد؛ بنابراين پژو روي شاسيبلند بودن اين خودرو تأکيد داشته و تلاش دارد تا آن را از مدل اوليه جدا کند. ما در زماني مناسب اين خودرو را آزمايش کردهايم و آنچه را که از اين خودرو فهميدهايم را با شما در ميان ميگذاريم.
پژو 3008 قطعاً ظاهر متفاوتي دارد. سرطراح پژو Gilles Vidal با تراش دادن خودروي جديد کار را شروع کرده و داخل کابين هم سعي شده تا شاهد طرحي با استفادهي آسان و شيک باشيم.
اين خودرو معرفي کنندهي نسل دوم داشبورد i-Cockpit پژو نيز هست. 3008 از غربيلک فرمان کوچک و آشنايي استفاده ميکند. نشاندهندهها درست در ديد راننده قرار دارند و همين امر باعث شده تا ايمني خودرو نسبت به 308 بهبود يابد. صفحه ديجيتال استاندارد خودرو نيز قابل سفارشيسازي است و ميتواند همهچيز از سرعت گرفته تا سيستم ناوبري و مديا و اطلاعات سفر را نشان دهد.
سيستم اطلاعات سرگرمي 3008 کاملاً بازنگري شده و صفحهنمايش لمسي قرض گرفته شده از 308 با رديفي از دکمههايي به سبک پيانو تکميل شده که اجازهي دسترسي آسانتر به کنترلهاي تهويه و منوي تلفن را ميدهد. صفحهنمايش پاسخگوتر بوده و گرافيک باکيفيتتري دارد و در آن بهصورت استاندارد سيستم اپل کارپلي و MirrorLink جاي داده شده است. کيفيت ديگر نقاط کابين عالي است. کابين 3008 بسيار خوش ساخت بوده و سئات آتکا را به ياد ميآورد. در مقام مقايسه با اين خودرو کابين قشقايي ارزانقيمت احساس ميشود. توزيع مواد تشکيلدهندهي کابين نيز به خوبي صورت گرفته و پلاستيکهاي نرم در بالاي داشبورد بکار رفته و مواد سختتر بخش پاييني را تشکيل دادهاند.
فضاي زيادي در بخش عقبي براي نشستن افراد بالغ وجود دارد. اين خودرو طويلتر از قشقايي بوده و فضاي پاي زيادي دارد. محفظه بار 520 ليتري آن نيز در برابر فضاي 430 ليتري نيسان نشان از برتري مطلق پژو دارد.
اما اگرچه استايل و کاربردي بودن يک خودرو فاکتورهايي کليدي براي اکثر خريداران است اما سواري خودرو نيز به همان اندازه مهم جلوه ميکند. افرادي که آتکاي جديد را راندهاند ادعا ميکنند از نظر ديناميکي اين خودرو سرآمد کلاس است. البته با راندن 3008 نيز همين افراد پژو را خودروي هيجانانگيز و توانا خواهند يافت.
3008 در شهر فرز و چابک بوده و غربيلک فرمان شيک و کوچک آن به همراه شعاع گردش تنگ باعث ميشوند تا مانور دادن با اين کراس اوور راحتتر شود. شيشهي عقب کوچک باعث ميشود تا ديد مختل شود اما تنها مدل پايهي اکتيو فاقد دوربين پشتي است بنابراين خريداران کمتري با اين مشکل مواجه خواهند بود.
سواري خودرو نيز گيرا است. ناهمواريها در سرعتهاي پايين به خوبي جذب ميشوند. در اتوبانها و سرعت 110 کيلومتر در ساعت اين خودرو به خوبي به مسير خود ادامه ميدهد و پيشرانهي قدرتمند بنزيني خودرو مشکلي با حرکت سريع ندارد. اين مدل گشتاور زيادي ندارد هرچند انتظار داريم که مدل ديزلي بهتر عمل کند.
خودروي حاضر در تست با دکمهي اسپورت در کنسول مرکزي عرضه شده که باعث سفتتر شدن فرمان و تنظيم نسبتهاي دنده ميشود. اين حالت در حقيقت 3008 را جذابتر ميکند. احساس خوبي از پشت فرمان وجود دارد و در پيچها نيز تکانهاي زيادي در بدنه مشاهده نميشود. فکر ميکنيم که اين خودرو ترکيب مناسبتري از سواري و هندلينگ را نسبت به آتکا عرضه مينمايد.
بزرگترين نقطهضعف پژو بهاي آغازين خودرو است. با بهاي 21795 پوندي براي مدل پايهي اکتيو با پيشرانهي 1.2 ليتري،3008 تقريباً 4 هزار پوند گرانتر از سئات 17995 پوندي است.
انتظار ميرود که ارزش باقيماندهي 3008 خوب باشد و پيشنهادهايي چون Just Add Fuel ميتواند هزينههاي مالکيت را کاهش دهد. به دست آوردن 5 ستاره در تستهاي تصادف يورو انکاپ نيز باعث آرامش خاطر بيشتر ميشود.
Peugeot 3008 2016
در تبديل وضعيت از يک MPV به SUV، مطلوبيت پژو 3008 دو برابر شده است اما از برخي از جنبههاي کاربردي بودن و تطبيقپذيري آن کاسته شده است. اين خودروي به خوبي ساخته شده و طراحي شيک، خلاق و زيبايي چه در داخل و چه در بيرون دارد. تجربهي سواري خودرو نيز مناسب و خواستني است. پيشبيني ميکنيم که با استفاده از پيشرانهي ديزلي اين خودرو بتواند نظرات مثبت بيشتري را به خود جلب کند. پژو با اين شاسيبلند ميدسايز بسياري از رقباي خود را پشت سر ميگذارد.
مشخصات پژو 3008 1.6 THP 165 EAT6 Allure
قيمت: 26395 پوند
پيشرانه: 4 سيلندر 1.6 ليتري بنزيني
قدرت/گشتاور: 163 اسب بخار/240 نيوتون متر
گيربکس: 6 سرعته اتوماتيک، ديفرانسيل جلو
شتاب صفر تا 100 کيلومتر در ساعت: 8.9 ثانيه
حداکثر سرعت: 206 کيلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.8 ليتر در هر صد کيلومتر
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد